BMW Alpina: Kouzelníci z Buchloe

Třicet let upravuje Burkard Bovensiepen bavorské automobily, kterým dal jméno Alpina. Dnes je jeho firma registrována jako malosériový výrobce s produkcí 500 vozů ročně.

BMW Alpina: Kouzelníci z Buchloe

Spojení BMW-Alpina znají příznivci rychlých kol dlouhá léta. Nejprve ze závodních tratí, kde dobylo zvuk, pak z exkluzivních úprav, kterým se firma Burkarda Bovensiepena věnuje především. Vylepšovat BMW? Zdálo by se, že to snad už ani nejde, jenže bavorský výrobce při přece jen velké sériové výrobě musí zohlednit víc protichůdných požadavků než Alpina při několika stovkách úprav za rok.

Základní kámen jednoho z největších evropských ladičů položil Burkard Bovensiepen v šedesátých letech, kdy se objevil první člen nové generace automobilů BMW v podobě typu 1500 na Frankfurtském autosalonu 1961. Jeho motor byl podle Bovensiepenova názoru pěkným kouskem techniky, ale prý měl o tři karburátory méně, než mít měl. Tak mu je přidal. Z jednokarburátorového vytvořil čtyřkarburátorový čtyřválec a vzbudil s ním pozornost. To ho přivedlo na myšlenku, dělat úpravy sériově. V roce 1965 založil společnost Alpina ve městě Buchloe nedaleko Mnichova a dodnes tam BMW šlechtí. Této značce se nikdy nezpronevěřil. Vysoká kvalita výrobků mu vynesla značnou proslulost a během času se z Alpiny stal malý výrobce exkluzivních modelů a úprav. První byly dva dvojité karburátory Weber pro čtyřválce BMW, později přidal úpravy šestiválců, nedávno také osmiválců a dvanáctiválců, neopomněl ani vznětové motory. Špičkovou pozici zdůraznila Alpina sportovními úspěchy, při nichž se vypravila do boje s konkurenčními ladiči Schnitzer, König, Koepchen, GS Tuning a dalšími. Na brněnském okruhu jsme viděli oranžové vozy BMW 2002 Alpina s černými kapotami, později i třílitrové šestiválce. Za jejich volanty seděli nejlepší závodníci: Hans Stuck, Niki Lauda, Dieter Quester, Jean Xhenceval, Helmut

BMW Alpina: Kouzelníci z Buchloe

Kelleners, Gerold Pankl, Alex Soler-Roig, Helmut Marko a mnozí další. V roce 1970 dobyla Alpina první titul mistra Evropy, v roce 1973 druhý a o 4 roky později třetí. Následující rok se ovšem Alpina vzdala závodního sportu, aby se soustředila na vývoj no-vých komerčních úprav, jejichž základem jsou, jak už jsme zdůraznili, po tři desetiletí prakticky výhradně vozy BMW. Za celou tu dobu mnichovská automobilka menšího partnera, který je stále nezávislou společností, nikdy neovlivňovala a nedávala mu žádné příkazy týkající se technologie, kvality či designu výrobků BMW-Alpina. Je proto jediné vysvětlení. Alpina je opravdu na špičkové úrovni. Paul Frére, známý motoristický novinář, v testu pro americký odborný časopis Road and Track napsal, že BMW-Alpina B10 Bi-Turbo je pro něho nejlepším čtyřdveřovým automobilem světa.

Pestrá paleta úprav zahrnuje všechny modelové řady BMW. Modely B3 mají zvětšené třílitrové motory a B8 dokonce osmiválce 4,6 litru v karoseriích řady 3, B10 jsou osmiválce až 4,6 litru v řadě 5, B10 Bi-Turbo jsou upravené sedany řady 5 se dvěma turbodmychadly Garrett, B12 velká kupé řady 8 a sedany řady 7 s dvanáctiválci 5,7 litru. Pro pětistupňové samočinné převodovky ZF se dodává polosamočinné řazení Switch-Tronics ovládáním na volantu jako ve formuli 1. Mnohá řešení Alpiny předběhla vývoj u mateřské automobilky BMW (např. dvanáctiválec 5,7 litru, Switch-Tronic, elektricky zahřívané katalyzátory).


Prestižními modely z pestré palety Alpiny jsou například sedan B12 5.7 Switch-Tronic, odvozený z nového modelu 750i, a sedany a kupé B8 4.6. První má výkon motoru 5,7 litru nala-děn na 280 kW a rozpohybuje dvoutunový automobil až na rychlost 280 km/h, přičemž zrychluje na dvacetipalcových kolech z klidu na stovku za 6,4 sekundy a výrobce udává spotřebu podle metodiky ES 8,7/10,5/16,6 litru na sto kilometrů. Druhé dva v karoserii řady 3 (E36) s osmiválcem 4,6 litru/245 kW s šestistupňovou mechanickou převodovkou Getrag jdou i přes 280 km/h, zrychlují na stovku za 5,6 sekundy a spotřebují 7,8/9,6/16,6 litru na sto kilometrů.


BMW Alpina: Kouzelníci z Buchloe

V posledních letech byl výrobní program rozšířen také o nové modely řady 3 (E46) pod označením Alpina B3 3.3 s šestiválcovým motorem 3,3 litru o výkonu 206 kW, dodávané alternartivně se šestistupňovou převodovkou Getrag nebo pětistupňovou samočinnou ZF s možností přímého řazení Switch-Tronic. Pozoruhodným prototypem, představeným v Ženevě ’99, je Alpina D10 Biturbo, úprava BMW 530d se vznětovým motorem. Dosahuje rychlosti 250 km/h, ale má průměrnou spotřebu paliva ES pouze 8,0 l/100 km.

Vozy BMW-Alpina jsou pro zdůraznění exkluzivity očíslovány na stříbrných štítcích. Ostatně je to v ceně za výjimečnost. Společnost ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH u.Co. má oficiální zastoupení mimo Německo také v Belgii a Velké Británii prostřednictvím závodníků Jean-Michela Martina a Franka Sytnera, mimo to i v Itálii, Švédsku, Nizozemí, Švýcarsku (prostřednictvím ladiče Maxe Heideggera z Lichtenštejnska) a Japonsku.

převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jezdci týmu Šenkýř Motorsport dojeli první závod pod stupni vítězů

Jezdci týmu Šenkýř Motorsport dojeli...

Richard Gonda a Mikkel Jensen vybojovali v prvním závodě šampionátu GT Open na okruhu v Barceloně skvělé páté místo s vteřinovým odstupem za stupni vítězů. Zítřejší závod pojede již...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flexiauto: nový projekt sdílení elektromobilů pro firmy

Flexiauto: nový projekt sdílení...

Innogy a skupina Auto Palace otestují sdílení 15 elektromobilů Elektromobil jako netradiční zaměstnanecký benefit i mobilní prostředek propagace firmy Pilotní projekt je určený pro firmy z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...