Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce

Benzinový motor 1,6 16V, stupeň výbavy SX, základní cena s bohatou výbavou 459 tisíc Kč.

Obliba velkoprostorových vozů stoupá na světových trzích a i u nás – není se proto co divit, že i Daewoo vstoupilo na náš trh se svým velkoprostorovým modelem Tacuma do konkurenčně velmi obsazené třídy: o přízeň zákazníků se v ní uchází již čtyřicetjedna modelů devatenácti značek.


Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce
Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce
Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce

Při přebírání k testu na mně zapůsobila Daewoo Tacuma svým elegantním designem nesoucím pečeť úspěšného a světově uznávaného italského studia Pininfarina. Zejména mně upoutala výrazná chromovaná maska chladiče a celkové ztvárnění předku vozu, které spolu s bočními liniemi dodává vozu dynamický charakter. Stejně mně upoutala i nápadná svislá velmi dobře viditelná zadní koncová světla, umístěná vedle horní částí dveří zavazadlového prostoru.

Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce
Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce
Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce

Nastupování a vystupování vozu je pohodlné. Palubní deska je elegantní, sdělovače i ovládače jsou umístěny v souladu s ergonomickými zásadami. Sedadla jsou anatomicky dobře vytvarována s dobrým bočním vedením a během i delší cesty jsem nepociťoval nadměrnou únavu. Tři zadní samostatná sedadla poskytují pro všechny tři cestující dostatek místa. Při obsazení vzadu pouze dvěma cestujícími a sklopení prostředního sedadla, čímž se vytvoří stolek, je místa pro oba cestující opravdu dostatek. Nesporným kladem je možnost otočení sedadla spolujezdce o 180 stupňů, čímž se vytvoří v interiéru vozu konferenční prostředí. Daewoo Tecuma sklápěním samostatných zadních sedadel a případně jejich velmi jednoduchým vyjmutím poskytuje velké množství kombinací a umožňuje zvolení velikosti zavazadlového prostoru podle potřeby. Základní objem zavazadlového prostoru 485 litrů se může zvětšit až na uctihodných 1 847 litrů. Zadní dveře zavazadlového prostoru jsou dostatečně široká, avšak otevírají se pouze do výšky cca 175 cm, proto musí vyšší osoby dávat pozor, aby se o dveře při nakládání zavazadel neuhodili do hlavy. V interiéru vozu je řada praktických schránek a odkládacích prostor včetně sklápěcích stolků pro cestující na zadních sedadlech.

Vyšší posez, výškově seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo, sklopitelná loketní opěrka a nastavitelná tuhost bederní opěrky mě umožňovaly zaujmout takovou pozici za volantem, abych mohl dobře sledovat dopravní situaci, bezpečně řídit a přitom nebýt nadměrně unaven ani po delší nepřetržité jízdě.


Daewoo Tacuma – plnohodnotný velkoprostorový vůz v testu redakce

Benzinový motor objemu 1,6 litru s šestnácti ventily má maximální výkon 77 kW (105 k) při 6 000 ot/min. a maximální točivý moment 142 Nm dosahuje při 3 400 ot/min. Výrobce udává nejvyšší rychlost 168 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund. S pružností motoru jsem byl poměrně spokojen, doporučuji však využívat při požadavku řidiče na svižnější jízdu vyšších otáček než je vyznačeno na otáčkoměru pro ekonomickou jízdu zeleným polem – v dolní hranici 1 500. Od cca 1 800 ot/min motor ochotně zrychluje samozřejmě s ohledem na zatížení vozu, zařazenou rychlost a sklon silnice. Motor a vhodně odstupňovaná převodovka mě umožňovaly bezpečné předjíždění na krátkém úseku. S Tacumou lze jet i přes vyšší těžiště vozu svižně díky propracované konstrukce podvozku a účinným brzdám s ABS a EBD. V zatáčkách i při vyšší rychlosti Tacuma dobře držela stopu a ani její boční náklon nebyl nadměrný. Podvozek a motor jsou dobře odhlučněny. Nespornou předností Tacumy je malý poloměr otáčení, který umožňuje pohodlné zaparkování vozu, případně i otáčení na silnici. K tomu přispívá i účinný posilovač řízení. Během testu jsem dosáhl kombinované spotřeby 7,9 l na 100 km. Převážnou část kilometrů jsem ujel obsazen 4 osobami a s cca 60 kg zavazadly. Vzhledem k tomu, že jsem mimoto jezdil svižnějším způsobem jízdy, pokládám tuto spotřebu za poměrně nízkou.

