Daimler rozšiřuje aktivity pro dosažení nižší spotřeby paliva a nižších emisí u užitkových vozidel (1.)

Firma Daimler AG realizuje na plné obrátky drastické snižování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů užitkových vozidel. Celosvětově je u zákazníků v provozu více než 3000 nákladních vozů a autobusů s alternativním pohonem.

Daimler rozšiřuje aktivity pro dosažení nižší spotřeby paliva a nižších emisí u užitkových vozidel (1.)

Tento vedoucí výrobce užitkových vozidel jako zástupce široce založené iniciativy „Shaping Future Transportation“ celosvětově prezentuje 16 nákladních vozů a autobusů značek Freightliner, Mitsubishi Fuso, Mercedes-Benz, Orion a Thomas Built Buses.

  • Novinka: Hybridní nákladní vůz Mercedes-Benz pro praktické testování u zákazníků
  • Novinka: Canter s hybridní technikou i v Evropě ve flotilovém testu
  • Novinka: Hybridní autobus Mercedes-Benz zahajuje změnu technologie
  • Novinka: Paliva z biomasy při testování ve flotilách vozů
  • Novinka: Freightliner v USA vyrobí 1 500 hybridních nákladních vozů M2
  • Světový vůdce na trhu hybridních autobusů s americkou značkou Orion
  • V Japonsku jsou hybridní nákladní vozy a autobusy firmy Fuso úspěšné v každodenním provozu

Přitom se jedná o vozy od zákazníků stejně jako o světové premiéry v oblasti alternativních pohonů a alternativních paliv. Klíčovou funkci přitom zaujímají hybridní techniky, které v závislosti na druhu použití vzbuzují očekávání úspor spotřeby nafty až o jednu třetinu. To ukazují zkušenosti z USA a Japonska, kde jsou autobusy a nákladní vozy značek koncernu Daimler Orion, Freightliner a Mitsubishi Fuso ve velkých počtech v provozu u zákazníků. Se svými přibližně 1500 hybridními autobusy Orion, více než 100 vozy značky Freightliner a 200 lehkými nákladními vozy a autobusy firmy Fuso je koncern Daimler celosvětovým lídrem v oboru hybridních pohonů v aktivním nasazení. Společně s nákladními vozy a autobusy značky Mercedes-Benz poháněnými zemním plynem v Evropě čítá flotila vozů Daimler již vyexpedovaných zákazníkům více než 3000 užitkových vozidel s alternativními pohonnými koncepty, které jsou provozovány v praktickém každodenním provozu.

Angažmá se rozšiřuje

Alternativní pohonné techniky nákladních vozů a autobusů koncernu Daimler mají být nyní v dalších produktových segmentech a regionech použity u zákazníků. V Severní Americe vyrobí firma Freightliner v krátké době 1 500 hybridních nákladních vozů M2 a hybridních provedení legendárních školních autobusů Thomas Built Buses. V Japonsku přijde v podobě autobusu Fuso Aero Star Eco Hybrid na trh již druhá generace hybridních autobusů. V Evropě budou zákazníkům v Německu, Francii a Česku vyexpedovány první rozvážecí nákladní automobily firmy Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Současně uvedou zákaznické vozové parky ve Velké Británii do pilotního provozu celkem deset nákladních vozů Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid. Pro veřejnou osobní dopravu představí firma Daimler autobus Mercedes-Benz BlueTec-Hybrid. Jedná se o třínápravový kloubový autobus rodiny Citaro. Tento nový koncepční vůz již předznamenává změnu technologie na cestě k vozu s nulovými emisemi

Alternativní paliva ve flotilovém testu

Nízká spotřeba paliva vede u nákladních vozů a autobusů s hybridními pohony také ke snížení podílů škodlivin ve spalinách, zejména pokud jde o velmi diskutovaný CO2. Přesto je souběžně vedle alternativních pohonných technik prověřováno také použití alternativních paliv pro šetření zdrojů fosilních nosičů energií a pro snižování škodlivin v atmosféře. U paliv z obnovitelných surovin předpovídají experti na užitková vozidla firmy Daimler AG velké šance především palivům hydrogenovaným z rostlinných olejů (HVO) a později BTL (Biomass to Liquid). Přitom se jedná o paliva, jejichž chemicko-fyzikální vlastnosti odpovídají kvalitní motorové naftě a díky tomu mohou být používána ve vysoce efektivních vznětových motorech užitkových vozů. Kromě toho snižují podíly oxidů dusíku a částic ve spalinách. Společně s petrolejářskou společností OMV a dvěma zákaznickými vozovými parky (DHL a SSB Stuttgart) zahajuje Daimler nyní zkoušky HVO s nákladními vozy Mercedes-Benz a autobusy Mercedes-Benz ve flotilách. Používání bionafty (FAME) představuje v nákladních vozech Mercedes-Benz již deset let aktuální stav techniky. A prakticky stejnou dobu je již v provozu u zákazníků 1500 autobusů Mercedes-Benz a komunálních vozů s pohonem na zemní plyn (CNG) vyrobených v sériové výrobě.

