Nejmladší vydání sportovního automobilu BMW M3 představuje bezkonkurenční nabídku na světovém trhu. Zákazník dostává do rukou výkonný automobil, k jehož údajům není prakticky třeba víc dodávat.
motor | řadový šestiválec s plynule variabilním časováním obou vačkových hřídelů Double Vanos |
objem | 3200 ccm |
výkon | 252 kW (343 k)/7900 ot./min. |
točivý moment | 365 N.m |
zrychlení | 5,2 s |
spotřeba | 11,9 l/100 km |
Nový motor vychází z konceptu vysokootáčkové pohonné jednotky, která se řídí stejnými měřítky platnými i pro motory F1. Ačkoliv byl objem zvýšen o 1,4 % oproti předchozímu agregátu, tak díky vysokým otáčkám vzrostl výkon o 6,9 % a točivý moment o 4,3 %. Přes vysoké jmenovité otáčky nabízí šestiválec značný rozsah využitelných otáček. Už při 2000 je k dispozici 80 procent největšího točivého momentu. Při 8000 otáčkách dosahují písty rychlosti 24 m/s, jen pro srovnání při akceleraci F1 rotuje klikový hřídel až 18000krát za minutu a každý z deseti pístů urazí za sekundu pětadvacet metrů.
Motor je také osazen vlastní řídicí jednotkou s kapacitou 25 mil. „výpočtů“ za sekundu. Mechanická šestistupňová převodovka zůstala prakticky nezměněna a je převzata ze současných „em-trojek“. Společně se stálým převodem je však natolik dimenzovaná, že stokilometrovou rychlost překročí ještě „na dvojku“. Naopak „šestka“ je zvolena tak, aby elektronicky ohraničenou největší rychlost 250 km/h dosáhla při nízkých otáčkách.
„Podvozek musí být vždy rychlejší než motor“, tak zní jedna ze zásad automobilů třídy M. Inženýři vycházeli ze skvělého základu, a proto je nový podvozek pokračováním dalšího vývoje stávajícího. I přes nepatrně vyšší hmotnost nabízí opět skvělé jízdní vlastnosti. K nim přispívají mj. vypínatelný stabilizační systém regulující dynamiku jízdy DSC III a nově vyvinutá variabilní uzávěra diferenciálu. Ta hraje rozhodující roli zvláště za velmi obtížných jízdních situacích.
Radost z jízdy dále ještě zvyšují tuhá karosérie, lehké hliníkové nápravy a výhodné rozdělení hmotnosti na přední a zadní nápravu 50:50. Optimální rozdělení hmotnosti na nápravy napomáhá vozu zajišťovat takové trakční vlastnosti, které byly až dosud v zimních podmínkách pro sportovní auta se zadním pohonem nedosažitelné.
Od ostatních modelů „M3“ se odlišuje novou čelní maskou s vestavěnými mlhovkami a nárazníkem s mohutným vstupem chladicího vzduchu. Kapota motoru je uprostřed lehce zvednuta, čímž se získal prostor pro nový motor. Je vyrobena z hliníku, což ve srovnání s ocelovou představuje zhruba 40procentní úsporu při zachování bezpečnostních požadavků.
Ve sportovním duchu se nese uspořádání interiéru s použitými kvalitními materiály a velkým množstvím elektroniky. Otáčkoměr je po obvodu osazen žlutými diodami, které signalizují nedosažení provozní teploty. V základní výbavě je vůz vybaven prakticky vším, co si jen řidič může přát a nač si vzpomene. Nechybí samočinná klimatizace s rozdělením do dvou zón. Airbagový systém zahrnuje čelní, boční i hlavové airbagy, na přání jsou pouze boční pro cestující na zadních sedadlech.
Sportovní sedadla mají poprvé nastavitelná i opěradla, což ještě více napomáhá bočnímu držení těla při rychlejší jízdě, aniž by rozdílně velcí řidiči byli omezováni v pohodlí či na dlouhých cestách. Zmodernizovaný varovný systém kontroly tlaku neustále hlídá kola a při ztrátě vzduchu větší než 50 procent informuje řidiče.
Ještě než se BMW M3 dostal do sériové výroby, tak prošel velice náročnými zkouškami, byl testován při +45 oC v Death Valley nebo v namibijské poušti, při –40 oC ve Finsku a Kanadě. Extrémní jízdní zkoušky na 40 tisíc kilometrů, což odpovídá zhruba 200 tisícům km po dálnici absolvoval na rychlostním okruhu v Miramare ve Francii. Zvláštností byl pak test na 8000 km po Severní smyčce Nürburgringu. Tady byl podvozek zatěžován dvacetkrát víc než v obvyklém provozu. Čas 8.5 minuty odpovídá časům čistokrevných závodních vozů při čtyřiadvacetihodinovce před několika lety.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.