BMW Z8: Tvoření snu budoucnosti

BMW představilo svůj supersportovní automobil dalšího tisíciletí – nový model Z8. Dva renomovaní designéři rozmlouvají o tomto klasickém roadsteru: ředitel designu BMW Christopher Bangle a nezávislý designér Konstantin Grcic, jehož výtvory jsou známé po celém světě.


BMW Z8: Tvoření snu budoucnosti

Christopher Bangle, 43, byl popisován renomovanými německými časopisy jako „zlaté dítě automobilového designu“. Narodil se v Raveně, Ohio, studoval umění a design na školách v USA, dosáhl s vyznamenáním úrovně bakaláře. Od roku 1981 do 1983 pracoval pro Opel, poté se přesunul k Fiatu, kde se stal ředitelem Centro Stile/Design. V roce 1992 přesídlil do BMW do divize designu.

Konstantin Grcic, 34, je váženou postavou na mezinárodní designérské scéně, navrhoval nábytek, osvětlení a další produkty pro světově proslulé výrobce. Mnichovský designér studoval ve škole Johna Makepeace a dále pokračoval na londýnské Royal College of Art. Jeho kreace byly oceněny mnoha prestižními designérskými cenami.

Pane Grcici, model Z8 jste si již mnohokrát důkladně prohlédl. Jak byste ho popsal někomu, kdo ho ještě nikdy neviděl?


GRCIC Je to automobil se skvělými proporcemi. Je to kompaktní, ale ne příliš malý, jednoznačně dvoumístný, s uhlazenou přídí – jinými slovy s dlouhou kapotou motoru. Má širokou, pozornou a přátelskou tvář.

BMW Z8: Tvoření snu budoucnosti


GRCIC Jakmile se podívám na tento automobil, vidím lidskou hlavu s očima, nosem a pusou. Některé automobily mají dvě tváře – přední a úplně odlišnou zadní. Pro mě je přední i zadní jedinou tváří, stejnou při pohledu do zpětného zrcátka nebo na automobil jedoucí přede mnou. Z8 má Janusovu tvář. Zepředu se zdá, jako by se smál a zároveň působil napjatě…

Vypadá agresivně?


GRCIC Ani v nejmenším. Zepředu vypadá vyváženě a pozorně. Zezadu na mě naopak působí jako bojovník v kovové helmě s úzkými průzory na oči. Jako by říkal: „Je tu více než to, co můžete vidět pouhým pohledem.“ A to mám rád. Zadní část vypadá skutečně jako helma rytíře. Jakmile tento rytíř uzavře své hledí, dívá se na svět přes úzké štěrbiny. Já to z tohoto automobilu jasně vidím. Toto propůjčuje automobilu agresivní, nikoli však zlomyslný aspekt. Vůz v sobě skrývá něco jasného, upřímného a smyslného. A to je přesně to, co rád vidím, když jedu za nějakým automobilem.


BANGLE To je zajímavé, co jste řekl. Když řídíte, nejčastěji vidíte automobily zezadu nebo ze strany. Jedině, když se podíváte do zpětného zrcátka, všimnete si přídě vozu.

Co dalšího jste objevil?


GRCIC Automobil je velmi jemný bez toho, aby byl přehnaně zakulacený. Je zde něco organického. Je jako sval – ne sval okázalého kulturisty, ale sval nadšence, pružného, dobře vypadajícího atleta majícího, pakliže je to potřeba, dostatek síly. Sezení v Z8 dodává příjemný pocit hojného prostoru a toho, že vše je zde zřetelně cítit: povrch silnice, zadní pneumatiky, vše.

Pane Bangle, jak byste nastínil tento automobil někomu, kdo na něm ještě nespočinul pohledem?


BANGLE Řekl bych jim: představte si klasický sportovní roadster, pravý roadster. Poté myslete na legendární BMW 507 z padesátých let a převeďte ho do současnosti. 507 je základ pro Z8. Z8 je však něco zcela nového nápadně moderního a futuristického. Faktem zůstává, že slovy ani pohledem nemůžete dokonale popsat roadster. Roadster se musí vzít na projížďku a řidič pozná, co to slovo znamená – slovní popis je nedostačující. Je to jediná cesta, jak poznat, pocítit a objevit náturu tohoto automobilu. K charakteristice Z8 však také patří osobitost a sebedůvěra. Je to trochu mužský, ačkoli, nebo raději protože, evokuje velmi citlivé a spíše romantické představy. Na světě jsou automobily pro běžné používání. Většina automobilů patří do této kategorie. Jsou zde však automobily vytvořené pro potěšení zraku a smyslů: opravdové automobily. Ty jsou vzácné. Z8 se chce zapsat do paměti lidí. Jeho modernost, odlišnost a unikátnost, mimochodem vycházející z jeho zručně vyvedených tvarů, stejně jako specificky navržený interiér se zapíší do paměti. Přístroje například nejsou umístěné za volantem, jak je dnes obvyklé, nýbrž jsou uprostřed palubní desky. Tyto malé detaily jsou „romantickými“ elementy jednoho celku, které tvoří potěšení z jízdy. Z8 je automobilem hrdě přiznávajícím, že žijeme v uspěchaném, vzrušeném, komplexním světě, ale přímo odmítajícím filozofii „Rychle, ať nám něco neuteče!“. Je to automobil pro vyzrálé snílky. Navíc, myslím si, že pan Grcic popsal Z8 skvěle.

Jednou jste popsal BMW M Coupé jako automobil, který mohou lidé buď milovat nebo nenávidět…


BANGLE Samozřejmě že doufáme, že automobily, které navrhujeme a vyrábíme, se budou lidem líbit. Z8 v sobě spojuje krásu, sílu, citlivost, stálost, vkus a jedinečný charakter. Je nemožné najednou pochopit, co jej dělá tak působivým.


