BMW: Není kombi jako kombi

Nové kombi řady 3 je kompaktní a zároveň elegantní, navíc je každým coulem tak výkonné a sportovní jako sedan. Záď nového modelu má mnoho pozoruhodných detailů a nabízí variabilní a prostorný zavazadlový prostor.

BMW: Není kombi jako kombi

Deinhard Gnann kroužil s novým kombi řady 3 velmi pomalu. Tento prodejce BMW ze Stutgartu se dívá kritickým pohledem na vzhled nového Touringu. Jeho bedlivé pozornosti neuniknou žádné detaily, je to přeci jen profesionál. Opatrně zkoumá difuzor na spodní hraně nárazníku, samostatně otevíratelné okno pátých dveří, a integrální střešní spoiler obsahující třetí brzdovou svítilnu. Velmi oceňuje také dělené zadní svítilny a víko zavazadlového prostoru. Gnann pokyvováním schvaluje: „BMW přišlo s velmi sofistikovaným kombi – výkonným, tradičním a sportovním.“

Nový BMW řady 3 Touring byl nekompromisně navrhován jako dynamický automobil. Udržuje si výkonnostní potenciál a agilní jízdní vlastnosti sedanu. Uvnitř nabízí variabilní a prostorný interiér, který u sportovního rodinného kombi překvapí. Nyní lze i automobil s karosérií kombi vzít kamkoli bez rizika z pohrdavých pohledů okolí.


Tento zajímavý vůz BMW je pro mladé a mladé srdcem, kteří nevyužívají automobil pouze k cestování z bodu A do bodu B. Je pro lidi, kteří chtějí cestovat rychleji, bezpečněji a komfortněji, i když je záď jejich automobilu naplněna zavazadly nebo sportovním náčiním. Zábava nyní začíná již při cestě a v jejím cíli se již jen znásobuje.


BMW: Není kombi jako kombi

„Stále více našich zákazníků oceňuje spíše styl automobilu s praktickou zádí než samotné maximální rozměry zavazadlového prostoru,“ říká Crustoph Heinze, Product Manager malých vozů BMW. V současnosti se přikládá stále více významu výkonnosti a luxusní výbavě stejně tak jako praktičnosti – toto poznání potvrzují i mnohé nezávislé výzkumy trhu. Takzvané exkluzivní automobily typu kombi zaznamenaly mezi roky 1992 a 1998 více než 450% nárůst prodeje, dodává Heinze.

Klaus Gersmann, ředitel projektu kombi řady 3, vyvíjel základní koncept nového modelu se svým týmem čítajícím pouze dva konstruktéry. Se stejným zapálením se pustil do práce i Friedrich Fischer – spolutvůrce legendárního BMW Z1. Fischer měl na starosti továrnu v Regensburgu, kde odpovídal za zahájení výroby nového modelu. Konečné rozhodnutí o výrobě řady 3 v provedení Touring padlo na valné hromadě BMW 8.února 1996. Zde byly specifikovány požadované vlastnosti: maximální možná míra výkonnosti, prostoru, bezpečnosti a potěšení z jízdy. Praktičnost včetně mnoha detailů je zde spíše navíc. Touring řady 3 přitom nesměl být o více než 50 kg těžší než výchozí sedan a musel podporovat i novou strategii společných dílů. Proto se Touring od sedanu odlišuje až od B sloupků.


