Citroën na 4. Rallye Japonsko (26. – 28. října 2007)

Celková délka rallye je 1 575,79 km, z toho je 350,19 km měřených ve 27 rychlostních zkouškách na 11 odlišných trasách.

Rallye Japonsko v kostce

Rallye je situována na ostrově Hokkaido, nejsevernějším ze čtyř hlavních japonských ostrovů. Základnou rallye je Obihiro, hlavní město zemědělského kraje Tokachi.

Shakedown je na programu dnes – ve čtvrtek 25. října od 8 do 12 hod. na trati 1,35 km a okruh je stejný jako pro superspeciálku nedaleko servisního parku. Slavnostní start je ve čtvrtek v 19,30 hod. v centru města.

1. etapa – pátek 26. října: celkem 571,58 km, z toho 106,18 km měřených v 10 RZ na 5 trasách. Start ze servisního parku je 6 hod. RZ 1 (Pawse Kamuy Reverse 1, 9,03 km), RZ 2 (Cup Kamuy 1, 13,95 km), RZ 3 (Kimun Kamuy 1, 26,03 km) a RZ 4 (Rikubetsu 1, 2,73 km). Seskupení (11,17 hod., 15 min.). Servis A (11,32 hod., 30 min.). RZ 5 (Pawse Kamuy Reverse 2), RZ 6 (Cup Kamuy 2), RZ 7 (Kimun Kamuy 2) a RZ 8 (Rikubetsu 2). Seskupení (17,19 hod., 15 min.). RZ 9 (Obihiro 1, 1,35 km) a RZ 10 (Obihiro 2). Servis B (18,07 hod., 45 min.). Cíl kolem 22,32 hod.

2. etapa – sobota 27. října: celkem 616,46 km, z toho 146,68 km měřených v 10 RZ na 6 trasách. Start Servis C (5.05 hod., 10 min.). RZ 11 (Rikubetsu 3), RZ 12 (Puray 1, 34.96km), RZ 13 (Niueo 1, 20,75 km) a RZ 14 (Sipirkakim, 22,43 km). Seskupení (11,01 hod., 15 min.). Servis D (11,16 hod., 30 min.). RZ 15 (Rikubetsu 4), RZ 16 (Puray 2), RZ 17 (Niueo 2) a RZ 18 (Sipirkakim Short, 4,67km). Seskupení (17,32 hod., 15 min.). RZ 19 (Obihiro 3) a RZ 20 (Obihiro 4). Servis E (18,20 hod., 45 min.). Cíl kolem 22,45 hod.

3. etapa – neděle 28. října: celkem 387,75 km, z toho 97,33 km měřených v 7 RZ na 4 trasách. Start Servis F (5,40 hod., 10 min.). RZ 21 (Rera Kamuy 1, 8,76km), RZ 22 (Panke Nikorpet 1, 17,04 km) a RZ 23 (Penke 1, 22,19 km). Seskupení (9,34 hod., 15 min.). Servis G (9,49 hod., 30 min. RZ 24 (Rera Kamuy 2), RZ 25 (Panke Nikorpet 2) a RZ 26 (Penke 2). Seskupení (14,03 hod., 20 min.). RZ 27 (Obihiro 5). Slavnostní cíl (15 hod.).

Bilance Citroënu

Citroën vyhrál Japonskou rallye v roce 2006 – Sébastien Loeb, Daniel Elena na voze Xsara WRC.

Sébastien Loeb a Daniel Elena poprvé startovali v roce 2003 a pak třikrát v rámci mistrovství světa: 2006 (Xsara/1.), 2005 (Xsara/2.) a 2004 (Xsara/2.).

Dani Sordo startoval jednou, v roce 2006 byl vyloučen ze 7. místa.

Do závěrečné trilogie mistrovství světa v rallye WRC vstupuje Citroën Sport s dvěma vozy Citroën C4 WRC a s obvyklými posádkami: Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Martí.

