Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 4.část

Rozhovor s Kamilem Feiferem, freestylovým závodníkem na cyklotrialovém kole, Mistrem světa v disciplíně BMX.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 4.část

Setkal jste se někdy s nepřiměřeným chováním cyklistů v provozu? O co šlo?

Jasně, asi jako každý. Nejezdím jen na kole, ale jsem taky řidič a tady je ten zásadní problém. Člověk jedoucí na kole už najednou zapomíná, jaké to je, když sedí za volantem auta a cyklisté se mu doslova vrhají pod kola. Pak když zase sedí v autě, tak si těžko vybavuje, jak vypadají naše silnice, obzvláště po zimě, a nedochází mu, že se ty díry dají na kole projet opravdu velice obtížně, a tak se jim zase musí vyhýbat. Nejdůležitější však je, aby si každý z nás uvědomil, že silnice opravdu nepatří jenom jemu, ať už jede na čemkoliv.


Nesvádí vás jako „profesionálního cyklistu“ občas porušit předpisy? Například projet na červenou po chodníku nebo nemít přilbu a odrazky…


Upřímně řečeno, na kole, které mě živí, opravdu odrazky nemám, ale s tím zase jezdím jinde, než v běžném silničním provozu. Když trénuji, tak helmu mám, ale to se také dá jen obtížně přirovnat s normálem. S tou červenou to raději neriskuji, protože už jsem viděl dost úrazů z kola a rozhodně o další nestojím.


Jaká jízda na jízdním kole je podle vás nejbezpečnější? Jaká pravidla vedle těch obecně známých by měl cyklista dodržovat?


Vezmu-li to opravdu od těch nejmenších, tak myslím, že dopravní hřiště jsou pro ně dobrým odrazovým můstkem, kde si mohou „osahat“ silniční provoz nanečisto a pak teprve vyrazit do ulic. Povinnost nosit přilbu u dětí rozhodně vítám a jsem rád, že ji dnes již téměř všichni rodiče u svých dětí dodržují. No a co se týká obecných pravidel, tak je rozhodně důležité maximálně využívat cyklistických stezek a hlavně si nikdy nemyslet něco o nějaké „absolutní přednosti“, protože ta k ničemu nebude až budete mít přelámané nohy. Maximální opatrnost a snaha o předvídání situace spojená s pocitem společně sdílené plochy s motoristy a okolím.


Které největší chyby cyklisté při jízdě dělají? Jak jim bránit?


Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych jim vytýkal zejména to, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak v našem případě můžu? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka, než jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat. Myslím, že se také docela přestalo používat znamení o změně směru jízdy. Jak se potom řidič má dozvědět, co právě cyklista plánuje?


Jaká je nejčastější příčina nehod cyklistů?


Jednoznačně nepozornost a stav vozovek. Pak také nesmíme zapomínat, že někteří cyklisté si pletou kolo s přepravním prostředkem. Kolo je dopravní prostředek, tak by na něm neměli vozit všemožné předměty, které při jejich držení a manipulaci během jízdy mají neblahý vliv na ovládání stroje, tím pádem na nehody a následně ohrožení jejich zdraví.


Jak na české cyklisty nahlížejí řidiči osobních automobilů? Stává se, že jim dělaji naschvály nebo jsou ohleduplnější?


Bylo by to fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali. Jsou to spíš, jak sám říkáte, naschvály, ale mám dojem, že si za to mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu. Následků je denně víc než dost.


Co vás na cyklistech na našich silnicích nejvíce štve?


Že v noci nesvítí.


Máte obchod s jízdními koly. Můžete nám nějak popsat bezpečnostní výbavu kol, která by neměla při jízdě chybět?


Podle mě jsou nejzásadnější brzdy, na těch já si zakládám a mám je vždycky v perfektním stavu, protože můžou v rozhodujících okamžicích pomoci, ať už na silnici nebo při závodech. Celkový bezvadný technický stav je opravdu velice důležitý, nepodceňujte jej.


Jak se vyvíjí bezpečnost vybavení nebo samotných jízdních kol?


Vyvíjí se úměrně požadavkům zákazníků, které jsou určitě vysoké, ale nemůžete chtít po kole za pět tisíc, aby umělo to, co kolo za čtyřicet. Když je vyvíjen tlak na výrobce kvůli nižší ceně, tak to někde musejí ošidit.


Dokážete si představit pád z vašeho kola v případě, že byste neměl kolenní, loketní chrániče a přilbu?


Dokážu, mám několik takových za sebou. Chtěl bych ale podotknout, že to bylo hlavně v době, kdy jsem ještě neměl rozum nebo finance na veškeré potřebné vybavení. Byly to školácké chyby a moje hloupost. Proto dnes radím začínajícím cyklistům, aby rozhodně na tuto stránku více dbali, bezprostředně to totiž také souvisí s délkou jejich sportovního života.


Procházejí jízdní kola nějakými zkušebnami, existují normy bezpečnosti, atd.?


Jako na každý výrobek, který jde do prodeje, jsou pochopitelně i na kola technické zkušebny, které vydávají atesty a schvalují je způsobilými k danému účelu. Nejsem si ovšem jist, jak je tomu opravdu u všech kol, která se u nás prodávají, ale to už je spíš otázka pro někoho jiného.


Zítra v pátek 7. května 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 5. část: Rozhovor s Pavlem Vojtkem, Mobilním doručovatelem Messenger Service.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai na veletrhu v Hannoveru představí vodíkové nákladní auto

Hyundai na veletrhu v Hannoveru...

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články bude uvedeno na trh v roce 2019 Nákladní vozidlo dává najevo své ekologické vlastnosti osobitým designem Plány pro evropský trh...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV Audi e-tron se v San Franciscu představilo s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV

Elektrické SUV Audi e-tron se v San...

Audi si pro své první elektrické SUV vybralo ultra-výkonné pneumatiky Goodyear Společnost Audi dnes odhalila model e-tron, první plně elektrické SUV z produkce této německé automobilky. Goodyear...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrizující potěšení z jízdy: Audi e-tron

Elektrizující potěšení z jízdy: Audi...

Výkon až 300 kW a elektrický pohon všech kol pro mimořádné provozní vlastnosti Dojezd více než 400 kilometrů dle WLTP a rychlé nabíjení výkonem až 150 kW Virtuální vnější zpětná...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rekordní TERIBEAR s podporou ŠKODA AUTO

Rekordní TERIBEAR s podporou ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO počtvrté generálním partnerem charitativních běhů Nadace Terezy Maxové dětem Pražský Vítkov a Mladá Boleslav: 10 dnů, přes 19 000 účastníků, 346 384 km a 10 179 375 Kč na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Investice do budoucnosti: Závod ŠKODA AUTO ve Vrchlabí podporuje nadějné studenty

Investice do budoucnosti: Závod ŠKODA...

ŠKODA AUTO pravidelně umožňuje žákům a studentům získat praktické zkušenosti v závodě ve Vrchlabí ŠKODA poskytuje možnost exkurzí ve výrobě a v tréninkovém centru pro žáky...