Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 6: Alkohol za volantem- 2. díl

Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, Psychologické pracoviště – laboratoř LADOP, Ústí nad Labem.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 6: Alkohol za volantem- 2. díl

Kolik procent nehod se stává kvůli alkoholu? Klesají nehody s alkoholem v krvi oproti minulým rokům nebo je to horší?

Je to stále horší a statistiky to dokumentují. Policie zjistila 110 tisíc lidí řídících vozidlo pod vlivem alkoholu jen za první pololetí roku 2003. Za stejné období se stalo 4475 nehod pod vlivem alkoholu, při kterých bylo 51 lidí usmrceno a 2309 lidí zraněno. Proti liberálnímu chování a nedisciplinovanosti lidí v silniční dopravě chybí policejní sankce, spočívající v okamžitém zákazu řízení vozidla a odebrání řidičského oprávnění.


Po požití alkoholu stoupá odvaha a klesá reakční schopnost. Co ale ještě způsobí alkohol v krvi řidiče?


Především únavu – ospalost, zúžení periferního vnímání, falešné smyslové vjemy, tedy úleky a zbrklost.


Jaký typ lidí, jaké pohlaví a jak staří lidé nejčastěji usedají za volant pod vlivem alkoholu?


Jsou to především mladí lidé s ještě nezralou osobností. Ti se vyznačují spontánním jednáním, emoční vzrušivostí, spoléháním na náhodu a sníženým sebeovládáním.


Dále jsou to i relativně osobnostně zralí podnikatelé i politici, kteří se bez auta cítí méněcenní a při jednáních nějakou tu sklenku neodmítnou. Pak jen záleží na jejich respektu k zákonu kontra míře „zastydlé puberty“, aby usedli za volant. Jsou to především chlapci a muži. I když žena, a dokonce i instruktorka autoškoly, také málem vypadla pod vlivem alkoholu z auta.


Zvláště u mladistvých vystupuje po požití alkoholu na povrch soupeřivost. Proč mladí řidiči cítí potřebu předvádět se a „závodit“?


Mladí lidé jsou soutěživí i ve střízlivém stavu. Je to jejich přirozenost, která je do jisté míry kontrolována sebeovládáním nebo alespoň sebekritičností, což je přiměřený strach z nesprávného konání. Ale když se napijí nebo vezmou drogu, nemají, a ani nemůžou mít tolik zkušeností s tím, kolikrát se v životě musí udělat kompromis a respektovat to, co je zakázáno. Snáze se nechají „vyhecovat“, vyprovokovat k soupeření. Nemají již žádnou vnitřní korekci a závodí o vyšší míru alkoholu a adrenalinu v krvi.


Jak je možné, že člověk sebere tolik odvahy a neúcty k zákonu a sedne za volant i totálně opilý, i když ví, jak nebezpečné to může být?


Psychologicky vysvětlitelný jev. Lidé jsou různí. Od naivně přirozených „hlupáčků“ až po agresivní asociály, kteří konají jen ve svůj prospěch. Nevidí nic, než jen sebe samého. Jsou odvážní a nerespektují většinu zákonů, nejen ty silniční. A pro tento typ lidí, kterých je menšina, si musí i demokratická společnost stanovit mantinely, za kterými platí jen sankce a přiměřený trest.


Jak nejlépe řidiče přesvědčit, že je řízení v opilosti smrtelně nebezpečné?


Důkazů o poruchách smyslového vnímání a reagování po požití alkoholu a drog je nepřeberné množství. Tedy čerpat z nich, psát, mluvit o nich a přesvědčovat. Většina slušných řidičů tuto problematiku pochopí a uvítá. A ti nepřizpůsobiví se musí rychlou a účinnou sankcí donutit vozidlo neřídit.


Alkohol, lépe řečeno pivo, patří ke kultuře Česka. Alkohol určuje do jisté míry společnost. I řízení vozidel vypovídá o kultuře dané země. Lze něco z množství opilých řidičů vypovědět o naší povaze?