Výbava Daewoo Tacumy obsažená v základní ceně je opravdu bohatá: mimo jiné obsahuje brzdový systém s ABS a EBD, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, airbag řidiče i spolujezdce, nastavitelnou tuhost bederní opěrky, přední i zadní mlhová světla, vyhřívání zadního okna s časovým vypínáním, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ukazatel vnější teploty, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem, imobilizér, 6 reproduktorů atd.


Cena testované Daewoo Tacumy ve výbavě SX s motorem 1,6 l je 458 910 Kč. Záruka na vůz je tříletá nebo do ujetí 100 000 km. Jak jsem se informoval u dealerů Daewoo, je dodací lhůta cca 1 až 2 týdny. Dodací lhůta je krátká vzhledem k tomu, že již standardní výbava je tak bohatá, že se jedná prakticky pouze o výběr barvy zákazníkem. (Metalická nebo mica barva je za příplatek 10 000 Kč.)


Cena Daewoo Tacumy s výkonnějším motorem 2,0 (89 kW/121 k), dodávané pouze ve vyšší výbavě CDX, obsahující mimo jiné i automatickou klimatizaci, je 539 910 Kč. Automatická převodovka je za příplatek 50 000 Kč.


Ceny Daewoo Tacumy se zdají na první pohled vyšší, je třeba si však uvědomit, že cena obsahuje bohatou výbavu, která je u mnohých srovnatelných modelů jiných značek za příplatek.






Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V souvislosti s výrobou nové generace SUV Kuga bude Ford investovat ve španělské Valencii více než 750 milionů eur

V souvislosti s výrobou nové generace...

Na model Kuga v současnosti připadá téměř 50 procent celkové produkce valencijské továrny; meziročně se odbyt tohoto modelu zvýšil o 22 procent, na 126 900 vozů. Od roku 2011 proinvestoval...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup za účasti Sébastiena Loeba a Gillese Panizziho:  Rallye du Var, tento víkend 24/26. listopadu

Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup...

Při posledním závodě francouzské rallyové sezóny, kterým je Rallye du Var, se účastníci poháru 208 Rally Cup utkají se dvěma piloty, jež stojí a stáli za slávou týmu Peugeot Sport. Nejsou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodník Lukáš Kvapil se po roce vrátí opět na start legendární Rallye Dakar

Závodník Lukáš Kvapil se po roce...

V roce 2018 však v nové roli a prakticky na druhé straně. Pro nadcházející sezónu totiž vymění závodní barvy – za místo v doprovodném media týmu, motocykl za auto a nadšencům Rallye...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Transit Custom, model z kategorie lehkých užitkových vozů s nosností do jedné tuny, přiváží evropským podnikatelům a firmám výraznější design, zcela nový interiér a ještě vyšší produktivitu

Nový Transit Custom, model z kategorie...

Nový Transit Custom se začne vyrábět začátkem roku 2018, první dodávky zákazníkům se plánují na konec února. O rok později přijde Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) s možností...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Slavnostní zakončení prvního ročníku poháru proběhlo v sobotu 18. listopadu na Setkání mistrů v Sosnové

Slavnostní zakončení prvního ročníku...

Filip Mareš se spolujezdcem Janem Hlouškem opanovali Peugeot Total Rally Cup 2017.  Nový soutěžní pohár pro klientsky oblíbené vozy Peugeot 208 R2 – odstartoval letos na jaře při obnovené...