Audi A8 se špičkovým turbodieselem 3.3

V nabídce Audi se nyní objevuje luxusní model Audi A8 quattro, jehož všechna čtyři kola pohání přeplňovaný vznětový osmiválec s přímým vstřikováním o objemu 3,3 litru.

Když Audi v roce 1989 uvedlo svůj první turbodiesel, změnila převážná část veřejnosti pohled na vznětové motory v osobních vozech. Motory TDi byly výkonné, tiché, úsporné. V každém směru se vyrovnaly nebo překonávaly do té doby vládnoucí zážehové motory. Turbodiesely Audi nabízely výbornou dynamiku jízdy při spotřebě cca o 30 % nižší a navíc byly i ekologické. Zákazníci si motory TDi oblíbili natolik, že dnes „jezdí“ takřka v jednom miliónu vozů Audi všech typových řad.


Osobní vůz Audi A8 3.3 TDi quattro dokumentuje kam až automobilka Audi dospěla ve vývoji vznětových přeplňovaných motorů s přímým vstřikem paliva do válců. Z objemu 3.3 litru dává osmiválcový vidlicový turbodiesel při 4000 min-1 výkon 165 kW/225 k. Ještě působivější než výkon motoru je jeho mohutný točivý moment – nejvyšší hodnoty 480 N.m dosahuje už při 1800 min-1 a pod tuto mez neklesá až do 3000 min-1. To umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s a nejvyšší rychlost 242 km/h. I přes dynamické parametry, srovnatelné s výkony sportovně laděných vozů, je vůz extrémně hospodárný, v průměru spotřebuje 9,7 l na 100 km jízdy (podle normy 93/116/EG). Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola známým systémem quattro prostřednictvím samočinné pětistupňové převodovky tiptronic.


Za své vynikající parametry vděčí moderní turbodiesel 3.3 V8 TDi především sofistikovanému čtyřventilovému rozvodu, dvojici elektronicky ovládaných turbodmychadel VTG (pro každou řadu válců jedno) s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladiči nasávaného vzduchu. Výraznou změnou, v porovnání s předchozími konstrukcemi motorů TDi, je aplikace vstřikování systému „common-rail“. Na rozdíl od dosavadních TDi motorů, u kterých potřebný tlak pro vstřikování paliva přímo do válců vytvářelo pístové čerpadlo, využívá technologie „common-rail“ trubkového zásobníku, ve kterém je palivo, dodávané do zásobníku vysokotlakým čerpadlem, udržováno pod tlakem 1350 barů. Výhodou zásobníkového systému „common-rail“ je kromě vyšších vstřikovacích tlaků také možnost přesnějšího dávkování množství vstřikovaného paliva a kratší vedení paliva do válců. U motoru 3.3 V8 TDi vozu Audi A8 jsou použité dva tlakové zásobníky systému „common-rail“, každý pro jednu řadu válců.


Audi A8 3.3 TDi quattro se na trhu v České republice prodává za cenu 2 754 700,- Kč.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...