Převzetím přední části ze sedanu vznikl problém, počáteční designérské studie budoucího Touringu byly spíše úzké a vysoké a ne tak dynamické, jak bylo třeba. Po třech modifikací hliněných modelů ve skutečné velikosti se nalezlo řešení: mírně se zvětšila délka automobilu přičemž se změnila i linie střechy a velikost posledních bočních oken. Toto řešení přineslo nejen zlepšení vzhledu, ale i více prostoru pro vzadu sedící cestující. Zavazadlový prostor vzrostl v porovnáním s předchůdcem o 25 l. Zlepšila se i jeho využitelnost, neboť má nyní o devět centimetrů širší nákladový otvor a prostor mezi podběhy kol. K získání co možná nejvíce prostoru vytvořil Gersmann několik pracovních skupin. Například skupina „golfistů“ upravovala laminátový model zavazadlového prostoru tak, aby se do něj vešly různé druhy sad golfových holí, včetně extra dlouhých japonských. A výsledek? Touring řady 3 pohodlně pojme tři golfové vaky. Je zde i dostatek prostoru na převoz jízdních kol BMW kromě trekkingových, pro něž je připravena speciální sada nosičů. Gersmann říká: „Chtěli jsme, aby automobil přesně vyhovoval mnoha skupinám uživatelů jako jsou golfisté, mountain bikeři či celé rodiny. Pro všechny jsme proto našli cenné milimetry přesně tam, kde je potřebují.“


Po pečlivém procesu vývoje má Touring řady 3 objem zavazadlového prostoru 435 l, nízkou nákladovou hranu (728 mm) a o 137 mm širší zadní výklopnou stěnu oproti minulému provedení. Po sklopení zadních sedadel je při využití celé výšky karoserie k dispozici prostor o objemu 1345 l. Je zde navíc jeden praktický detail: důležité věci mohou být uschovány před zvědavýma očima v přídavném prostoru pod podlahou. Ještě níže je umístěno rozsáhlé nářadí a zvedák.


Počáteční skupina 20 prototypů vznikla v mnichovském výzkumném a vývojovém centru mezi únorem a květnem 1997. Cena jednoho ručně vyrobeného prototypu činila přibližně 800 000 marek. Další skupina 25 automobilů již byla vyrobena v závodě v Regensburgu. Poté se začalo s výrobou první a druhé pilotní série, kdy se vyrábělo osm automobilů denně. Během této fáze se již připravovala samotná sériová produkce. Zaměstnanci, kteří se v budoucnu měli podílet na sériové produkci, se účastnili i výroby pilotní série. Tento systém náběhu sériové výroby se projevuje ve špičkové kvalitě produkce již od jejího počátku.


Gersmann je po právu hrdý na výkonnost nového kombi, která je plně srovnatelná se sedanem. Touring, jež bude na trh uveden v říjnu, bude mít pod kapotou vedle silného čtyřválce (318i) také kultivované šestiválce (320i a 328i) a silný přeplňovaný vznětový čtyřválec (320d). Přestože je kombi o něco těžší, chová se v zatáčkách stejně čile a jemně jako sedan (test řady 3 Touring vyjde v nejbližších vydáních BMW MAGAZÍNU).


Rozložení hmotnosti mezi nápravy odpovídá sedanu (50:50) a zaručuje vynikající chování automobilu, který je navíc standardně vybaven protiprokluzovým systémem. Při testovacích jízdách na ledu a sněhu nechal Touring řady 3 za sebou mnoho konkurenčních kombi s předním či zadním pohonem. Pro dosažení optimálního rozložení hmotnosti u šestiválcových a vznětového provedení byl akumulátor přesunut pod podlahu zavazadlového prostoru. Toto řešení svědčí o velkém smyslu mnichovských konstruktérů pro detail.


V případě modelu 318i, který je vybaven lehčím čtyřválcem, je akumulátor uložen u motoru. V zavazadlovém prostoru tak vzniklo další místo pro náklad.


Perfekcionismus techniků BMW je zřejmý i z plynulého a hladkého tvaru střechy. Proporce kombi řady 3 jsou vynikající a Gersmann je spokojen s výsledkem: „Nový automobil byl navrhován jako samostatný model a se svou charakteristicky dynamickou zádí o něm nelze mluvit jako o sedanu s batohem na zádech.“ Vypadá totiž spíše jako individualista mezi vozy kombi.


