Corona Rallye Mexico (9. – 11. březen 2007)

Šotolinová premiéra pro Citroën C4 WRC

Mexiko v kostce

Mexická rallye je součástí mistrovství světa od roku 2004, pořádá se však už od roku 1979, od roku 1998 je jejím centrem León, páté největší město Mexika s 1,2 milionem obyvatel. Stejně jako v předchozích třech ročnících je asistenční park umístěn do objektu Poliforum Expo Center (18 000 m2).

Trať čtvrtého ročníku je dlouhá 849,55 km, z nichž je 366,06 km měřených ve 20 rychlostních zkouškách na 10 odlišných trasách.

Program – seznámení s tratí proběhlo v úterý 6. března od 7 do 19 hodin a ve středu 7. března ve stejnou dobu. Shakedown je dlouhý 4,95 km a jezdci ho absolvovali včera – ve čtvrtek 8. března od 8 do 12 hod. v San Juan de Otates. Slavnostní start proběhl včera – ve čtvrtek v 19 hod.

Motory: Pro Mexiko musí být stejné jako pro následnou Rallye Argentina, dvě převodovky mají stejné „spárování“. Pro Mexiko a Argentinu platí limit 60 pneumatik.

1. etapa – pátek 9. března: celkem 356,25 km, z toho je 145,62 km měřených v 8 RZ. Start Poliforum v 8 hod. – RZ 1: ‚Alfaro 1‘ (23,06 km) – RZ 2: ‚Ortega 1‘ (29,66 km) – RZ 3: ‚El Cubilete 1‘ (17,88 km) – Seskupení Poliforum (11.49 hod. / 15 min.) – Asistence A (12.04 hod. / 30 min.) – RZ 4: ‚Alfaro 2‘ – RZ 5: ‚Ortega 2‘ – RZ 6: ‚El Cubilete 2‘ – RZ 7: ‚Super- Spéciale 1‘ (2,21 km) – RZ 8: ‚Super-Spéciale 2‘ – Asistence B (17.03 hod. / 45 min.) – Cíl kolem 22 hod.

2. etapa – sobota 10. března: celkem 347,45 km, z toho 158,38 km měřených v 8 RZ. Start po desetiminutové asistenci C v 7.30 hod. – RZ 9: ‚Ibarrilla 1‘ (30,20 km) – RZ 10: ‚Duarte 1‘ (23,51 km) – RZ 11: ‚Derramadero 1‘ (23,27 km) – Seskupení Poliforum 11.43 hod. / 15 min.) – Asistence D (11.58 hod. / 30 min.) – RZ 12: ‚Ibarrilla 2‘ – RZ 13: ‚Duarte 2‘ – RZ 14: ‚Derramadero 2‘ – RZ 15: ‚Super-Spéciale 3‘ – RZ 16: ‚Super-Spéciale 4‘ – Asistence E (17.09 hod. / 45 min.) – Cíl kolem 22 hod.

3. etapa – neděle 11. března: celkem 147,25 km, z toho 62,06 km měřených ve 4 RZ. Start v 7.45 hod. po asistenci F (10 min.) – RZ 17: ‚León‘ (16,29 km) – RZ 18: ‚Guanajuatito‘ (23,34 km) – RZ 19: ‚Comanjilla‘ (18,01 km) – RZ 20: ‚Super-Spéciale 5‘ (4,42 km) – Asistence G (12.01 hod. / 20 min.) – Slavnostní ceremoniál a pódium ve 13 hod.

Začátek sezony WRC 2007 obstaraly tři zimní soutěže: Rallye Monte Carlo, která se letos jela za přívětivých podmínek, Švédskou rallye, při níž teplota klesala až na -25°C, a Norskou rallye, na kterou se snesla během druhého dne sněhová vánice. Proto se již všichni v týmu Citroën Sport nemohli dočkat teplého slunce v Mexiku, kde za tým jedou dva vozy C4 WRC a posádky Sébastien Loeb/Daniel Elena a Dani Sordo/Marc Marti.

Rallye Mexico je první šotolinová soutěž letošní sezony, což pro Citroën značí jediné – premiéru vozu Citroën C4 WRC na šotolině, tedy na nejvíce rozšířeném povrchu mistrovství světa.

