Honda v Tokiu

Jak jsme slíbili v minulém čísle Honda magazínu, přinášíme vám reportáž z autosalónu v Tokiu. Honda tam do rozsáhlé expozice lákala návštěvníky celou plejádou novinek a studií.

Honda v Tokiu

Expozice Hondy se v Tokiu nesla v duchu hesla Be Smart, Have Fun, což by se dalo volně přeložit Buďte moderní, bavte se. Tento slogan vyjadřuje, jaké automobily a motocykly bude Honda vyrábět v blízké budoucnosti. Budou moderní z hlediska ochrany životního prostředí a bezpečnosti, aniž by byl řidič při řízení ochuzen o „zábavu“. Nejvíce byla touto myšlenkou prosycena hlavní hvězda stánku, koncept futuristického sedanu FCX. Jen zajímavostí je pohonné ústrojí složené z kompaktního elektromotoru a palivových článků.

Honda FCX je čtyřdvéřový sedan poněkud nezvyklých proporcí. Příď mohla být díky malé pohonné jednotce mimořádně zkrácena a plynule na ni navazuje čelní sklo. Kabina je posunuta co nejvíce vpřed a nabízí velkorysý prostor pro cestující. Důsledně kapkovitý tvar končí zužující se zádí s výraznou odtokovou hranou na víku zavazadlového prostoru. Důraz na špičkovou aerodynamiku je znát z každého detailu, například ze zapuštěných dveřních klik. Chybějí též vnější zpětná zrcátka. Místo nich se nacházejí miniaturní kamery, jejichž obrazovky najdeme po stranách uhlazené přístrojové desky.


Přímo revoluční pohonné ústrojí se skrývá zčásti pod kratičkou kapotou, zčásti pod podlahou studie FCX. Právě tam jsou uloženy palivové články s metanolem. Z něj se po sloučení s vodou uvolňuje vodík. Ten se ve speciálním směšovači mísí s kyslíkem získaným ze vzduchu. Vzniklá chemická reakce vytváří elektrický proud a ten je veden dopředu k elektromotoru.


Efektivní pohonné jednotce Hondy FCX patří budoucnost, a to hlavně kvůli čistému způsobu vytváření elektrické energie za použití vodíku a kyslíku, přičemž jsou radikálně sníženy emise oxidu uhličitého. Uložení palivových článků v podlaze umožňuje navíc konstrukci naprosto rovné podlahy.


Dalším zajímavým exponátem byl v Tokiu koncept sportovního automobilu Spocket. Jedná se o kombinaci kupé, roadsteru a pick-upu. Základem je dvoumístný pick-up tvarovaný na způsob kupé. Sklopením zadní dělící stěny vzniknou dvě nová sedadla, přičemž cestující na nich mají nad hlavou jen nebe. Když jedou ve Spocketu pouze dva, mohou odsunout střešní díl dozadu nad ložnou plochu a dopřát si také vítr ve vlasech. Tento víceúčelový 4270 mm dlouhý automobil není prozatím zařazen do výroby. Po celosvětovém úspěchu podobně všestranných sourozenců CR-V a HR-V by však nebylo divu, kdyby se Honda rozhodla pro sériovou výrobu auta podobného studii Spocket.


Honda v Tokiu

Zato další dvě studie poprvé předvedené světu na loňském tokijském autosalónu se do prodeje jen tak nedostanou. Zejména originálně pojatý model Fuya-jo, jen 3050 mm dlouhý minivůz, by asi jen těžko zaujal zákazníky svým vzhledem. Mladí toužící po nekomfortním přibližovadle do města by však tímhle avantgardním výstřelkem japonských konstruktérů mohli být nadšeni. Uvnitř jsou čtyři spíše barové stoličky s opěradlem než sedadla. Přístrojová deska byla navržena tak, aby připomínala mixážní pult, nechybí ani výkonná audio-souprava. A aby nebylo o zaměření vyššího než širšího vozu (1995 x 1650 mm) pochyb, najdeme na zadních dveřích úchyty pro skateboardy. To zmenšenina autobusu Neukom má již větší šanci zaujmout prakticky smýšlející kupce. Při délce jen 3500 mm je v ní dost místa pro pět dospělých osob a ty mají k dispozici samostatná, a navíc otočná sedadla.

Z novinek sériové produkce stojí za zmínku prototyp zcela nového velkoprostorového vozu Odyssey, který hodlá navázat na úspěchy modelu Shuttle. Současný hit Hondy – roadster S2000 – sbírá úspěchy po celém světě, a přesto pro něj automobilka přichystala další vylepšení: snímatelnou pevnou střechu. Prototyp v provedení hardtop měl v Tokiu velký úspěch, protože majiteli umožňuje příjemné svezení v lahůdkovém sporťáku nejen za teplých dní, ale prakticky celoročně.

převzato z Honda magazínu 1/2000

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...