Po rychlém sledu dvou podniků, Rallye Katalánsko a Rallye Korsika, měly posádky jen týden na to, aby znovu nabraly síly k bojům na nejsevernějším ostrově Japonska Hokkaido, kde se jede v pořadí 14. soutěž letošního dramatického ročníku. Centrem rallye je město Obihiro, z něhož vyrážejí šotolinové tratě. Od svého zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2004 je Japonská rallye považována za komplexně pojatou. Servis je situován vždy v dostatečné vzdálenosti k rychlostním zkouškám, a tak se posádky nemusí potýkat s problémy s načasováním a příjezdy do časových kontrol.

Šotolinové tratě vedou lesy v horách na sever od města. Množství cest je však uměle vytvořených a nekopíruje přesně okolní terén. Jsou rychlé, ale často úzké. Hluboké příkopy zakrývá hustá vegetace, která skryje i nebezpečné kameny. Rychlostní zkoušky jsou navíc obvykle zakryté klenbou stromů, jejichž koruny zabraňují průniku slunečních paprsků. Z toho důvodu zůstává šotolina dlouho promáčená vodou a trať může být v tento roční čas extrémně kluzká.

Role „zametače trati“ proto může být pro dosažené časy hodně důležitá. Sébastien Loeb bude do úvodu soutěže startovat až z druhé pozice díky postavení v poháru jezdců, kde je druhý za Marcusem Grönholmem. Díky tomu může těžit z toho, že mu Marcus „vyčistí“ trať, což by mohlo být jeho výhodou. Z tohoto postavení by mohl Loeb profitovat v pátečních zkouškách. Sébastien Loeb se netají tím, že by v Japonsku chtěl útočit na další vítězství kariéry. To 35. přišlo společně s Danielem Elenou na Korsice. Oba mají dost zkušeností, aby japonský thriller napsali sami. Loni ho vyhráli v barvách týmu Kronosu právě před Grönholmem.

Úkolem pro Sebastiana bude vítězstvím snížit náskok Marcuse a přiblížit se mu co nejvíce v tabulce. Dani Sordo je v Japonsku s jinými úkoly. Má sbírat zkušenosti na tomto podniku, které mu zatím chybí. V žádném případě to ale neznamená, že nechce zajet nejlepší výsledek.

Speciály obou pilotů jsou na soutěž dobře připravené a díky tomu bude možné pomýšlet na dobré časy a zopakovat některá letošní slibná umístění jako například na Novém Zélandu v Portugalsku nebo v Argentině. K tomu říká stájový šéf Guy Fréquelin: „Myslím, že můžeme očekávat další tuhý, ale vzrušující boj. Sébastien, Dani a obě C4 se musí pokusit získat více bodů než Marcus Grönholm, který má stále slušný náskok a bude hodně silným soupeřem. To jsme ostatně viděli už loni. Dani a Marc však musí spíše bojovat sami se sebou a s nedostatkem zkušeností než se záludnostmi tratí. Tento terén bude nový i pro vůz C4 WRC díky svým specifikům, ale všichni v našem týmu Citroën Sport se těší na tuto výzvu, která nás v Japonsku čeká.“

„Premiéra pro C4 WRC“

Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport

Cíl dvojice asfaltových rallye byl – vymazat bodovou ztrátu na Grönholma. Co k tomu řekl Loeb?

„Aby Sébastien a Daniel zůstali ve hře o mistrovský titul, potřebovali v Katalánsku a na Korsice vyhrát. To se jim podařilo. Dani ve Španělsku dojel hned za ním a umožnil tak Loebovi umazat další čtyři body a další dva na Korsice. Náskok tak nyní zůstal čtyřbodový. Dojeli jsme v obou podnicích velmi dobře a oba naše vozy se dostaly na stupně vítězů. Využili jsme asfaltové příležitosti a zůstáváme v boji o titul. Zbytek sezony bude hodně obtížný.“

Jak vidíte Japonskou rallye a vaše posádky?