S celkovou délkou 850 kilometrů patří Mexická rallye k nejkompaktněji pojatým soutěžím kalendáře čítajícího šestnáct soutěží. Zatímco dosud odjeté podniky byly velmi specifické, měla by právě mexická soutěž poskytnout mnohem lepší obraz výkonnosti jednotlivých pilotů v mistrovství.

Samotné rychlostní zkoušky zavedou posádky do hor na východ a severovýchod od centra soutěže Leónu, navýsost uspěchaného města. Mají vesměs hladký povrch a tudíž bývají velmi rychlé. Přesto bývá jejich povrch při druhých průjezdech již rozbitý. S každým dalším projetým autem se objevuje čím dál tím více předtím skrytých kamenů.

K dalším zajímavostem soutěže patří jednoznačně nadmořská výška, ve které se vše odehrává. Servis se nachází ve výšce 1800 m.n.m a to je současně i nejnižší bod celé soutěže. Střední část zkoušky Ortega (RZ 2/5) zavede posádky až vysoko k oblakům. Dostanou se na nejvyšší bod celé sezony až do výšky 2700 m.n.m.

„V takových nadmořských výškách je atmosférický tlak významně nižší a z toho důvodu mají motory vozů mnohem nižší výkon než v níže položených místech,“ vysvětluje technický šéf Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Mexico je současně i rychlou soutěží, což znamená, že tlumiče musí absorbovat hodně energie. Pro Citroën vyvstává před touto rallye hodně otázek, protože to bude první soutěž pro C4 v horkém počasí a současně se jedná o první šotolinovou soutěž vůbec. Naše příprava na Mexiko se odehrávala v podobných podmínkách ve Španělsku.“

Na většině šotolinových soutěží bývá obvykle první startovní pozice nevýhodou a naposledy neměl Sébastien „tuto čest“ v Mexiku 2006. Někteří to vidí jako dobré znamení, protože tehdy tuto soutěž vyhrál a na konci roku se stal potřetí mistrem světa. Dani Sordo a Marc Marti mají za cíl soustředit se na znovuzískání sebevědomí po jejich nepříliš vydařených startech na sněhu a poté se pokusit o získání bodů do hodnocení týmů. Sváteční atmosféra a podpora španělsky mluvících fanoušků by mohla hrát pro ně.

Po ne zrovna povedeném startu na Norské rallye se Citroën Sport vrátí na důvěrně známý terén v Mexiku a Guy Fréquelin, stájový šéf, určil týmu jasný cíl: „Je stejný jako na každé jiné rallye – i zde budeme chtít vyhrát. Po zklamání z Norska je pro nás velmi důležité přivézt z Mexika velký bodový příděl do Poháru konstruktérů. U Daniho počítám s tím, že naváže na svoje dobré loňské výkony na šotolině a získá nějaké body pro Citroën.“

Guy Fréquelin: Nadmořská výška, rychlost a záludnosti

Víte, jak nejlépe po náročné norské soutěži uspět v Mexiku?

„Je ale vůbec nějaký dobrý nebo horší způsob, jak uspět v nějaké rallye? Jedno je jisté – že Citroën Sport se jako tým připravoval, jak nejlépe umí. Ostatně tak, jak to dělá pokaždé. Zvolili bychom obdobný model jako pro Švédsko a Norsko, ale nepřineslo to úspěch. Čtyři vylétnutí z tratě na dva piloty ve dvou soutěžích, to se pak těžko dělají dobré výsledky za tak obtížných podmínek. Ale už je to za námi. Po Hamaru jsme všichni v Citroën Sport rádi, že se vracejí tratě, na kterých bychom měli dojíždět do cíle bez problémů.“

Jakou zvolíte taktiku pro Mexiko?

„Je těžké stanovovat nějakou taktiku v době, kdy soutěž ani neodstartovala. Taktika je determinována vývojem soutěže. Séb a Daniel ale pojedou tak, jak jsou zvyklí, pokusí se zaútočit na vítězství. To, že nejsou na čele pořadí v šampionátu pilotů, má i pozitivní stránku – nebudou první na trati. To by podle výsledků mohlo mít vliv na další průběh.“

Jaké máte zkušenosti s mexickým podnikem?

„Jednou z nejdůležitějších okolností, které se musejí brát na zřetel, je nadmořská výška Leónu a okolí. Kromě tohoto důležitého faktu je dominantní i to, že je to soutěž velice rychlá. Nedá se však v žádném případě říci, že rychlostní zkoušky jsou lehké. Je na nich spousta skrytých záludností, které mohou sehrát důležitou roli. Ostatně případ Loeba z roku 2004 toho může být důkazem.“

Sébastien Loeb: Podmínky stejné pro všechny

Jaké je vaše hodnocení tří zimních soutěží?

