Citroen Xsara Picasso v testu redakce

Před necelými třemi měsíci byl uveden na český trh Citroen Xsara Picasso, který rozšířil nabídku u nás žádaných velkoprostorových automobilů. Když jsem přebíral od dovozce ke krátkodobému testu červené Picasso, byl jsem zvědav, jak jeho design, řešení interiéru karoserie a jeho jízdní vlastnosti ovlivní mé celkové hodnocení tohoto nového modelu.


Citroen Xsara Picasso v testu redakce

Karoserie na mě zapůsobila svou robustností a zároveň přívětivostí potvrzující, že se jedná o prostorný rodinný vůz. Při pohledu zpředu mě zaujala střední chromovaná lišta kapoty spolu s výrazným logem Citroenu a světlomety s čirým sklem. Při bočním pohledu podtrhuje dynamičnost vozu linie od předního nárazníku mírně stoupající kratší kapoty, pokračujícího rozměrného předního skla přecházející mírným obloukem přes střechu k zaoblené zádi až k zadnímu nárazníku. Široké praktické boční lišty na dveřích opticky snižují výšku karoserie. Boční přední spolu s bočními zadními dveřmi mají téměř elipsovitou vnější křivku. Při bočním pohledu jakoby byly dodatečně vsazeny do boku karoserie a při tom vůbec nenarušují boční pohled, naopak jsou výborně organicky začleněny do celku a zdůrazňují oblé křivky řešení designu karoserie.

Po usednutí do vozu mě překvapila prostornost jeho interiéru. Přední sedadla s opěrkami jsou spíše křesly s vysokými opěradly. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné, což umožňuje řidiči zvolení optimální polohy pro bezpečné vedení vozu tak, aby měl dostatečný nadhled nad vozovkou. Na obou předních sedadlech jsou boční jednoduše vyjímatelné opěrky. I zadní tři sedadla jsou dostatečně široká pro pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti. Zadní tři sedadla umožňují cestujícím nastavit si sklon opěradla, všechna tři sedadla jsou samostatně sklopná a lehce samostatně vyjímatelná – umožňují postupné zvětšování zavazadlového prostoru od 550 litrů (pod zadní krycí deskou) do 2 128 litrů (při vyjmutých zadních sedadlech). Opěradlo středního zadního sedadla po sklopení slouží jako stoleček mezi krajními zadními sedadly. Mimoto se dá střední zadní sedadlo posunout o 14 cm dopředu pro získání pohodlnějšího cestování na zadních sedadlech získáním většího prostoru pro ramena cestujících. Na opěradlech předních sedadel jsou vzadu dva vysunovací letecké stolky, které mají otvor i pro kelímek. V interiéru je řada odkládacích prostor, mimo běžné je pod sedadlem spolujezdce zásuvka a před zadními sedadly v podlaze jsou umístěny dvě prostorné uzavíratelné odkládací schránky. Vlevo v boku zavazadlového prostoru je další uzavíratelná schránka, vpravo pak otevřený prostor. Mimoto je na pravé straně zavazadlového prostoru praktická skládací nákupní taška s kolečky.


Citroen Xsara Picasso v testu redakce

Digitální panel s řadou ukazatelů je umístěn netradičně ve středu vrcholu palubní desky. Tohoto umístění jsem se obával, již vzhledem v březnu absolvované krátké zkušební jízdě s tímto vozem při jeho uvádění na český trh, kdy mě toto umístění nevyhovovalo. Po týdnu testovacích jízd musím přiznat, že jsem si na umístění palubního přístroje téměř zvykl, ale pro jednoznačné stanovisko k umístění sdělovačů uprostřed bych musel s tímto vozem jezdit delší dobu. Mezi ukazateli je nejčitelnější ukazatel rychlosti. Ostatní údaje zvláště při určitých úhlech slunečních paprsků jsou hůře čitelné i když je možné nastavit intenzitu svítivosti. Při noční jízdě jsou údaje dobře čitelné. Na digitálním panelu lze mimo jiné sledovat jak okamžitou spotřebu tak i průměrnou spotřebu za poslední časový úsek. Picasso není vybaven otáčkoměrem. I když já jsem jej postrádal, myslím, že většině řidičů nebude chybět. Prodejci ve třech zastoupení Citroena mě tuto skutečnost potvrdili. Řadící páka vystupuje z přístrojové desky – její ovládání mě nedělalo od začátku usednutí za volant vůbec potíže. Uvítal jsem ovládání radia s přehrávačem na volantu. Při stírání jsem postřehl, že postřik oken – předního i zadního – se děje s několikavteřinovým předstihem před pohybem stěračů, což připívá nejen ke kvalitnějšímu omytí, ale zároveň šetří gumové lišty stěračů.

