Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 1.část

Úvod: Na silnici jednou stopou.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 1.část

Dnes v pondělí 3. dubna vám přinášíme 1. část – úvod k dalšímu již 9. tématu seriálu o bezpečnosti, který zpracoval Aral.

  • úterý 4. dubna uvedeme 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.
  • Ve středu 5. dubna 3. část: Rozhovor s Jaroslavem Humhalem, Městská Policie hl. m. Prahy – Oddělení prevence
  • Ve čtvrtek 6. dubna 4. část: Rozhovor s Kamilem Feiferem, freestylovým závodníkem na cyklotrialovém kole, Mistrem světa v disciplíně BMX.
  • pátek 7. dubna 5. část: Rozhovor s Pavlem Vojtkem, Mobilním doručovatelem Messenger Service.

Příchod jara kvitují všichni řidiči, ale největší důvod k radosti mají vyznavači jedné stopy. První sluneční paprsky a vyschlé silnice jsou ideální příležitostí vytáhnout z garáže skútry, mopedy, motorky, choppery nebo jízdní kola. Zvýšený provoz jednostopých vozidel klade větší nároky na všechny účastníky dopravního provozu.


S přibývajícími stupni na teploměru se probouzejí ze zimního spánku řidiči jednostopých vozidel. Zejména majitelé silnějších motocyklů se již nemohou dočkat až usednou na „mašinu“ a ujistí se, že přes zimu neztratila nic ze svého výkonu. Ostatní řidiči si přes zimu na jejich přítomnost odvykli, a proto je zvýšená opatrnost na místě.


„Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla,“ radí motorkářům motocyklový kaskadér a freestylový závodník Pavel Hanzlík. „K lehce hlučnějšímu výfuku může mít leckdo výhrady, ale svou hlučností podle mých zkušeností přispívá k bezpečnosti motorkářů tím, že upoutává pozornost víc než jiná vozidla na silnici a nemůžou jej tak ostatní účastníci provozu přehlédnout.“


Co do úmrtnosti, jsou z jednostopých účastníků dopravního provozu nejohroženější skupinou cyklisté – v roce 2003 zahynulo 76 řidičů motocyklů, 9 řidičů malých motocyklů, 6 řidičů mopedů, ale cyklistů zahynulo 123. „Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů v silničním provozu. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí stejně jako ostatní dodržovat silniční zákony,“ upozorňuje Jaroslav Humhal z oddělení prevence Městské Policie hl. m. Prahy.


Samostatnou kapitolou je používání přilby. Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou! I přes tato odstrašující fakta používá přilbu jenom minimum cyklistů.


Velkým nepřítelem cyklistů i motocyklistů je špatný stav silnic v České republice. Zejména po zimě jsou vozovky plné výmolů a výtluk, které jednostopé účastníky provozu ohrožují. Zatímco motorkáři se vzhledem ke své rychlosti mohou pohybovat prostředkem jízdního pruhu, cyklisté jsou odkázání na pohyb u krajnice a špatný stav vozovek pociťují daleko bolestivěji.


„Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych cyklistům vytýkal, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak to jde jinak? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka než by jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat,“ potvrzuje cyklotrialový závodník a mistr světa v disciplíně BMX Kamil Feifer.


V posledním desetiletí došlo k nárůstu počtu skútrů, mopedů a jízdních kol ve velkých městech. Rozvoj ekonomiky v devadesátých letech přinesl do té doby neznámou službu: expresní doručování zásilek mezi firmami. Jenom v Praze operuje hned několik kurýrních firem, jejichž doručovatelé se na kole či motorce proplétají hustým provozem a denně přepraví tisíce zásilek.


„Na kole je člověk ve městě sice mrštnější, ale slabší a musí se držet u kraje, v ústraní, kde je bezpečno. Když je pak možnost nebo to dovolí situace, předjet nebo využít skulinku. Samozřejmě v rámci dopravních pravidel,“ vysvětluje messenger Pavel Vojtek, který se na kole pohybuje v pražském provozu každý den.


„Bylo by fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali,“ posuzuje Kamil Feifer vzájemný vztah řidičů aut na jedné straně a cyklistů a motorkářů na straně druhé. „Za různé naschvály si mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu,“ dodává Kamil Feifer. „Povolit uzdu adrenalinu je mnohem lepší a bezpečnější na uzavřených závodních okruzích,“ vzkazuje závodně naladěným motorkářům Pavel Hanzlík.

Víte že:

  • Nejvíce nehod zaviní řidiči motocyklů obsahové třídy 460 až 850 cm3, a tyto nehody si vyžádají i nejvíce usmrcených osob?.
  • Nejzávažnější následky jsou u nehod zaviněných řidiči motocyklů obsahové třídy 850 až 1250 cm3, kde na 1000 nehod připadá 75 usmrcených osob a to je více než 10násobek průměru v ČR (6,7)?
  • Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou?
  • Pád při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 1 m?
  • Pád při rychlosti 25 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 2,5 m?

Nejčetnější příčiny nehod řidičů motocyklů rok 2002


nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – 375


nezvládnutí řízení vozidla – 298


řidič se plně nevěnoval řízení vozidla – 257


nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 215


nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu – 124


vjetí do protisměru – 117


nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ – 91


nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 90


Zítra v úterý 4. května 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez Firly a Kamence

PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez...

Třetím podnikem pokračuje v Hustopečích PEUGEOT RALLY CUP CZ 2018. Do čtrnáctého ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče se přihlásilo pět posádek, které budou opět soupeřit nejen...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v čele žebříčku CZECH TOP 100

ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v...

Automobilka je od roku 1996 již po jednadvacáté špičkou mezi nejlepšími českými podniky ŠKODA AUTO získala též ocenění „Nejobdivovanější firma České republiky“ Tradiční česká...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Označení „Nadstandardní obchodní partner pro trh“ získala společnost AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai

Označení „Nadstandardní obchodní...

AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai, získal prestižní ocenění Czech Stability Award udělované mezinárodní agenturou Bisnode. Ta každoročně hodnotí přes 2 500 000 firem z hlediska...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do seriálu MERC

Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do...

Návrat Vojtěcha Štajfa na Kypr po třech letech Druhý podnik seriálu Middle East Rally Championship (MERC) Premiéra Marcely Ehlové na soutěži s převážně šotolinovým povrchem Posádka týmu...