Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu

A s výkonným šestiválcem se zrychlením 0-100 km/h za 6,4 sekund.

Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu

Automobilka Audi představila zcela novou připravovanou verzi své modelové řady TT Coupé – jde o model poháněný benzinovým šestiválcem o objemu 3,2 l a výkonu 184 kW/250 k, který se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím sportovní šestistupňové převodovky DSG (Direct Shift Gearbox).

Vidlicový šestiválec 3.2 V6 má díky pouze patnáctistupňovému rozevření řad válců velmi kompaktní rozměry, pod kapotou nového Audi TT Coupé je uložený napříč ke směru jízdy. Vahadla ventilů s ložiskovými rolnami snižují třecí ztráty motoru.


Další technickou specialitou šestiválcového agregátu je variabilní časování sacích i výfukových ventilů a sací potrubí s proměnlivou délkou. Především díky této technologii disponuje motor 3.2 V6 nejenom špičkovým výkonem 184 kW/250 k, ale především mohutným maximálním točivým momentem 320 Nm, který je k dispozici v rozmezí otáček 2800 min-1 až 3200 min-1. Vynikající průběh točivého momentu a vysoký výkon propůjčují novému modelu řady Audi TT špičkové dynamické parametry: Z 0 na 100 km/h tento vůz zrychlí během pouhých 6,4 sekund. Průměrná spotřeba přitom činí pouhých 9,8 l/100 km.

Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu

Revoluční šestistupňová převodovka DSG dokonale kombinuje výhody konvenčních šestistupňových manuálních převodovek a moderních automatických převodovek. Sofistikovaná konstrukce převodovky DSG s dvojicí vícelamelových spojek dovoluje, aby v převodovce byly navoleny dva rychlostní stupně najednou. Například při zrychlování vůz akceleruje na nižší převodový stupeň a v okamžiku těsně před přeřazením, kdy otáčky motoru dosáhnou odpovídající výše, se v převodovce zařadí vyšší rychlostní stupeň, jehož lamelová spojka však zůstává rozepnutá. Teprve v okamžiku vlastního přeřazení se ve stejném okamžiku rozepne spojka nižšího rychlostního stupně a sepne spojka vyššího. Díky tomuto systému řazení tzv. „pod zatížením“ nedochází k přerušení přenášeného výkonu.

Není tajemstvím, že kořeny unikátní převodovky DSG lze hledat již kolem roku 1985, kdy vynikající soutěžní jezdec Walter Röhrl testoval převodovku se dvěmi spojkami na svém sportovním speciálu Audi Sport quattro S1.

Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu

Převodovku DSG může řidič manuálně ovládat buď pákou voliče na středovém tunelu, nebo pomocí tlačítek přímo na volantu. Může také zvolit samočinný režim práce převodovky, a to buď běžný režim „D“, nebo sportovní režim „S“, při kterém převodovka odřazuje na vyšší rychlostní stupně později ve vyšších otáčkách, a naopak směrem dolů podřazuje rychleji. I v automatickém modu však může řidič kdykoli zasáhnout tlačítky na volantu do práce převodovky.

Výkonný motor nové verze řady Audi TT Coupé si vynutil změny i na podvozku. Vůz dostal dvoupístkové třmeny kotoučových brzd odvozené z modelu Audi RS 4. Nejvýkonnější Audi TT Coupé má ventilované kotouče: vpředu o průměru 334 mm, vzadu o průměru 265 mm. Do brzdového okruhu je standardně zařazený elektronický stabilizační systém ESP a brzdový asistent.


Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu
Audi TT Coupé 3,2 quattro do prodeje v polovině roku 2003 s novou revoluční sportovní převodovkou se systémem řazení bez přerušení přenášeného výkonu

>Na pohled se nejdynamičtější verze řady Audi TT Coupé odlišuje od svých sourozenců pozměněným zadním spojlerem a předním nárazníkem s většími otvory pro vstup vzduchu k motoru a brzdám. I přes tyto zásahy se koeficient aerodynamického odporu vzduchu nezměnil a zůstává na výborné hodnotě Cx=0,32.

Do standardní výbavy modelu Audi TT Coupé 3.2 quattro patří také xenonové světlomety, uvnitř zaujme kulisa řadicí páky z leštěného hliníku a rychloměr cejchovaný do 280 km/h. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...