Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

A to nejen dvoupalivovým systémem, ale i jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou.

Testovaný Citroën C3 byl vybaven přímo při výrobě novým dvoupalivovým systémem (benzin – zemní plyn) a motorem 1,4i.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Osvědčený benzinový motor 1.4i má výkon 54 kW, na plynový pohon 49 kW při 5400 ot/min. Maximální točivý moment je při pohonu na benzin 118 Nm, na plyn 108 Nm při 2200 ot/min. Motor má specifické úpravy motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG). Motor vždy startuje na benzin a po krátkém zahřátí se automaticky přepíná na pohon zemním plynem (CNG). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový a nepostřehnutelný (pouze kontrolka přestane blikat). Samozřejmě, že řidič má možnost přejít na plynový či benzinový režim též tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Volba a právě využívaný pohon je signalizován na přístrojové desce. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za zadními dveřmi.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Plynová nádrž o užitečném objemu 56 l se nachází v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola a vlastní zavazadlový prostor nijak výrazně neomezuje. Nádrž pojme 8 kg (11,2 m3) plynu, na uvedené množství jsem ujel při kombinovaném provozu 210 km a průměrnou spotřebu jsem na 100 km vykázal 5,33 m3. Při ceně 15 Kč za 1 m3 je to 80 Kč za 100 km.

Benzinová nádrž je ve standardním objemu 47 l. Během testu jsem vykázal kombinovanou spotřebu 6,3 l na 100 km, při uvažované ceně za 1 l benzinu 28,50 Kč je to na 100 km 180 Kč. Na kapacitu benzinové nádrže jsem ujel 746 km.

Dojezdová vzdálenost tohoto vozu na benzin a plyn je celkem 956 km.

Pokud bych jezdil pouze na plyn (na startování je spotřeba benzinu zcela zanedbatelná) měl bych náklady pouze 80 Kč, při provozu pouze na benzin by stouply náklady na 180 Kč – tj. více jak 2 x.

Je třeba zdůraznit, že při provozu na zemní plyn se výrazně snižují emise CO2, a to na hodnotu 119 g/km. Motor v režimu plynu vykazoval nižší hlučnost, to mně souhlasně potvrdili i ostatní řidiči, kteří s C3 na pohon plynem jezdí.

Motor 1,4i při pohonu jak benzinem tak plynem mně umožnil svižnou jízdu a dosahování vyšších průměrných rychlostí. K tomu významně přispěly mimo jiné vhodně odstupňovaná manuální pětirychlostní převodovka a celková konstrukce podvozku. Citroen C3 velmi dobře drží stopu i na horší kvalitě silnic a umožňuje rychlou jízdu i v ostrých zatáčkách. K tomu přirozeně přispělo i vybavení testovaného vozu mimo jiné posilovačem řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla a systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem. Hladina hluku v interiéru je nízká, což je důsledkem nejen dobrého odhlučnění motoru v obou režimech provozu, ale i odhlučněním podvozku.

Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil
Citroen C3 na benzin i na zemní plyn mě mile překvapil

Malý velký vůz – tak vychází poměr mezi vnějšími rozměry pětidveřového C3 a vnitřního prostoru. Citroen C 3 je vzhledem ke své malé délce – pouze 385 cm – ideálním pohyblivým vozem pro jízdu a parkování ve městě, svým komfortem však je vhodný i pro dálkové jízdy. Zavazadlový prostor má objem 146 litrů. Větší šířka vozu (167 cm) a vyšší poloha sedadel umožňuje všem cestujícím nejen pohodlné cestování, ale i výborný výhled z vozu, k čemuž přispívá rozměrné čelní sklo.