Vše je na tomto automobilu vyrobeno s prvotřídní kvalitou, která dokazuje úsilí, s nímž je vyráběn. Příkladem může být stěrač diskrétně schovaný v jeho raménku nebo difuzor na spodní hraně nárazníku. Ten má navíc tři velmi praktické vlastnosti: zvyšuje přítlačné síly ve vysokých rychlostech, snižuje odpor vzduchu a tím i spotřebu paliva, a také upravuje proudění vzduchu tak, aby neznečišťoval kliku pátých dveří. Střecha vzadu končí spoilerem s integrovaným třetím brzdovým světlem a přijímacími anténami rádia a systému GPS (Global Positioning Systém), jež určuje polohu pro navigační systém.


Poprvé v historii kombi řady 3 lze otevírat zadní okno samostatně. Pakliže chcete rychle a jednoduše odložit kufřík či nákupní tašku do zavazadlového prostoru, není již třeba zvedat těžkou zadní výklopnou stěnu. „Zadní okno,“ tvrdí Gersmann, „je ukázkou precizní mechaniky.“


Dalšími praktickými doplňky plně čalouněného zavazadlového prostoru jsou: 12voltová zásuvka, osvětlení okolí zádi při jejím otevření, dvojice lampiček ve sloupcích D osvětlujících zavazadlový prostor, shrnovací roleta se sítí a čtyři oka pro upevnění nákladu.


Materiály použité v interiéru Touringu řady 3 ukazují špičkovou úroveň značky BMW. K příjemnému cestování přispívají i standartní čtecí lampičky pro vzadu sedící cestující nebo reproduktory umístěné po stranách zavazadlového prostoru. Díky objemné rezonanční komoře se interiér vyplňuje příjemným a vyrovnaným zvukem a i pasažéři na zadních sedadlech si mohou vychutnat kvalitní tlumený zvuk.


Multifunkční střední část zadních sedadel s integrovanou opěrkou hlavy lze lehce sklopit (bez nutnosti odstranění opěrky) a zpřístupnit tak dvojici držáků nápojů a odkládací prostor. Prostřední tříbodový bezpečnostní pás je standardem.


„Touring je často podceňován,“ říká Friedrich Fischer, který byl velmi spokojen s náběhem sériové výroby. „ Ve 250 pracovních cyklech jsme shromáždili přibližně 2300 samostatných komponentů,“ dodává Fischer. Během posledních devíti měsíců se 2500 zaměstnanců podrobilo školícím kurzům, které je měly připravit na sériovou produkci. 1300 lidí pracuje na montážní lince, 800 montuje surové karoserie a 250 je zaměstnáno v lakovně, se stejnými zařízeními jako pro sedan a kupé řady 3.


Již od startu sériové produkce vybírají kontroloři kvality namátkově dva automobily každý den, jenž podrobují důkladnému zkoumání. Fischer přesvědčuje, že továrnu v Regensburgu opouští pouze absolutně dokonalá kombi řady 3.


Prodejce BMW Reinhard Gnann vystupuje a prohlíží si zavazadlový prostor a interiér. Je viditelně spokojen a dodává: „Nové kombi řady 3 má předpoklady pro úspěch. A když bude od ledna k dostání model 330d, velmi rychle si na něj dám objednávku.“

Thomas Hartmann
BMW magazín 3/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia investuje do IONITY s cílem urychlit budování sítě pro vysokovýkonné dobíjení elektromobilů

Kia investuje do IONITY s cílem urychlit...

Kia vstupuje do IONITY ve spolupráci se zakládajícími partnery BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group s Porsche AG Investice umožní u elektromobilů s 800V technologií výrazně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai vstupuje do podniku IONITY. Zákazníkům to přinese zvýšení praktičnosti a komfortu

Hyundai vstupuje do podniku IONITY....

Hyundai vstupuje do společného podniku IONITY ve spolupráci se zakládajícími partnery BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group s Porsche AG Investice umožní elektromobilům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone slaví další úspěchy v oblasti prvovýbavy

Bridgestone slaví další úspěchy v...

Bridgestone, největší společnost na světě pro výrobu pneumatik a gumárenských produktů, je také největším dodavatelem pneumatik pro vozy BMW. Bridgestone posouvá běžné hranice nabídky a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...