Autobusy Scania na etanol

Mezinárodní konference ekologické městské dopravy spojené s výstavou ekologických vozidel využila Scania Czech Republic k představení nového typu městského autobusu s alternativním pohonem na etanol.

Švédsko představuje jakýsi vzor pro přizpůsobování technologií ekologickým požadavkům. Systém městské dopravy ve Stockholmu využívá mj. autobusů Scania Blue Line s alternativním pohonem na etanol již několik let. Kloubové autobusy s kapacitou 120 cestujících jsou vybaveny klimatizací a jednou ze zajímavostí je jejich napojení na satelit, který zaručuje neustálý přehled o pohybu autobusů ve městě a podává cestujícím na zastávkách nepřetržitě přesné informace, jak dlouho budou ještě čekat. Modré ekologické autobusy mají ve městě vždy zelenou, protože kdykoliv se ke křižovatce blíží, tak se díky senzorům světelná signalizace přepne na zelenou.


Autobusy Scania na etanol

Městský nízkopodlažní autobus Scania Omni Link s pohonem na etanol pohání devítilitrový šestiválec s dvouventilovou technikou a mechanickým vstřikováním paliva. Dosahuje výkonu 169 kW (230 k) při 1800 až 2000 otáčkách za minutu a točivého momentu 1035 Nm při 1000 – 2000 otáčkách.

Motory na alternativní pohon využívají jedno ze tří paliv – etanol, propan nebo vodíkové palivové články. Etanol vyrobený z biomasy představuje palivo, které produkuje méně oxidů dusíku a emisí než diesel a nevytváří nadměrnou koncentraci oxidu uhličitého v ovzduší. Přitom efektivnost etanolových a vznětových motorů je téměř stejná, ovšem nižší energetický obsah etanolu znamená vyšší spotřebu. Motory s pohonem na propan mají asi o 25 procent nižší efektivnost než vznětové a vyžadují vyšší množství paliva. Posledním typem alternativních paliv jsou vodíkové články. Scania dokončuje vývoj takového autobusu, který ještě do konce roku podrobí zkušebním jízdám.


Autobusy Scania na etanol

Použití etanolu nevyžaduje žádných rozsáhlejších úprav motoru, také při opravách, údržbě a plnění nádrže se s etanolem pracuje stejně jako s naftou. Podstatný rozdíl mezi etanolovým a klasickým vznětovým motorem je výrazně nižší hodnota emisí. Po technické stránce je odlišné pouze nastavení motoru, válců a vstřikovacího čerpadla.

Scania má s vývojem autobusů na alternativní pohon dlouholeté zkušenosti a dnes je největším světovým výrobcem autobusů na tento pohon.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...