BMW Z8: Automobil snů a skutečností

Sportovní roadster klasických tvarů ve stylu retro s nejmodernějšími elektronickými systémy vyjíždí na silnice z mnichovské automobilky BMW.


BMW Z8: Automobil snů a skutečností

„Kdybych dnes projektoval typ 507, vypadal by stejně jako Z8“. To jsou slova Albrechta von Goertze, muže, který to musí vědět nejlépe a zároveň kompliment designerskému týmu BMW pod vedením Christophera Bangle. Právě Goertz totiž v roce 1955 vytvořil dvoumístný sportovní automobil BMW 507 považovaný za nejkrásnější vůz, jaký kdy z Mnichova vyjel. Ještě dnes upoutává klasický roadster s 3,2litrovým osmiválcem moderním designem. Ostatně v polovině 50. let jen několik málo automobilů dokázalo jezdit 200 km/h. A protože jich bylo vyrobeno jen 252, tak patří k vyhledávaným a velice ceněným sběratelským objektům.

Po více než čtyřiceti letech BMW oprášil myšlenku sportovního roadsteru a na autosalonech v Tokiu ’97 a Detroitu ’98 presentoval studii Z8, která svými tvary prozrazovala jak volnou ruku měli odborníci při jeho projektu. Kladný ohlas veřejnosti si vynutil sériovou výrobu, i když pouze v omezené sérii. BMW Z8 je svými proporcemi krásný, a pod kapotou ukrývá nejmodernější techniku, jaká je dnes v konstrukci automobilů možná. Z vozu doslova vyzařuje vášnivé nadšení angažovaných designerů a inženýrů.


Svého legendárního předchůdce připomíná nekonečně dlouhou přední kapotou, krátkými převisy, bohatě dimenzovanými koly, širokými dveřmi, krátkou dynamickou zádí, bočními odvětrávacími otvory v předních blatnících a těsně střižený, ovšem luxusní kokpit. Tím v sobě nezapře typické prvky roadsteru. Tradiční znaky firmy BMW podtrhují široké „ledviny“, a malé kulaté světlomety, pochopitelně xenonové, které se objevují navíc i ve směrových, zadních a brzdových světlech. Pod lehce se svažující zádí je zavazadlový prostor, dostatečně velký pro krátké cesty ve dvou. Pokud chce řidič jezdit i v zimě, potom stačí namontovat pevnou střechu hardtop s vyhřívaným zadním oknem a hned má z roadsteru kupé.

BMW Z8: Automobil snů a skutečností


Konstrukce karosérie i podvozkových dílů je převážně z hliníkových slitin. Vůz má prostorový rám, tzv. spaceframe, z hliníkových profilů spojených s nosnými povrchovými panely karosérie, rovněž z vysoce pevných, lehkých a korozi odolných hliníkových plechů. Pouze boční prahy a nárazníky jsou z polyuretanu schopného pružně odolávat nárazům až do rychlosti 4 km/h. Dokonalou strukturu bychom mohli přirovnat k hrázděným stavbám. Celek se tak vyznačuje vysokou tuhostí a nízkou hmotností.


Pohled pod kapotu nám jen potvrdí, co tušíme nebo snad slyšíme. Výkonný pětilitrový vidlicový osmiválec je svojí konstrukcí předurčen pro dva rozdílné koncepty vozidel – M5 a Z8. Tento akusticky fascinující motor dává výkon 294 kW (400 k) při 6600 ot./min. Vysoký točivý moment 500 N.m při 3800 ot./min. zaručují variabilní časování rozvodu sání i výfuku (Doppel Vanos) a elektronicky řízený sací systém, v němž každý z osmi válců má svou vlastní škrticí klapku. To zaručuje vysoký točivý moment už ve spodním a středním rozsahu otáček. Řídící jednotka může v jedné sekundě předat víc než milión informací. Z důvodu optimálního rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu (50:50) byl osmiválec uložen za přední nápravu. Sílu plnokrevníka pak přesně dávkuje šestistupňová převodovka s přesným řazením a samonastavovací jednokotoučová spojka s krátkou dráhou pedálu, jehož sešlápnutí vyžaduje konstantní sílu po celou dobu životnosti automobilu.


Z klidu na stovku sprintuje za 4,7 sekundy na 200 km/h za 16,4 s, když za stejnou dobu, resp. 4,3 s zrychlí na „čtyřku“ z 80 km/h na 120 km/h. K ujetí jednoho kilometru potřebuje 23,4 sekundy. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, jinak by byl BMW Z8 schopen jet ještě rychleji. Tyto výkony umožňuje, a také za ně zodpovídá moderní podvozek s nezávislým zavěšením kol, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu na víceprvkové nápravě s příčnými a podélnými rameny. Poprvé má osmiválcový „bavorák“ také hřebenové řízení. Jízdní vlastnosti vylepšuje systém dynamické stability DSC III.


Na 18″ kolech z hliníkové slitiny jsou obuty speciálně vyvinuté pneumatiky s průběžnou kontrolou tlaku. Při defektu tak může řidič ujet až 500 km a rezervní kolo se stává zbytečností.


BMW Z8: Automobil snů a skutečností

Sportovní automobil vyžaduje rovněž kvalitní brzdy, vnitřně větrané kotouče vpředu i vzadu dokáží za optimálních podmínek vůz zastavit ze stokilometrové rychlosti za 2,5 s, resp. 35 metrů.

Také otázce bezpečnosti byla věnována značná pozornost. Sama o sobě už tak dost pevná karosérie, vyhovující nejpřísnějším normám crash-testů, chrání cestující společně s čelními a bočními aribagy. Dokonce se mluví o jednom z nejbezpečnějších otevřených vozů. Řidič a spolujezdec nejsou pouze dobře zabezpečeni, ale sedí i v pohodlných ergonomicky dobře řešených a elektricky nastavitelných (i vyhřívaných) sedadlech uvnitř komfortně vybaveného a kůží obloženého interiéru. Nechybí ani v podélném směru elektricky stavitelný sloupek řízení, vyhřívaná zpětná zrcátka i stírače či klimatizace. Zvláštností je mj. multifunkční radiopřijímač. Právě řidiči silných sportovních vozidel se totiž chtějí plně koncentrovat na řízení a ne přemýšlet, kudy mají vlastně jet. Proto Z8 dostal zcela nový systém, kdy jedna jednotka zahrnuje jak funkce rádia (se špičkovou hi-fi soustavou, CD měničem, zesilovačem 250 W a deseti reproduktory), tak ještě navigační a satelitní systém s desetimetrovou přesností.


BMW Z8 se neorientuje na přepravu osob a jejich zavazadel, ale v první řadě na radost z jízdy v otevřeném voze. Sny mnoha (bohatých) motoristů tak dostávají reálnou podobu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jezdci týmu Šenkýř Motorsport dojeli první závod pod stupni vítězů

Jezdci týmu Šenkýř Motorsport dojeli...

Richard Gonda a Mikkel Jensen vybojovali v prvním závodě šampionátu GT Open na okruhu v Barceloně skvělé páté místo s vteřinovým odstupem za stupni vítězů. Zítřejší závod pojede již...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flexiauto: nový projekt sdílení elektromobilů pro firmy

Flexiauto: nový projekt sdílení...

Innogy a skupina Auto Palace otestují sdílení 15 elektromobilů Elektromobil jako netradiční zaměstnanecký benefit i mobilní prostředek propagace firmy Pilotní projekt je určený pro firmy z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...