Britové začínají kupovat menší auta

V ČR je segment malých vozů silný, ale stagnuje, rostou prodeje větších vozů

Ve Velké Británii výrazně roste obliba menších osobních automobilů na úkor větších a lépe vybavených modelů střední třídy. Vyplývá to z údajů, které společně uveřejnily poradenská společnost KPMG UK a společnost Spyder, která zpracovává tržní analýzy a prognózy pro automobilový průmysl.


Prodej nových automobilů vyšší střední třídy (Ford Mondeo, Opel Vectra atd.) se mezi lety 1998 a 2002 snížil o 28 procent. Celkové prodeje nových osobních automobilů přitom ve stejném období vzrostly o 14 % a to především díky 35procentnímu vzestupu prodeje automobilů třídy mini (Ford Fiesta, VW Polo atd.) V ČR podíl malých vozů na automobilovém trhu už řadu let nepatrně osciluje kolem hodnoty 52 %.


Důvod, proč se ve Velké Británii tak výrazně zvyšují prodeje malých vozů vidí Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů, který sdružuje více než tři desítky oficiálních importérů motorových vozidel, v rozdílu obou trhů: „Britský automobilový trh je nasycen, takže zákazníci kupují druhý či třetí vůz do rodiny, který je určen jen na cesty do práce, do školy, za nákupy apod. – a to je role malých vozů. V ČR jde většinou o nákup prvního vozu, které musí vyhovět nejrůznějším účelům, a proto postupně roste prodej větších vozů. Zatím poměrně vysoká a stabilní obliba malých vozů v ČR je do značné míry dána jejich cenovou dostupností.“


Třída kompaktních velkoprostorových vozů (Citroën Xsara Picasso, Renault Zafira atd.) ve Velké Británii také zřetelně posílila, její prodej stoupl o 17 %. Popularita velkoprostorových vozů roste rychle i v ČR – zatímco tomuto segmentu patřilo v roce 1988 pouhé jedno procento trhu, vloni to už bylo celých šest %.


Vedle preference menších automobilů odhalil již zmiňovaný průzkum prohlubující se rozdíl mezi „teoretickými“ cenami vozů, jak je uvádějí oficiální ceníky prodejců, a reálnými cenami, za které zákazník vůz skutečně koupí. Vinou nižších reálných cen, které jsou dány nejrůznějšími slevami a finančními výhodami, je pro průměrné zákazníky stále obtížnější orientovat se v aktuální nabídce automobilového trhu. Cenové zvýhodnění nejrůznějších, většinou časově či kvantitativně limitovaných akčních nabídek přitom může představovat 15 až 20 % z ceníkových sazeb prodejců. Poskytnutí výhod mívá často formu zdarma dodávaného příslušenství a doplňkové výbavy (např. sada zimních pneumatik, klimatizace, autorádio, metalický lak, kola z lehkých slitin…).


Znalci českého automobilového trhu tvrdí, že neustávající záplava slev a akčních nabídek ve své podstatě vede k novému cenovému vyrovnání (ovšem na nižší úrovni) nabídky jednotlivých konkurujících si značek. „Zákazník by měl sám za sebe zvažovat, co je pro něj – pro jeho potřeby a požadavky – nejvýhodnější. Přitom ani na první pohled tak lákavá nabídka, jako dodání některého druhu příslušenství zdarma, nemusí být pro každého tím nejlepším řešením,“ říká Pavel Tunkl, tajemník českého Svazu dovozců automobilů.


Zpracovala KPMG:


KPMG je celosvětová síť poradenských společností, jejichž cílem je vytváření hodnot využíváním informací, znalostí jednotlivých odvětví a jejich trendů. V České republice působí KPMG od roku 1990. V současné době má 530 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Jablonci nad Nisou. KPMG poskytuje služby v oblasti auditu, řízení rizik, daňového a finančního poradenství. Celosvětově KPMG zaměstnává více než 100 000 pracovníků působících ve 152 zemích. Výnosy za fiskální rok 2002 dosáhly výše 10,72 miliardy USD.


KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA přichází s novou generací víceúčelových vozů  pro své značky Peugeot, Citroën a Opel/Vauxhall

Skupina PSA přichází s novou generací...

Pokračování produktové ofenzívy skupiny PSA v rámci Core Model Strategy plánu Push to Pass; Jeden program vyvinutý pro tři různé vozy odpovídající různým postavením jednotlivých značek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

Kompletní program mistrovství světa čeká z Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu Krise Meeka, Craig Breen pojede za volantem C3 WRC na deseti podnicích a Khalid Al Qassimi má naplánovánu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina  přichází v rámci evropského konsorcia EU-LIVE s lehkým elektromobilem

Skupina přichází v rámci evropského...

Evropské konsorcium EU-LIVE Efficient Urban Light VEhicle sdružuje 12 partnerů ze 6 zemí, z nichž je skupina PSA jediným výrobcem automobilů. Lehký elektromobil, jehož tvar se podobá tříkolce,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ TRANSFORMACE!

SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ...

Citroën v rámci své modernizace prochází kompletní transformací, která se netýká jen obnovy nabídky vozů, ale také všeho dalšího, s čím se zákazníci potkávají, počínaje...