Testovaný Picasso byl vybaven naftovým čtyřválcovým turbomotorem 2,0 HDI o výkonu 90 k (66 kW) při 4000 ot/min. Tento motor má systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty, který nejen snižuje spotřebu nafty a výfukové emise, ale výrazně snižuje hladinu hluku i vibrací a zabezpečuje motoru dosažení největšího točivého momentu 205 Nm již při 1900 ot/min. Systém přímého vysokotlakového vstřikování umožňuje při teplotách nad 0 stupňů C startovat bez předehřevu, což se mi plně potvrdilo. Výkon tohoto motoru podle mého názoru plně dostačuje pro tento automobil s pohotovostní hmotností 1300 kg. Motor poměrně dobře akceleruje na rovině na pátou rychlost již od 1 800 ot/min. Na třetí rychlost se motor ochotně vytočil na rychlost 105 km/h, a na čtyřku na dálnici při 130 km/h měl necelých 3 600 ot/min. Na dálnici na pětku si motor při rychlosti 130 km/h spokojeně předl při 2 800 ot/min. Uvedená čísla neuvádím samoúčelně, ale proto, abych dokázal, že při zpomalení na pětku na 100 km/h jsem si klidně podřadil na čtyřku a rychlost 130 km/h jsem dosáhl velmi rychle. Jednotlivé převodové stupně jsou vhodně odstupňovány. Během testu jsem jako obvykle najezdil cca třetinu kilometrů ve městě, třetinu na dálnici a třetinu na ostatních silnicích. Snažil jsem se jezdit i když rychleji tak hospodárně a často jsem si zejména první dny testu kontroloval okamžitou spotřebu na digitálním ukazateli. Výslednou průměrnou spotřebu jsem dosáhl 5,2 litru nafty na 100 km, což je dokonce nižší o 0,3 l než uvádí výrobce. Musím ale k tomu dodat, že jsem většinou jezdil ve dvou osobách a bez zavazadel. K motoru ještě musím uvést, že interval výměny oleje byl prodloužen na 20 000 km, což dále snižuje provozní náklady.


Citroen Xsara Picasso v testu redakce

Celková konstrukce podvozku mě umožňovala rychlé a bezpečné projíždění zatáček. Posilovač řízení s proměnlivou účinností v závislosti na rychlosti mě umožňoval nejen lehké zaparkovávání, ale zároveň dobré vedení vozu při vyšších rychlostech. Brzdy standardně vybavené systémem ABS značky Bosch jsou účinné a ani po delším brždění nevykazují snížení účinnosti. Motor, přestože je naftový, je velmi dobře odhlučněn, což přispívá k celkové pohodě při cestování.

Základní cena Citroena Xsara Picasso s uvedeným naftovým motorem HDI je 550 000 Kč. V ceně je obsažena bohatá základní výbava včetně airbagů řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaných a vyhřívaných zpětných zrcátek, elektricky ovládaných předních oken a imobilizéru. Další výbavu je možno doobjednat. Mimo jiné automatickou klimatizaci (55 000 Kč), boční airbagy (11 000 Kč), elektrické střešní okno (25 000 Kč) atd.


Přestože testované Picasso s naftovým motorem je zákazníky nejžádanější, uvádím pro ty, kteří nejsou příznivci naftových motorů, že je možné zakoupit Picasso s benzinovými motory obsahu 1,6 litru (základní cena 495 000 Kč) nebo obsahu 1,8 litru (základní cena 520 000 Kč). Motor obsahu 1,6 má výkon stejný jako naftový (90 k), druhý obsahu 1,8 se šestnácti ventily má výkon 117 k. Ceny byly zjištěny v Auto-Cité, s.r.o. v Praze 5 dne 10. května. Zároveň mě v prodejně sdělili, že zájem o zakoupení Picassa převyšuje značně dodávky vozů z výrobního závodu a že tedy zákazníci dosud musí na dodání vozu čekat.

Citroen Xsara Picasso v testu redakce
Citroen Xsara Picasso v testu redakce
Citroen Xsara Picasso v testu redakce

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...