Jízdní dojmy: Příjemní společníci

V loňském roce jsme vám slíbili, že v jednom z nejbližších čísel našeho časopisu uveřejníme test modelu Ford Focus se zcela novým turbodieselem 1.8 Duratorq TDCi. Nyní tak činíme a jako bonus za „dlouhé čekání vám navíc nabízíme dojmy, které jsme získali s dvoulitrovou verzí tohoto vyspělého motoru, jež se montuje do modelové řady Ford Mondeo.

Jízdní dojmy: Příjemní společníci

Moderní technologie přímého vysokotlakého vstřikování common rail přinesla v posledních letech na evropském kontinentu nebývalý boom vznětových přeplňovaných motorů. V některých zemích, jako jsou Francie, Španělsko i Německo, se turbodiesely v osobních automobilech prosazují opravdu razantně, a lze očekávat, že i v příštích letech markantně poroste jejich podíl v jednotlivých segmentech trhu. V čem vlastně spočívá kouzlo těchto pohonných jednotek? Především v dlouhé životnosti, spolehlivosti a dosahovaných provozních parametrech, z nichž běžného motoristu asi nejvíce zajímá enormně nízká spotřeba paliva a úctyhodné výkonové charakteristiky, od nichž se odvíjí dynamika vozu a s ní spojený jízdní komfort. Moderní turbodiesely ovšem vynikají v mnoha dalších parametrech – v prvé řadě jsou „ekologické“ čili jinými slovy šetrné k životnímu prostředí, a navíc splňují ta nejpřísnější kritéria kladená na omezení hlučnosti a vibrací.

Jízdní dojmy: Příjemní společníci
Jízdní dojmy: Příjemní společníci

Automobilka Ford věnovala v posledních letech vývoji vznětových motorů s přímým vstřikováním nafty nebývalou pozornost, o čemž svědčí zcela nová generace čtyřválců Duratorq TDCi určená pro modelové řady Fiesta, Focus a Mondeo. Společným znakem těchto pohonných jednotek o objemu 1,4 l, 1,8 l a 2,0 l (nejmenší z nich vznikla ve spolupráci s francouzským koncernem PSA – Peugeot/Citroen) je vysoký dosahovaný výkon a optimální průběh křivky točivého momentu v nízkých a středních otáčkách zaručující agregátu doslova obdivuhodnou pružnost a bezprostřední reakci na sešlápnutí plynového pedálu.

Všechny tři turbodiesely Ford Duratorq TDCi jsou vybaveny vstřikováním common rail nové generace, který vyvinula firma Delphi Automotive Systems, Tento systém, jehož základ tvoří elektronický řídící modul IDM, dvoučinné vysokotlaké rotační čerpadlo a vlastní trubkový zásobník napojený na čtyři samostatné šestiotvorové solenoidové vstřikovače, zaručuje naprosto precizní dávkování paliva a zážeh palivové směsi, jejíž hoření navíc optimalizuje použitá technologie pilotního předvstřiku paliva. Motory jsou pochopitelně vybaveny recirkulací výfukových plynů a osvědčeným oxidačním katalyzátorem. Osmnáctistovka a dvoulitr dostaly do vínku i mezichladič stlačeného vzduchu a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek.

Pord Focus 1,8 l Duratorq TDCi


Pro modelovou řadu Focus, která tvoří základ evropských i světových prodejů značky Ford, má nový turbodiesel TDCi nesmírný strategický význam. Díky jemu si Focus ještě více upevnil pozici na samém vrcholu segmentu nižší střední třídy, který, jak známo, tvoří na starém kontinentu takřka polovinu všech prodejů osobních automobilů. První, co nás na novém motoru o objemu 1,8 l zaujalo, byl perfektní zátah v nízkých otáčkách – tedy v pásmu, který každý řidič v běžném provozu používá nejvíce. Již při 1850 otáčkách poskytuje pohonná jednotka úctyhodný největší točivý moment 250 N.m. Ten lze dny sofistikovanému systému „Overboost“ krátkodobě zvýšit až na hodnotu 280 N.m, jež vozu při prudké akceleraci propůjčuje „křídla dravce“. Předjíždění je s novým turbodieselem TDCi doslova lahůdkou, kterou si rád vychutná kterýkoli řidič sportovního založení. Kromě dostatečného výkonu kulminujícího v hodnotě 115 koní při 3 800 1/min má motor další pozitiva. Předně nesmírně kultivovaný běh a minimální hlučnost při vyšších otáčkách.