GRCIC Všechny možnosti vzhledu nějakého hightech objektu zkoumáme na počátku archaicky pomocí hliněného modelu. Nyní se skončilo něčím tělesným, jakoby se špetkou sexuality. Pan Bangle věří, že to lze objevit prostřednictvím doteku, stejně tak jako slepý člověk poznává něčí tělo hmatem a tvoří si jeho virtuální obraz v mozku. K porozumění tohoto je třeba citlivé hlazení těla automobilu rukou. Když však cítím tento automobil, sahám na kov, kůži, látku, sklo a chrom, je to pro mě neobvyklá změna.


BANGLE Vlastně je to jako, když myjete poprvé tento automobil. Naleznete na něm mnoho tvarů a křivek, které poznáte právě dotekem.


GRCIC Pro nás designéry je důležité, abychom se oprostili od všeho přebytečného a vnukli svým produktům emoce a trochu erotismu. Jedete-li k nějakému automobilu, víte, že má někde kliky, zrcátka nebo světla. Já to akceptuji. Ale na Z8 nalézám mnoho materiálů a prvků, které sem byly jasně přidány s uvážením…


BANGLE … čím je pro vás Z8 specifický?


GRCIC Studie Z8 vynikla kapkovitými usměrňovači vzduchu za sedadlem řidiče. Sériová verze má vstupy vzduchu na bocích karoserie, které připomínají žábry. Já vím, jsou to stylistické věci, které zaujmou oko. Ale já se sám sebe ptám, proč zde byly?


BANGLE Byly zde dva důvody změn oproti konceptu. Jedním z důvodů je potřeba čistoty tvarů. Je otázkou, kam až sahá čistota tvarů. Na jedné straně musíte být velmi opatrní, aby se z tohoto automobilu, který se chce prosadit po celém světě, nestalo běžné zboží, na druhou stranu by bylo chybou, kdyby záď vypadala jako toaster. A jestliže má tento automobil navazovat na předcházející model, výrazné změny nejsou povoleny, jsou absolutně zakázány. Samozřejmě jisté rysy mohou být s rozmyslem pozměněny, my však říkáme: celkový dojem je důležitý. Toto je výrazný automobil, avšak již z dálky rozeznatelný jako BMW.


GRCIC Myslíte, že by nebyl tak přitažlivý bez zmíněných retroprvků?


BANGLE Prvky jako boční vstupy vzduchu jsou částí našeho designérského dědictví a byly klíčem k emociálnímu úspěchu modelu 507 v padesátých letech. Pozorovatel je očekává. A ještě jiná věc: automobilový design je komplexní úloha – tento automobil přinesl nové prvky v kombinaci s klasickými ze starších období. Ale to nemusí být patrné na první pohled.


GRCIC Se vším respektem k modelu 507, nenacházím zde dostatek prvků, které reflektují onu změnu časů…


BANGLE …předně chci říci, že jste tento automobil popsal přesně a přesvědčivě. Musím připustit, že největší kroky vpřed jsou skryty oku designéra: jsou pod karoserií a jedná se například o pasivní bezpečnost. V těchto oblastech jsme plně v 21.století.


GRCIC Zůstaňme u vzhledu. Má něco společného s uměním?


BANGLE Ano. Umělci, ať jsou to hudební skladatelé, malíři, sochaři nebo spisovatelé procházejí neustálým vývojem. Musí sami sebe stále objevovat. Často se ptají sami sebe, co udělali špatně a co dobře. A tyto pochybnosti, toto „samozkoumání“…


GRCIC …je žene dopředu, motivuje je k větším výtvorům, dovolí jim tvořit nové věci. Pro mě je fascinace z automobilů úzce spojena s technickými inovacemi, ohromnými skoky vpřed – něčím, co je nemožné když navrhuji například židli. Jak máte velkou osobní svobodu při práci a jak vycházíte s technologickými požadavky?


BANGLE Svět automobilů je komplikovaný a komplexní a technické parametry jsou dány technologickými požadavky nebo materiály. Na této kombinaci záleží více než na čemkoli jiném. V celé naší historii máme tři nebo čtyři legendární modely – 328, 507, 2002 a řadu Z. Když přistoupíme k Z8, je vidět, že jsme jednoduše nevzali jeden z těchto slavných automobilů, nepozměnili jsme jej a neuvedli v obnovené premiéře na trh . Celý tým pracoval s velkým potěšením a nadšením na zcela novém automobilu, který by navazoval na model 507.


GRCIC Co se vlastně skrývá za těmito retro prvky v designu? To samozřejmě neplatí pouze pro automobilový průmysl. Podívejme se na hi-fi systémy, které jsou například replikami starých gramofonů, nábytek, jež kopíruje staré styly a tak podobně. Je to příklad bezmocnosti nebo strachu?


BANGLE Někteří lidé obětují své intuice a nahradí je racionalitou. My jsme dali všemu řád, vše, co děláme má racionální základ. Mnoho věcí postrádá naše pocity, touhy a sny.


GRCIC Mluvíme o snech, a tak je jisté, že počet lidí, co si koupí Z8, je tím limitován. Ale jako designér takto extravagantního automobilu jste vytvořil odvážné sny pro mnoho dalších. V tomto kontextu máte obrovskou sílu, kterou obdivuji. Vy nenavrhujete pouze automobily – vy tvoříte sny.


BANGLE Automobily jako Z8 nás nutí přemýšlet o budoucnosti. Budeme mít budoucnost vyplněnou sny?


GRCIC My rozhodně potřebujeme sny.


BANGLE To je přesně to, co jsem chtěl slyšet. Děkuji.

BMW magazín 3/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...