Corona Rallye Mexiko – vítězí Loeb a Elena na Citroënu C4

Pod mexickým sluncem zněla pro Citroën Marseillaisa

Mexická rallye ve faktech:

Nejlepší časy celkově:

S. Loeb 6 – M. Grönholm 5 – P. Solberg 3 – M. Hirvonen 2 – M. Stohl 2– C. Atkinson 1 – D. Sordo 1 – M. Wilson 1.

Vedení v soutěži:

RZ 1 až 5: P. Solberg – RZ 6 až 20: S. Loeb.

Konečné pořadí Rallye Mexiko:

  • 1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 3:48:13,3 hod.
  • 2. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) + 55,8 s
  • 3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 1:27,7 min.
  • 4. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 1:43,7
  • 5. C. Atkinson/G. McNeall (Subaru Impreza) + 2:24,1
  • 6. M. Stohl/I. Minor (Citroën Xsara) + 3:45,5
  • 7. JM. Latvala/M. Antilla (Ford Focus) + 4:10,8
  • 8. M. Wilson/M. Orr (Ford Focus) + 12:22,6
  • 9. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 14:15,7
  • 10. M. Higgins/S. Martin (Subaru Impreza) + 20:31,2

Mistrovství světa FIA Pohár konstruktérů po 4 podnicích:

1. Ford, 58 – 2. Citroën, 43 – 3. Stobart, 19 – 4. Subaru, 19 – 5. OMVKronos Citroën, 17.

Mistrovství světa FIA pořadí pilotů po 4 podnicích:

1. M. Grönholm, 32 – 2. S. Loeb, 28 – 3. M. Hirvonen, 26 – 4. D. Sordo, 13 – 5. H. Solberg, 11 – 6. C. Atkinson, 10 – 7. P. Solberg, 8 – 8. D. Carlsson, 6 – 9. JM. Latvala, 6 – 10. T. Gardemeister, 5 – 11. M. Stohl, 5 12. G. Galli, 3 – 13. J. Kopecky, 2 – 14. M. Wilson, 1

Závěrečná etapa čtvrtého podniku mistrovství světa v rallye dopřála členům týmu Citroën Sport zazpívat si francouzskou hymnu. V Leónu totiž slavila vítězství posádka Sébastien Loeb – Daniel Elena na voze Citroën C4 WRC, druhý vůz stáje dovedla dvojice Dani Sordo – Marc Martí do cíle na čtvrtém místě.

Shodou okolností stejné pořadí bylo i po prvním dnu soutěže. Sportovní ředitel Citroën Sport Guy Fréquelin už před zahájením podniku prognózoval: „C4 WRC je pořád nové auto a Mexiko je první soutěží na šotolinovém povrchu. Jsme zvědaví na jeho sílu.“

Příliš mnoho kamenů

Premiéra to pro Citroën byla vskutku obtížná, vždyť na zahajovacích 145 kilometrech se teploty pohybovaly mezi 25 a 35 st. C, což ve spojení s povrchem kladlo velké nároky na výběr pneumatik. K tomu bylo nutné přičíst ještě nezvyklou nadmořskou výšku, která ovlivňovala výkon motorů.

Přesto navigátor Daniel Elena před startem řekl: „Budeme útočit hned od začátku!“ Jeho pilot Sébastien Loeb se sice hned po první etapě radoval z toho, že nový vůz potvrdil na aktuálním povrchu svou konkurenceschopnost, nicméně stejně jako většina dalších startujících byl rozezlen z chování neukázněných diváků. „Je to hanebné, byli jsme zasaženi kamenem hozeným divákem hned na druhé rychlostní zkoušce. Jak takové stupidity může někdo dělat?“

Z návratu na šotolinu se radoval druhý pilot Citroënu Dani Sordo: „Stejně jako Séb, i my jsme měli na trati velké množství šotoliny hned, jak jsme odstartovali. Pro mě je ale mnohem důležitější to, že jsme byli schopní držet krok s nejlepšími,“ uvedl španělský pilot i přesto, že záludné kameny mu poškodily řízení.