Při maximální rychlosti povolené na českých dálnicích si pohonná jednotka doslova přede s ručičkou otáčkoměru hluboko pod číslicí 3. Samozřejmě nás zajímala i největší rychlost turbodieselového Fokusu a zrychlení z nuly na „stovku“. První hodnotu 191 km/h jsme si změřili jen několik málo kilometrů na západ od Rozvadova, druhou s výsledkem 10,9 sekundy kousek od Prahy na zkušební dráze. Nezajímavé nejsou ani hodnoty pružného zrychlení na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň z ustálené rychlosti 60 km/h na 100 km/h. Výsledky 7,1 a 11,3 s jsou jedním slovem skvělé.


Jak jsme se mohli sami přesvědčit, vynikající parametry motoru nejsou vykoupeny enormní spotřebou paliva. V tomto ohledu je Focus s označením TDCi skutečným postrachem majitelů čerpacích stanic. V kombinovaném provozu si vystačí s necelými 5,5 l na 100 km a při delších cestách si řekne v průměru dokonce o litr méně! A pak hledejte příjemnějšího společníka na dovolenou i každodenní provoz.

Ford Mondeo 2.0 TDCi


Výkonný turbodiesel a prostorný sedan, to je ideální kombinace pro byznysmeny na cestách i pro rodiny, které tráví dovolenou aktivně a nechtějí spoléhat na hromadnou dopravu. Není náhoda, že v případě mondea slavily velký úspěch už minulé generace motorů 1.8 TD či 2.0 TDDi. Nyní tedy přichází vrchol v podobě čtyřválce 2.0 TDCi, který jsme otestovali v provedení sedan. Řekněte sami, nezamlouvá se vám výkon 130 koní a točivý moment 330 N.m? Právě velký točivý moment s maximem již při 1800/min a plochou průběhovou křivkou slibuje špičkovou dynamiku.


Po krátkém žhavení se motor ozve tlumeným staccatem a během prvních kilometrů je řidiči jasné, že pod kapotou je skryt výjimečný agregát. Motor totiž skvěle „zatahuje“ už od 1500/min a kdo má na pedálu plynu trochu těžší nohu, toho zrychlení rázně zatlačí do sedadla. Čtyřválec jde velmi dobře do otáček, navíc zátah jen tak nepolevuje. To umožnilo volbu poměrně delších převodů (zejména čtyřky a pětky), takže otáčky na dálnici se drží pěkně při zemi. Pružné zrychlení turbodieselového mondea je vynikající, stejně jako velmi přesné řazení s krátkými drahami. To největší překvapení přijde u čerpací stanice. Po absolvování velmi svižně ujeté trasy z Prahy do Norimberka a zpět nám vyšel průměr 7,6 l/100 km! A můžete nám věřit, že na německé dálnici jsme tohoto sportovce ve slušivém obleku v rychlosti nijak neomezovali!


Karosářské provedení sedan je z celé palety asi nejvíce elegantní a svého majitele opravdu reprezentuje. Přitom je i praktické – zadní sedadla jsou sklopná a v interiéru je místa doslova nadbytek, zejména v podélném směru. Zkrátka – také společník k pohledání.


Svět Fordu – zima 2002
Aktuální informace najdete na .




Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky spolupráci mezi skupinou PSA a společností Vinci Autoroutes překonal poprvé autonomní vůz Citrroen C4 Picasso mýtnou bránu

Díky spolupráci mezi skupinou PSA a...

Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu. Autonomní vůz Citroën C4...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Skupina PSA oceněna za technologické...

Globální síť pro boj proti padělatelství (Global Anti-Counterfeiting Network) udělila dne 7. června 2017 u příležitosti mezinárodního dne boje proti padělatelství skupině PSA cenu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce.

Skupina PSA dala 28. a 29. března...

První testy vozu se samočinným řízením skupiny PSA pro veřejnost jsou odstartovány! Testy pro veřejnost jsou součástí  programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ -Autonomní vozy pro všechny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE: PŘECHÁZÍME NA ELEKTŘINU

CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE:...

Vůz Citroën Brelingo, který je již více než 20 let referencí ve světě prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, přináší moderní praktické odpovědi na očekávání svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově představí na Valašce na českém šampionátu v rallye 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici

Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově...

V okolí obou měst se uskuteční JANČA – 36. Valašská rally Valmez. Peugeot Total Rally Cup 2017 – se bude v rámci tohoto podniku poprvé prezentovat na českých tratích. Do hodnocení...