„Kdyby náš největší soupeř skončil v Obihiru druhý za Loebem, byl by jeho náskok už jen dvoubodový pro dvě poslední rallye v programu. Proto je pro Sébastiena mimořádně důležité, aby se pokusil zopakovat vítězství z roku 2006, které by mu otevřelo cestu pro Irskou rallye a následující Wales. Pro Daniho a Marca platí – pokračovat v dobrých výkonech a získat co nejvíce zkušeností a informací, které využijí v další sezoně.“

Jak byste charakterizoval Japonskou rallye?

„Není to vůbec snadná soutěž. Není lehké jezdit rychle na tak úzkých a sevřených tratích. Navíc mnoho zatáček je skrytých ve vysoké trávě a to je hodně riskantní. K tomu je nutné přičíst na tuto dobu hodně proměnlivé počasí. Pozoruhodná je japonská pohostinnost. Rok od roku tu máme více a více fanoušků, což Citroën velice těší.“

„Nemám jinou možnost, než vyhrát“ – Sébastien Loeb

Stáhl jste náskok na Marcuse na čtyři body. Jste spokojený?

„Jsem samozřejmě rád, že jsem ve Španělsku a na Korsice vyhrál a že jsem zpátky v boji o titul. Ale to nebylo nijak předem jisté. Každý sice říkal, že jsme favority, ale žádná z těch rallye nebyla snadná. Museli jsme je odjet a vyhrát! Před Španělskem jsem potřeboval vyhrát pět zbývajících podniků. Po Korsice už jen“ tři. Výzva trvá. Nikdo z nás si nemůže dovolit udělat chybu.“

Japonská rallye nepatřila k vašim nejoblíbenějším. Změnilo se to po loňském vítězství?

„Po loňském finiši se hlavně mluvilo o našem 27. vítězství v kariéře. Daniel a já se rádi vracíme tam, kde jsme vyhráli. Bojuje se obvykle až do konce a já si od té doby japonského vítězství cením jako jednoho z nejkrásnějších. A jestli je rallye lepší z mého pohledu? Někdo nemá rád časné vstávání nebo dlouhé hodiny za volantem v jednotlivých sekcích. Naštěstí jsou ale zajímavé. Také kolem celého pobytu a přivítání se děje spousta zajímavých věcí, což je pro nás příjemná změna.“

Míříte za dalším vítězstvím?

„Je přesně daný počet podniků do konce a je jasný i náskok Marcuse. Nemáme jinou alternativu! Musíme se pokusit dojet před Marcusem. Když se to podaří, a on skončí druhý, budeme mít stále šanci na titul. Měli bychom samozřejmě ještě větší šanci, kdyby dojel hůře než druhý. Nebude to lehké, protože on je v Japonsku rychlý. Ale zkusíme to a dostaneme ho pod tlak a současně nesmíme udělat žádnou chybu.“

„Hlavně pomoci Loebovi“ – Dani Sordo

Skončil jste druhý a třetí na asfaltových rallye. To byl dobrý výsledek, že?

„Jsem šťastný, že jsem dojel na stupně vítězů v Salou a už méně spokojený jsem byl s Korsikou. Nemohl jsem plně využít potenciál mého vozu, navíc jsem měl technické problémy. S naším týmem jsme se pokusili zjistit, v čem byl problém. Byl to ale můj teprve druhý start na Korsice a nakonec neskončil tak špatně. Doufal jsem však, že porazím Marcuse a pomohu tak Loebovi. Snad budeme úspěšnější v Irsku. Jenže před tím musíme zvládnout Japonsko.“

Po dvou úspěších a stupních vítězů, jak vidíte své šance v Japonsku?

„Mám se stále o Japonsku mnoho co učit, navíc některé sekce jsou oproti loňsku nové. To příliš nehraje v můj prospěch. Pokusím se využít zkušeností, které z loňska mám a hlavně se vyvarovat stejných chyb. Nevím, zda se nám podaří pomáhat Sébovi. Uděláme pro to co nejvíc. Bylo by slušné, kdybychom dojeli do pátého místa.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...