Na cestě k nulovým emisím

Vznětové motory firmy Daimler AG svými stále snižovanými emisemi a stále vyšší energetickou účinností prokazují svůj vysoký potenciál. Již jen emise částic a oxidů dusíku od roku 1990 během několika vývojových stupňů poklesly o více než 90 %. Nákladní vozy a autobusy Mercedes-Benz s moderní technologií vznětových motorů BlueTec spojují tyto ekologické pokroky s ekonomickými výhodami pro provozovatele. Neboť oproti jiným technikám se zde také drasticky snížila spotřeba paliva, například okolo 2000 litrů nafty ročně u kamionu dálkové nákladní dopravy. To odpovídá snížení emisí CO2 o téměř pět tun ročně. V porovnání s jinými druhy vozů a ve vztahu k přepravnímu výkonu je u užitkových vozů jednolitrové auto již dávno realitou.

Další kroky pro snížení spotřeby paliva ve větším rozsahu jsou do ekonomické realizace pohonu na palivové články s nulovými emisemi myslitelné pouze s hybridními technikami. U hybridních vozů jsou integrovány dva různé druhy pohonu a energie uvolněná při brzdění je rekuperována ve formě elektrické energie, akumulována v bateriích a opět použita pro pohon prostřednictvím elektromotoru. Díky dodatečnému pohonnému motoru lze pro stejné jízdní výkony u vznětového agregátu zvolit menší a lehčí variantu.

U nákladních vozů se firma Daimler AG rozhodla pro takzvaný paralelní hybrid. Přitom je elektromotor integrován v pohonném ústrojí a napájí svůj výkon zpravidla paralelně ke vznětovému motoru. Podle jiného druhu použití mají hybridní autobusy koncernu Orion, Fuso a Mercedes-Benz takzvaný sériový hybridní pohon. Generátor připojený přírubou přímo na vznětový motor přitom poskytuje výkon pro elektrické pohonné motory.

U hybridních autobusů firmy Fuso a u nového hybridního autobusu Mercedes-Benz jsou navíc všechny vedlejší agregáty elektrifikované, takže autobus může jezdit místy výlučně na elektřinu, a díky tomu naprosto bez emisí. Novodobý koncept s motorem pohánějícím přímo náboj kola vozu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid uvádí změnu technologie na vůz s nulovými emisemi. Při vývoji budoucí generace vozů je nutno v daném čase principiálně pouze nahradit vznětový generátor palivovými články, elektrické komponenty pohonu jsou prověřené.

Způsobilost vozů s palivovými články pro každodenní provoz byla prokázána v celosvětově největším praktickém testu se 30 autobusy Mercedes-Benz Citaro ve veřejných dopravních podnicích. Vozy urazily celkovou vzdálenost více než dva miliony kilometrů a dosáhly více než 125 000 provozních hodin. Pro široké nasazení techniky s nulovými emisemi v těžkých užitkových vozech je ještě především nutno výrazně zlepšit životnost palivových článků a celkově výrazně snížit náklady. To zůstane ještě dlouhou dobu výzvou pro vývojové inženýry. Kromě toho dnes rovněž chybí potřebná vodíková infrastruktura.

Hospodárnost je rozhodující

Při přibližně o jednu třetinu vyšších pořizovacích nákladech na hybridní vozy oproti dnešním vozům se vznětovými motory budou o akceptaci alternativních pohonů u provozovatelů rozhodovat ekonomické aspekty, a to jak v přepravě osob, tak i v nákladní dopravě. Díky úsporám paliva se hybridní technika sice o pěkný kus přibližuje celkové hospodárnosti po dobu použití, ale její zavedení do vozových parků bude minimálně v počátečních letech vyžadovat podporu ze strany politiků a obcí. Úspěch alternativních pohonných technik díky veřejné podpoře v USA a v Japonsku to potvrzuje. V Evropě tento podklad pro rozhodování provozovatelům vozových parků ještě chybí.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....