Inteligentní propojení řidiče, vozidla a okolí
Možnosti ještě bezpečnějšího a komfortnějšího zajištění jízdy autem nebyly nikdy tak velké jako dnes. Klíčovým heslem proto jsou – informace: Dodávají je senzory, komunikační systém je rozděluje a inteligentní systém zpracovává. Čím více funkcí řidič může delegovat, tím bezpečněji, uvolněněji a komfortněji užívá jízdy. BMW Group jako průkopník již dávno začala s propojováním informačních, komunikačních a asistenčních systémů do sítě. Existuje pro ně název: BMW ConnectedDrive.
Na první úrovni spolu komunikují vozidlo a řidič. Od klasického tachometru k navigačnímu systému – který BMW zavedlo v roce 1994 na trh jako první v Evropě – to byla dlouhá cesta. Tím byly řidiči poprvé zpřístupněny a integrovány informace z prostoru mimo vozidlo. S filozofií BMW ConnectedDrive rozšiřuje BMW tuto úroveň komunikace dále a propojuje řidiče, vozidlo a okolí do inteligentní sítě.
Virtuální spolujezdec
Zatímco v minulosti bylo spolupůsobení tří oblastí – řidiče, vozidla a okolí výlučně ponecháno přizpůsobivosti člověka, vysvobozuje BMW ConnectedDrive řidiče z jeho izolace, a zároveň jej zbavuje zátěže. Je tedy možno, si to celé představit jako virtuálního spolujezdce. Do jisté míry tedy jako „sedmý smysl“, kterým se vozidlo stává inteligentnější a individuálnější.
Technologie na třech polích
BMW ConnectedDrive propojuje systém automatiky s vnějším světem a děním v provozu, aby tak řidiči individuálně a ergonomicky předal tolik požadovaných informací, jak je jen možné – informací pocházejících z telematických a online služeb, jakož i asistenčních systémů řidiče.
Telematické a online služby: Efektivní jízda
S telematickou službou BMW Assist jsou řidiči k dispozici nouzové volání, pohotovostní služba a nejaktuálnější dopravní informace. Dodatečně lze pomocí informační služby BMW, podporované operátorem, vyvolat množství informací s místní vazbou. Zvláštností je, že při zavolání centrály BMW Call-Center je automaticky určeno stanoviště vozidla, a informace tak může být udána s vazbou k tomuto stanovišti. Ať je to kino, restaurant, hotel nebo pamětihodnosti, příslušná kontaktní data pak dospějí zpětně z Call-Center přímo do navigačního systému nebo autotelefonu.
BMW Online umožňuje u BMW řady 5, 6, 7 a od uvedení na trh i u BMW limuzín nové řady 3 a v průběhu roku 2005 i v BMW řady 1 přístup k mobilnímu internetovému portálu BMW, který řidiče zásobí exkluzivními servisními a dopravními službami. Řidiči BMW se tak například mohou nechat dovést k nejbližšímu parkovišti s volnými parkovacími místy. Jak u BMW Assist, tak i u BMW Online je k dispozici přímé spojení k autotelefonu a navigačnímu systému, takže lze nalezenou adresu přímo převzít.
Asistenční systémy řidiče: Předvídavá jízda
Sloučení elektronických systémů s mechanickými vede v konečném výsledku k podpoře řidiče, jaká by ještě před několika lety byla nemyslitelná. Asistenční systémy řidiče vyvinuté v rámci BMW ConnectedDrive zaručují předvídavou jízdu s minimálními nároky na ovládání.
Zásada BMW ConnectedDrive: Řidič zůstává ve středu zodpovědnosti
Elementární zásadou koncepce BMW ConnectedDrive je princip varování místo zásahu: Řidič má a stále si za své vozidlo zachovává zodpovědnost.
Právě při komplexních rozhodnutích je člověk nenahraditelný, protože se řídí i etickými zásadami, což v současné době ani nejvyspělejší počítač není schopen. Stroj například neví, že úhybný manévr před překážkou ležící na silnici ohrozí protijedoucího účastníka silničního provozu nebo chodce, a v tomto případě je poškozené vozidlo ta správná alternativa. Řidič je a zůstává nepostradatelným klíčovým prvkem, i když, tak jako u BMW Group, ideální je orientovat se na jízdu bez nehod.
BMW ConnectedDrive propojuje silné stránky řidiče s technikou vozidla.
Při všech technických možnostech sleduje BMW ConnectedDrive účelné a cílené rozdělení úloh propojením příslušných silných stránek řidiče a techniky vozidla. Každý má dělat to, co umí nejlépe. Cílem BMW ConnectedDrive je poskytnout řidiči tolik informací, kolik je požadováno a nutné, a tak individuálně a ergonomicky, jak je to jen možné. Takto jej lze na základě asistenčního principu zbavit zatížení, podpořit v jeho úloze, a tím zvýšit bezpečnost a komfort. Řidič ale v každém případě zůstává ve středu všech úkonů, a zachovává si tak plnou zodpovědnost za všechny jízdní manévry.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.