Britové začínají kupovat menší auta

V ČR je segment malých vozů silný, ale stagnuje, rostou prodeje větších vozů

Ve Velké Británii výrazně roste obliba menších osobních automobilů na úkor větších a lépe vybavených modelů střední třídy. Vyplývá to z údajů, které společně uveřejnily poradenská společnost KPMG UK a společnost Spyder, která zpracovává tržní analýzy a prognózy pro automobilový průmysl.


Prodej nových automobilů vyšší střední třídy (Ford Mondeo, Opel Vectra atd.) se mezi lety 1998 a 2002 snížil o 28 procent. Celkové prodeje nových osobních automobilů přitom ve stejném období vzrostly o 14 % a to především díky 35procentnímu vzestupu prodeje automobilů třídy mini (Ford Fiesta, VW Polo atd.) V ČR podíl malých vozů na automobilovém trhu už řadu let nepatrně osciluje kolem hodnoty 52 %.


Důvod, proč se ve Velké Británii tak výrazně zvyšují prodeje malých vozů vidí Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů, který sdružuje více než tři desítky oficiálních importérů motorových vozidel, v rozdílu obou trhů: „Britský automobilový trh je nasycen, takže zákazníci kupují druhý či třetí vůz do rodiny, který je určen jen na cesty do práce, do školy, za nákupy apod. – a to je role malých vozů. V ČR jde většinou o nákup prvního vozu, které musí vyhovět nejrůznějším účelům, a proto postupně roste prodej větších vozů. Zatím poměrně vysoká a stabilní obliba malých vozů v ČR je do značné míry dána jejich cenovou dostupností.“


Třída kompaktních velkoprostorových vozů (Citroën Xsara Picasso, Renault Zafira atd.) ve Velké Británii také zřetelně posílila, její prodej stoupl o 17 %. Popularita velkoprostorových vozů roste rychle i v ČR – zatímco tomuto segmentu patřilo v roce 1988 pouhé jedno procento trhu, vloni to už bylo celých šest %.


Vedle preference menších automobilů odhalil již zmiňovaný průzkum prohlubující se rozdíl mezi „teoretickými“ cenami vozů, jak je uvádějí oficiální ceníky prodejců, a reálnými cenami, za které zákazník vůz skutečně koupí. Vinou nižších reálných cen, které jsou dány nejrůznějšími slevami a finančními výhodami, je pro průměrné zákazníky stále obtížnější orientovat se v aktuální nabídce automobilového trhu. Cenové zvýhodnění nejrůznějších, většinou časově či kvantitativně limitovaných akčních nabídek přitom může představovat 15 až 20 % z ceníkových sazeb prodejců. Poskytnutí výhod mívá často formu zdarma dodávaného příslušenství a doplňkové výbavy (např. sada zimních pneumatik, klimatizace, autorádio, metalický lak, kola z lehkých slitin…).


Znalci českého automobilového trhu tvrdí, že neustávající záplava slev a akčních nabídek ve své podstatě vede k novému cenovému vyrovnání (ovšem na nižší úrovni) nabídky jednotlivých konkurujících si značek. „Zákazník by měl sám za sebe zvažovat, co je pro něj – pro jeho potřeby a požadavky – nejvýhodnější. Přitom ani na první pohled tak lákavá nabídka, jako dodání některého druhu příslušenství zdarma, nemusí být pro každého tím nejlepším řešením,“ říká Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů.


Zpracovala KPMG:


KPMG je celosvětová síť poradenských společností, jejichž cílem je vytváření hodnot využíváním informací, znalostí jednotlivých odvětví a jejich trendů. V České republice působí KPMG od roku 1990. V současné době má 530 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Jablonci nad Nisou. KPMG poskytuje služby v oblasti auditu, řízení rizik, daňového a finančního poradenství. Celosvětově KPMG zaměstnává více než 100 000 pracovníků působících ve 152 zemích. Výnosy za fiskální rok 2002 dosáhly výše 10,72 miliardy USD.


Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky spolupráci mezi skupinou PSA a společností Vinci Autoroutes překonal poprvé autonomní vůz Citrroen C4 Picasso mýtnou bránu

Díky spolupráci mezi skupinou PSA a...

Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu. Autonomní vůz Citroën C4...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Skupina PSA oceněna za technologické...

Globální síť pro boj proti padělatelství (Global Anti-Counterfeiting Network) udělila dne 7. června 2017 u příležitosti mezinárodního dne boje proti padělatelství skupině PSA cenu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce.

Skupina PSA dala 28. a 29. března...

První testy vozu se samočinným řízením skupiny PSA pro veřejnost jsou odstartovány! Testy pro veřejnost jsou součástí  programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ -Autonomní vozy pro všechny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE: PŘECHÁZÍME NA ELEKTŘINU

CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE:...

Vůz Citroën Brelingo, který je již více než 20 let referencí ve světě prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, přináší moderní praktické odpovědi na očekávání svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově představí na Valašce na českém šampionátu v rallye 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici

Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově...

V okolí obou měst se uskuteční JANČA – 36. Valašská rally Valmez. Peugeot Total Rally Cup 2017 – se bude v rámci tohoto podniku poprvé prezentovat na českých tratích. Do hodnocení...