Dieselovy motory v osobních VW již čtvrt století

Ze skromných začátků se dieselovy motory v osobních automobilech staly doslova fenoménem. Asi ani největší optimisté netušili, kam se vývoj dieslových motorů posune za 25 let.

Zatímco v počátcích si dieselovy motory připisovaly jen mizivé procento prodejů v porovnání s benzinovými, dnes už dva z pěti německých zákazníků volí vůz s dieselovým motorem a v ČR je tento poměr ještě vyšší ve prospěch dieselových a jejich příznivců stále přibývá. Stále se objevují vyspělejší konstrukce, které svými parametry ohromují i zkušené motoristy – jak jinak totiž hodnotit například 110 kW (150 k) čtyřválce 1.9 TDI, montovaný např. do modelů Golf a Bora? Nebo fantastický točivý moment 750 Nm pětilitrového desetiválce 5.0 V10 TDI, se kterým by se už zanedlouho měla představit nová luxusní limuzína Volkswagen Phaeton a který bude pohánět i připravovaný SUV model?


V době, kdy na trh vyjel první Volkswagen Golf s nepřeplňovaným vznětovým čtyřválcem objemu 1,5 l a ještě skromnějšího výkonu 37 kW (50 k), měly diesely pověst těžkopádných, hřmotných a líných bručounů. Jejich existenci mohla ospravedlnit pouze příznivá spotřeba, což byl ovšem počátkem sedmdesátých let – v době vrcholící ropné krize – pořádně pádný argument.


Už první Volkswagen se vznětovým motorem však naznačil, že vznětové motory mohou docela příjemně překvapit i v jiných disciplínách, než je jenom honba za co nejnižší spotřebou. Vitální patnáctistovka dokázala rozjet Volkswagen Golf 1.5D z 0 na 100 km/h během 18 vteřin a pod plným plynem tento kompaktní vůz překračoval rychlost 140 km/h. Přesto bylo konstruktérům jasné, že pokud chtějí vznětové motory prodat, musí zákazníkům nabídnout vyšší výkony a tedy i lepší dynamiku jízdy. Vsadili proto na přeplňování vznětových motorů turbodmychadlem a následující roky jasně ukázaly, že jejich volba byla správná.


Prvním z rodiny přeplňovaných vznětových motorů, označovaných známou zkratkou TD (Turbo Diesel), byla šestnáctistovka 1.6 TD o výkonu 51 kW (70 k), která se objevila v roce 1982. Ta pravá naftová revoluce se však odehrála až o pár let později – konkrétně v roce 1991, kdy Volkswagen svým zákazníkům nabídl první motor TDI, výsledek společného vývoje s automobilkou Audi. Tu nejpodstatnější změnu naznačovalo třetí písmeno v označení motoru – I = Injection, tedy přímé vstřikování paliva do spalovacích prostorů!


Vstřikování přesně definovaného množství nafty přímo do válců pod extrémně vysokými tlaky sice znamenalo nutnost vypořádat se s poněkud tvrdším chodem motoru, agregáty TDI se však v porovnání s konvenčními motory s nepřímým vstřikováním chlubily nejenom vyššími výkony, ale i nižší spotřebou v průměru o 15 procent!


Konstruktéři automobilky Volkswagen pracovali na dalším zdokonalování dieselových motorů. Po motorech s turbodmychadly s proměnnou geometrií lopatek přišly agregáty s integrovanými vstřikovači systému čerpadlo-tryska. Cestu konstruktérů a výsledky jejich snažení lze dobře sledovat na růstu výkonů základního motoru TDI – čtyřválce o zdvihovém objemu 1,9 l. Jeho výkon se postupně zvyšoval z  66 kW (90 k) na 81 kW (110 k) a poté na 96 kW (130 k). Zatím posledním vývojovým stupněm této evoluce je agregát 1.9 TDI o výkonu stěží uvěřitelných 110 kW (/150 k)! S tímto motorem dokáže například Volkswagen Golf zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 8,6 s a jet nejvyšší rychlostí 216 km/h. To jsou parametry více než srovnatelné s vozy s benzinovými motory srovnatelného objemu, průměrná spotřeba Golfu TDI přitom je pouze 5,3 I nafty na 100 km jízdy!


Nedávné pětadvacáté narozeniny osobního dieselu oslavil Volkswagen představením opravdového mistrovského kusu – desetiválcového motoru 5.0 V10 TDI. Od 50 k prapředka vznětových motorů Volkswagen až na 313 koní (230 kW) tohoto nejčerstvějšího přírůstku do rodiny agregátů TDI – tak by šla v maximálně zhuštěné formě popsat cesta, kterou za uplynulých 25 let prodělaly vznětové motory automobilky Volkswagen. Svým točivým momentem 750 Nm si nový desetiválcový motor 5.0 V10 TDI připisuje titul nejvýkonnějšího vznětového motoru v osobním automobilu na světě.


Také tento přeplňovaný agregát využívá pro vstřikování paliva do válců systémem čerpadlo-tryska, kterým se palivo vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pomocí pětíotvorových vstřikovacích trysek pod tlakem až 2050 barů. Výkonný agregát vyniká také velmi kompaktní stavbou a nízkou hmotností, což je dáno především využitím hliníkového bloku válců. Motor 5.0 V10 TDI ukrývá ještě jednu zásadní novinku – plazmové potahování stěn válců. Tuto technologii, která výrazně prodlužuje životnost motoru a zvyšuje jeho účinnost, vyvinuli specialisté automobilky Volkswagen, a právě motor 5.0 V10 TDI je vůbec první vznětový motor, u něhož byla tato technologie použita v sériové výrobě.


KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT podepsal smlouvu o spolupráci se společným podnikem Volkswagen Group China a JAC

SEAT podepsal smlouvu o spolupráci se...

SEAT se stane podílníkem ve firmě založené společnostmi Volkswagen Group China a JAC a ve společném podniku bude vedoucí značkou koncernu Španělský výrobce automobilů se bude aktivně podílet...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy odhalí na veletrhu Caravan Salon 2018 nový kempinkový vůz

Volkswagen Užitkové vozy odhalí na...

Nový kempinkový vůz na základě modelu Crafter s vysokou střechou, spací zónou v zadní části a koupelnou Sériově vyráběný model vychází z konceptu California XXL, představeného...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flexiauto: nový projekt sdílení elektromobilů pro firmy

Flexiauto: nový projekt sdílení...

Innogy a skupina Auto Palace otestují sdílení 15 elektromobilů Elektromobil jako netradiční zaměstnanecký benefit i mobilní prostředek propagace firmy Pilotní projekt je určený pro firmy z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pneumatiky Goodyear budou sloužit jako originální výbava pro nový Volkswagen Touareg

Pneumatiky Goodyear budou sloužit jako...

Společnost Goodyear oznamuje, že několik řad jejích letních, zimních a celoročních pneumatik bylo schváleno jako originální výbava pro nový model Volkswagen Touareg. Goodyear dokázal naplnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Projekt „INDIA 2.0“: ŠKODA AUTO přebírá zodpovědnost za aktivity koncernu Volkswagen v Indii

Projekt „INDIA 2.0“: ŠKODA AUTO...

Tato úloha ukazuje důvěru vedení koncernu Volkswagen v kompetence týmu ŠKODA AUTO ŠKODA AUTO přebírá zodpovědnost za platformu MQB A0, nejprve se zaměřením na Indii Technický vývoj bude...