Sobotní pokračování Rallye Mexiko bylo pro oba tovární citroëny ještě úspěšnější. Oba totiž průběžně figurovaly na stupních vítězů. „Všechno jde dobře,“ hodnotil sobotu Loeb. „Pojedu už opatrněji, protože mám určitý náskok před soupeři. Nesmím ale udělat chybu.“

Radost měl samozřejmě také Sordo: „Nevedli jsme si špatně, že? Jsem rád, že sám na sobě vidím zlepšení oproti loňsku na některých pasážích. Trochu jsme ztratili na deváté rychlostní zkoušce, která byla úzká a daly se na ní udělat chyby. Je to nádherné být průběžně mezi nejlepšími třemi. Ještě tak pozici uhájit na posledních čtyřech zkouškách…“

Guy Fréquelin byl po druhé etapě rovněž pln optimismu. „Mám mnoho důvodů ke spokojenosti. Naše auto je plně konkurenceschopné a spolehlivé na nejrůznějších typech povrchů. Navíc jsme dobře zvolili také pneumatiky. Séb zvýraznil své vedení, parádní den měl Dani. Nerad bych to zakřiknul, ale ještě se na posledních 62 kilometrech může leccos stát.“

Jubilejní třicítka Loeba a Eleny

A co se tedy pod mexickým sluncem poslední den přihodilo? Sébastien Loeb vyhrál s téměř minutovým náskokem, když svůj náskok kontroloval. Dani chtěl svou pozici na pódiu udržet, nicméně nakonec byl spokojený i se čtvrtou pozicí.

Guy Fréquelin zdůrazňoval význam mexického podniku dávno před startem. „Po našem karambolu v Norsku potřebujeme dobrý výsledek právě tady. Nebude to ale snadné. Mexiko je pro C4 WRC prvním „výletem“ na šotolinu a to je složitá situace s vysokými teplotami, ostrým povrchem se spoustou pastí na trati, nadmořskou výškou a řídkým vzduchem omezujícími výkony motorů. Dost neznámých najednou…“

Sébastien Loeb převzal vedení v soutěži už po 5. zkoušce, aby pak ještě přidal další čtyři nejlepší časy. „Byl jsem hodně nedočkavý, jak se auto bude chovat. Nedávné zkušenosti ze sněhu byly v tomto ohledu povzbudivé. Nezklamalo mě ani tady. C4 WRC je rychlý a výkonný vůz, řídilo se mi velice příjemně, je to vyvážené auto s obrovským potenciálem pro všechny profily zkoušek. A to je přece dobrý důvod k optimismu do budoucnosti. Pro Daniela a mě to bylo třicáté společné vítězství v mistrovství světa. To je sice krásné, ale obzvlášť spokojený jsem s naším vystoupením a s tím, co znamená pro další rallye.“

„Po zimních rallye jsem byl pod velkým tlakem právě v Mexiku,“ postěžoval si Dani Sordo. „Chtělo by to zajet dobrý čas hned na začátku,“ plánoval mladý Španěl. Ostatně slovo dodržel hned v shakedownu. „Cítím, že se zlepšuji na šotolině. Jsem rád, že jsem se zařadil mezi nejlepší. Samozřejmě by bylo krásné skončit třetí, ale v neděli už před námi a stupni vítězů byla veliká díra. S autem jsem čí dál spokojenější. Na klidu mi dodává i sebedůvěra.“

Stájový šéf Fréquelin byl pochopitelně spokojený. „C4 WRC má za sebou druhé vítězství sezony. Je důležité z hlediska zastavení případného trendu neúspěchů. Vítězství na šotolině potvrdilo vysoký standard práce všech lidí v naší stáji. Že bude naše nové auto konkurenceschopné, jsem doufal. Teď jsem navíc i příjemně překvapený. Sněhové rallye nás donutily pracovat na vylepšování auta. Že se to povedlo, o tom svědčí našich sedm nejrychlejších časů v Mexiku. Rád bych zdůraznil dobrý výkon Daniho. Přesvědčil mě o svých kvalitách a schopnosti jezdit rychle a bez chyb.“

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve dvou kategoriích „New Car Awards“

Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve...

Hyundai Kona Electric se stal „Cenově dostupným elektromobilem roku“ (Affordable Electric Car of the Year) a IONIQ Plug-In je nositelem titulu „Cenově dostupný hybridní vůz roku“ (Affordable...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inovace BASF pomáhají začlenit elektromobily do běžného života

Inovace BASF pomáhají začlenit...

Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupné Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

Pět chyb, které lidé dělají při...

Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující,...