Povahu našich lidí a naši kulturu nelze jednoduše spojovat s pitím piva a stylem řízení motorových vozidel. To je extrém posledních let, asi stejný s výpovědí neukázněných řidičů, že „když se jezdí, tak se bourá“. Žijeme v době upřednostňování individuálních lidských schopností a zapomněli jsme na kvalitu těchto schopností. Všehoschopní jedinci konsternují většinu slušných lidí. Vedou je k pasivitě a k lhostejnému postoji ke společensky naléhavým opatřením. Proto je třeba lidská práva zabezpečit v rámci kvality individuálních schopností. Ty nekvalitní, dá se říci nepoučitelné a škodící většině slušných lidí, pak jen sankcionovat. A to je dnes aktuální problém k řešení pro naše poslance a senátory. Ti mají šanci získat sympatie slušných lidí jen tehdy, když dokáží omezit nekvalitní individuální schopnosti proti kvalitním, jimiž je kultura, ale i styl řízení motorových vozidel našich lidí v České republice.


Je prevence v tomto problému dostatečná? Plní v problému alkohol na silnici svou úlohu školy, autoškoly, policie sama?


Prevence souvisí vždy se sankcí. Když většina vidí, co se stává s lidmi, kteří jsou v tomto směru nepoučitelní, pak je preventivní práce neúčinná.


Uvědomují si řidiči vlastní následky, když vidí v médiích rozbitá auta a mrtvoly? Dokáží si uvědomit, že se to může stát i jim?


To je ta naše psychologická výběrová percepce. Člověk tuto skutečnost nevnímá nebo ji ani nechce vnímat a uvědomovat si drastické skutečnosti související s dopravními nehodami a jejich následky. Pro většinu řidičů je téměř nepřijatelná myšlenka, že by oni sami mohli udělat při jízdě nějakou chybu. A kde není náhled možného zavinění dopravní nehody, zranění nebo smrti, tam zpravidla chybí reálné posouzení úrovně vlastních řidičských dovedností. Kde je nekritičnost k sobě samému, tam se i snáze poruší předpisy a někdy i zákon zakazující řídit s alkoholem nebo drogou.


Chtěl byste řidiče, co se „trochu napili“, nějak varovat nebo jim poradit?


Toto je bez varování nepřátelský čin proti sobě samému. Doklad toho, že takovému řidiči nezáleží na ostatních řidičích, ale ani na nejbližších lidech z jeho rodiny, kteří budou trpět za jeho nezodpovědné konání.


3. díl zítra – ve středu – 17. listopadu: Rozhovor s majorem Bc. Stanislavem Humlem, vedoucím odboru Dopravní policie PČR správy Středočeského kraje.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Hyundai i30 Fastback N předvede svůj výkonový potenciál na cestě z Říma do Paříže

Nový Hyundai i30 Fastback N předvede...

Zcela nový i30 Fastback N odhalí na cestě z Říma do Paříže sofistikovaný a elegantní design v kombinaci s osvědčenou radostí z řízení vozu N První ostré pětidveřové kupé v segmentu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Se systémem Honda Hybrid Performance se zcela nové  CR-V dostává na novou úroveň

Se systémem Honda Hybrid Performance se...

Je to poprvé, kdy je SUV Honda v Evropě k dostání s hybridní technologií Systém Honda Hybrid Performance využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) k plynulému přechodu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco velké ambice

SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco...

Tarraco je po modelech Arona a Ateca třetí SUV značky SEAT, která s ním poprvé vstupuje na trh velkých SUV Velké SUV s 5 nebo 7 sedadly nabízí zákazníkům ještě více variability Tarraco je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai na veletrhu v Hannoveru představí vodíkové nákladní auto

Hyundai na veletrhu v Hannoveru...

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články bude uvedeno na trh v roce 2019 Nákladní vozidlo dává najevo své ekologické vlastnosti osobitým designem Plány pro evropský trh...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV Audi e-tron se v San Franciscu představilo s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV

Elektrické SUV Audi e-tron se v San...

Audi si pro své první elektrické SUV vybralo ultra-výkonné pneumatiky Goodyear Společnost Audi dnes odhalila model e-tron, první plně elektrické SUV z produkce této německé automobilky. Goodyear...