„Z pohledu našeho týmu to vůbec nevypadalo tak, že bychom celý rok ve startovním poli chyběli. Z pohledu průběhu mistrovství světa to nevypadá nejideálněji, protože nevedeme. Ale dosavadní průběh přinesl i některá pozitiva. Mezi ně jednoznačně patří zjištění, že Citroën C4 WRC je konkurenceschopný na asfaltu a že má silný potenciál také na sněhu a ledu. A že by měl být silný na šotolině. Celkový „obal“ je dobrý, my teď musíme zapracovat na podvozku a nastavení, aby byl vůz konkurenceschopný úplně všude.“

Je Mexiko vaším oblíbeným podnikem?

„Až od loňska. Vždycky jsem se do Mexika těšil, ale úspěch nepřicházel. Po loňském vítězství ale mám Mexiko moc rád. Tamější zkoušky jsou obecně velice rychlé, díky horkému počasí a tvrdým tratím náročné na pneumatiky. Jsou tu ale i pomalejší technické pasáže na písku. Dalším podstatným rysem je nadmořská výška, která ukrádá výkon motorům. Je to sice poněkud nezvyklé, ale pro všechny je překvapení stejné. Každý si na to zvykne. Každým rokem je v Mexiku také víc a víc diváků.“

Mexiko je první letošní soutěží na šotolině, navíc nepojedete jako první na trati. Jaký máte cíl?

„Už je to opravdu dlouho od doby, co jsem nevyjížděl jako první. Znamená to současně, že nevedeme v mistrovství světa. Ale to jsou věci, které by v Mexiku mohly hrát pro nás. Pokusíme se z toho něco vytěžit.“

Dani Sordo: Postupně se zbavuji tlaku

Můžete se ohlédnout za svým účinkováním coby oficiálního pilota Citroënu?

„Jsem spokojený se svou účastí na Monte Carlu, byla to pro mě i Citroën dobrá soutěž. Pro debut vozu C4 WRC byla hodně důležitá. Pokračování bylo obtížné pro celý tým a pro mě osobně. Stáli jsme proti sněhovým specialistům. Rychle jsem se sžil s novým autem na asfaltu, na sněhu a ledu teprve hledám styčné body. Jako oficiální pilot značky se postupně zbavuji tlaku, pod kterým jsem. Cítím velikou radost z práce se všemi lidmi z týmu Citroën Sport. Všichni se snaží dělat maximum pro nás, vytvářet nejlepší podmínky i za velice obtížných okolností.“

Jak vzpomínáte na svou jedinou účast v Mexiku?

„To, co mě nejvíc překvapilo, byla ztráta výkonu motoru ve velkých nadmořských výškách. Vybaví se mi také velmi rychlé zkoušky a také jemná kluzká vrstva šotoliny na trati. Druhé průjezdy jsou odlišné od prvních. Nesmím zapomenout na velké množství slavících diváků.“

Jaký výsledek byste si přál?

„Aktuální postavení v mistrovství světa není důležité, důležitější je dojet do cíle před co největším počtem ostatních pilotů. Budu pod tlakem, ale to patří k mé práci. Dobrý výsledek na první zkoušce by byl správným začátkem pro celý víkend.“

Mexická bilance Citroënu

Citroën byl v Mexiku zastoupen v roce 2006 posádkou Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën Xsara WRC Kronos).

Sébastien Loeb a Daniel Elena startují v Mexiku od ročníku 2003 a mají na kontě tři účasti: 2004 (Citroën Xsara WRC / vypadli z první pozice), 2005 (Citroën Xsara WRC/4.), 2006 (Citroën Xsara WRC/1.).

Dani Sordo startoval jednou, v roce 2006 (Citroën Xsara WRC/4.), navigoval ho Marc Martí.

Marc Martí bude na startu potřetí: v roce 2004 navigoval Carlose Sainze (Citroën Xsara WRC/3.), pak doprovázel Daniho Sordo v roce 2006 (Citroën Xsara WRC/4.).

Jeden vůz Xsara WRC pojede v privátních barvách stáje OMV Kronos Citroën World Rally Team – posádka Manfred Stohl/Ilka Minor.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...