Pohodlná sedadla jsou anatomicky tvarovaná, při testovacích jízdách jsem ocenil jejich dobré boční držení. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné a spolu s možností vertikálního i horizontálního nastavení volantu mi umožnilo zaujmout optimální polohu pro bezpečné řízení vozu. Přední sedadla se dají posouvat až o 23 cm, což přivítají řidiči vyšších postav. Přirozeně, že posun předního sedadla až do krajní zadní polohy snižuje prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Palubní deska je přehledná, přímo před řidičem je umístěn digitální ukazatel rychlosti a přímo nad ním otáčkoměr. Pocit bezpečí při jízdě pak navozují airbagy řidiče i spolujezdce včetně bočních airbagů, automatické zapnutí výstražných světel v případě prudkého brždění atd. V interiéru vozu je řada praktických odkládacích prostor, schránek a přihrádek. Vzhledem k tomu, že v prostoru pro náhradní kolo je umístěna nádrž pro plyn, je vybaven Citroen C3 na CNG sprejem pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky.

Design karoserie Citroenu C3 oblých linií na mě zapůsobil svým přátelským výrazem umocněným při pohledu zpředu úsměvným dojmem. Nízko umístěné široké nárazníky, vystouplé blatníky, kola umístěná v rozích karoserie a poměrně široký rozchod vozu zdůrazňují, že Citroen C3 je vozem dynamickým a hbitým s dobrými jízdními vlastnostmi, což se mi během testu v plném rozsahu potvrdilo.

Cena nového Citroënu C3 1,4i CNG je 436 650 Kč včetně DPH, v současnosti je akční cena 388 650 Kč.

základní ceně je obsažena poměrně bohatá výbava jako ku příkladu mimo již uvedené:

  • 5 x tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu
  • Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu
  • 5x výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech
  • Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech
  • Automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení
  • Akustická výstraha při překročení předvolené rychlosti
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Elektrické ovládání předních oken
  • Přední a zadní stěrače s cyklovačem stíracího intervalu
  • Vyhřívané zadní sklo
  • Látkové čalounění
  • Nárazníky lakované v barvě karosérie s dotykovými lištami v černé barvě
  • Ocelová kola 5,5 J x 14, pneumatiky 175/65 R14, celoplošné kryty kol „Milan“

Cena testovanáho Citroenu C3 1,4i CNG byla vyšší o 45 000 Kč vzhledem k jeho vybavení Paketem Komfort obsahující manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky, ukazatelem vnější teploty a velmi mně líbivým zeleným metalickým lakem.

Počet čerpacích stanic je zatím omezený: v Praze 10 je to Shell na Švehlově ulici a další v areálu Michelské plynárny. V celé ČR pak téměř 20.

Ve Francii je v prodeji domácí kompresní ministanice, které transformují zemní plyn na palivo a tak si může každý plnit nádrž svého auta doma. Montáž těchto stanic je snadná a jejich provoz není náročný na údržbu. Jejich instalaci samozřejmě musí provádět specializované firmy. .

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky spolupráci mezi skupinou PSA a společností Vinci Autoroutes překonal poprvé autonomní vůz Citrroen C4 Picasso mýtnou bránu

Díky spolupráci mezi skupinou PSA a...

Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu. Autonomní vůz Citroën C4...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Skupina PSA oceněna za technologické...

Globální síť pro boj proti padělatelství (Global Anti-Counterfeiting Network) udělila dne 7. června 2017 u příležitosti mezinárodního dne boje proti padělatelství skupině PSA cenu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce.

Skupina PSA dala 28. a 29. března...

První testy vozu se samočinným řízením skupiny PSA pro veřejnost jsou odstartovány! Testy pro veřejnost jsou součástí  programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ -Autonomní vozy pro všechny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE: PŘECHÁZÍME NA ELEKTŘINU

CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE:...

Vůz Citroën Brelingo, který je již více než 20 let referencí ve světě prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, přináší moderní praktické odpovědi na očekávání svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově představí na Valašce na českém šampionátu v rallye 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici

Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově...

V okolí obou měst se uskuteční JANČA – 36. Valašská rally Valmez. Peugeot Total Rally Cup 2017 – se bude v rámci tohoto podniku poprvé prezentovat na českých tratích. Do hodnocení...