Citroën C4 se díky novému benzínovému přeplňovanému motoru e-THP 130 z rodiny PureTech dostává mezi nejlepší vozy segmentu

 Motory PureTech – nová řada tříválcových benzínových motorů, které byly vyvinuty a vyrobeny ve Francii, používají inovativní, účinné a úsporné technologie.

1c4pure900

V roce 2014 se rodina PureTech rozšiřuje

1c4pure2900

– o novou verzi s turbodmychadlem, motor e-THP 130, což je první benzínový motor skupiny PSA Peugeot Citroën, který již dnes splňuje budoucí normu Euro6. Citroën C4 s motorem e-THP 130 vstupuje do nové éry. Tento nový motor, který se vyznačuje velmi rychle dostupným točivým momentem a příjemným řízením u širokého rozsahu užití, mění pohled na řízení vozů s benzínovými motorem a vozu Citroën C4 přináší elán a dynamiku. Použité technologie zajišťují vynikající výkony a současně vykazují emise CO2 na úrovni nejlepších vozů konkurence.

Výjimečná radost z řízení a i z nízké spotřeby

Tříválcové uspořádání a technologie zvolené u tohoto nového motoru (turbokompresor, přímé vstřikování, proměnné časování,…) zajistily výjimečnou radost z řízení: motor e-THP 130 je silný, jeho výkon dosahuje 130k při 5 500 ot/min a maximálního točivého momentu 230 Nm dosahuje při 1 750 ot/min. Je také kompaktní, došlo k výraznému snížení hmotnosti a rozměrů, výkony a požitek z řízení přitom zůstaly na nejlepší úrovni na trhu. Potěšení z řízení je zdesetinásobeno díky manuální šestistupňové převodovce.

Downsizing pro lepší výkon

Motor e-THP 130 nabízí vysoký specifický výkon 80 kW/l (190 Nm/l), který přináší lepší výkon motoru při nižším objemu válců. Podařilo se snížit emise CO2 o 23 % (110 g místo 143 g) oproti současným čtyřválcovým motorům, současně přináší díky vysokému točivému momentu skutečné potěšení z řízení již u nejnižších otáček. Motor e-TPH 130, který je vybaven turbodmychadlem nejnovější generace s vysokou účinností (240 000 ot/min), vykazuje nejlepší kompromis mezi točivým momentem při nízkých otáčkách a výkonem, 95 % točivého momentu je k dispozici mezi 1500 a 3500 ot/min.

Výrazně nižší spotřeba a emise CO2

Spalovací systém byl speciálně navržen tak, aby co nejlépe využíval technologie motoru, zejména centrální vysokotlaké přímé vstřikování 200 bar. Umístění vstřikovače, způsob rozprášení paliva (díky laserové technologii), řízení vstřikovacích impulsů (až 3 na jedno spalování) a vstřikovací tlak (až 200 bar) umožňují zajistit optimální rozstřikování benzínu ve spalovací komoře, a tím co nejlepší spalování. Spotřeba a emise škodlivých plynů byly výrazně sníženy díky optimalizaci vnitřní aerodynamiky spalovací komory a variabilnímu časování sacích a výfukových ventilů. Poměr mezi vrtáním a zdvihem je stejný jako u atmosférické verze 1.2, pro co nejlepší kompromis mezi vnitřní účinností spalovacího systému a ztrátami způsobenými třením motoru.

Menší tření

Architektura motoru a použité technologie využívají osvědčené prvky z atmosférické verze, která tak nastavila nová měřítka ve svém segmentu. Snahou bylo omezit mechanické ztráty způsobené třením, které představují asi 20 % spotřebované energie. Na tomto snížení se podílí především rozměry klikového hřídele, vyosení čepu pístů a použití mokrého rozvodového řemene. Pístní čepy, kroužky a zdvihátka rozvodového systému jsou opatřeny uhlíkovou vrstvou snižující tření DLC (Diamond Like Carbon). A konečně řízené olejové čerpadlo s proměnným objemem trvale dodává optimální tlak mazání. Tření spojené s provozem čerpadla se snížilo o 30 % ve srovnání s nejlepší konkurencí.

Součástky přizpůsobené vyššímu namáhání

Motor e-THP 130 se opírá o uspořádání tří válců atmosférických verzí, ostatně 37 % dílů přeplňovaných verzí bylo převzato od atmosférického motoru. Vynikajících výkonů motoru e-THP 130 bylo dosaženo díky využití nejmodernějších technologií a posílení některých součástí:

• hlava válců používá hliníkovou slitinu s obsahem mědi a použité tepelné zpracování umožňuje snášet vysokou zátěž; výfukové potrubí je stejně jako u atmosférické verze zabudováno do hlavy válců pro lepší kompaktnost a výkonnost motoru;

• u skříně válců, vyrobené litím pod tlakem, byla posílena mechanická pevnost: lití se provádí ve vakuu a bylo doplněno tepelným zpracováním. Během lití se vkládají pouzdra s hliníkovým povrchem umožňující dokonalou soudržnost mezi pouzdrem a skříní, jako záruka spolehlivosti a menší deformace čepů pro větší snížení tření;

• klikový hřídel je z oceli (místo ze slitiny v atmosférické verzi) a ojnice byla posílena použitím oceli s vynikajícími mechanickými vlastnostmi na podporu výjimečného spalovacího tlaku.

Motor e-THP 130 absolvoval velmi přísné testování, zahrnující nejprve 25 000 hodin ve zkušebně a poté více než 1,6 milionu kilometrů na silnici.

Díky všem použitým vylepšením je Citroën C4 e-THP 130

– rovněž šetrný k životnímu prostředí, jeho emise činí 110 g CO2/km, a úsporný, jeho spotřeba v kombinovaném režimu činí 4,8 l/100 km (tj. o 23 % méně než u předchozí generace, při současném zvýšení výkonu o 10 k).

Velká péče byla rovněž věnována akustickému komfortu vozu Citroën C4 e-THP 130, zejména na úrovni zdroje, tedy motoru (přesné vstřikování), ale také přímo na úrovni vozu, u kterého byly použity specifické pohlcovače hluku.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky spolupráci mezi skupinou PSA a společností Vinci Autoroutes překonal poprvé autonomní vůz Citrroen C4 Picasso mýtnou bránu

Díky spolupráci mezi skupinou PSA a...

Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu. Autonomní vůz Citroën C4...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Skupina PSA oceněna za technologické...

Globální síť pro boj proti padělatelství (Global Anti-Counterfeiting Network) udělila dne 7. června 2017 u příležitosti mezinárodního dne boje proti padělatelství skupině PSA cenu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce.

Skupina PSA dala 28. a 29. března...

První testy vozu se samočinným řízením skupiny PSA pro veřejnost jsou odstartovány! Testy pro veřejnost jsou součástí  programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ -Autonomní vozy pro všechny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE: PŘECHÁZÍME NA ELEKTŘINU

CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE:...

Vůz Citroën Brelingo, který je již více než 20 let referencí ve světě prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, přináší moderní praktické odpovědi na očekávání svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově představí na Valašce na českém šampionátu v rallye 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici

Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově...

V okolí obou měst se uskuteční JANČA – 36. Valašská rally Valmez. Peugeot Total Rally Cup 2017 – se bude v rámci tohoto podniku poprvé prezentovat na českých tratích. Do hodnocení...