Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 7: Zimní rizika

4. díl – Rozhovor s ing. Petrem Šedivým, vedoucím zkušebny pasivní bezpečnosti ÚSMD a ing. Miloslavem Pořádkem, zástupcem vedoucího zkušebny příslušenství motorových vozidel ÚSMD

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 7: Zimní rizika

Jaká výbava by neměla při jízdě v zimě na vozidle nebo ve vozidle chybět?

M. P.: Absolutní nezbytností jsou samozřejmě zimní pneumatiky. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Zatím to není uzákoněné, ale je to velice vhodné, protože letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu. Vedle škrabky na okna a košťátka na sníh bych doporučil sněhové řetězy. Pokud jede řidič do horších podmínek, je dobré vizit s sebou i lopatku a lano.


P. Š.: Ani v zimě by neměl řidič zapomínat na dostatek benzínu v nádrži. Když se dostane do několikahodinové zácpy na dálnici, může mu při volnoběhu dojít benzín a může způsobit tvoření další kolony.


Pokud jedeme na dovolenou na hory, jaký typ střešního nosiče na lyže nejlépe použít? Jaký je nejbezpečnější?


P. Š.: První věcí, kterou by měl jakýkoli nosič mít, je schválení od Ministerstva dopravy – označením ATEST 8 SD a druhou nutností je návod shodný s daným typem nosiče. Vyskytuje se neustále mnoho neschválených výrobků, které nedoporučuji kupovat. Rakve se montují na střešní příčníky, dalším typem jsou příčníky, které se montují na podélné ližiny a nakonec existují i magnetické nosiče. A který je nejvhodnější? Z hlediska pevnosti bych se přimlouval za ty podélné nosiče, ke kterým jsou přimontovány příčníky s nosiči na lyže. Co se týče speciálních příčníků, které se montují na střechu do žlábků, zde je třeba si uvědomit, že v zimě je auto často pokryto ledem – musí být montáž dobře provedena. Během cesty může led roztát a nosič se uvolní. Montovat nosič je třeba v klidu a za sucha a na cestách by se rozhodně neměl kvůli námrazám odmontovávat. Důležitá je i údržba zámků. Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší a při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit nebo odlétnout. Na montáž jakéhokoli nosiče je třeba dávat veliký pozor. I samotné lyže musí v nosiči držet – při nárazu mohou vylétnout a prorazit sklo auta před vámi. Schválený nosič vydrží, tedy nespadne z auta, při nárazu až do 8 g (jednotka tíhového zrychlení při nárazu), což je takový běžný náraz. U „rakví“ je třeba mít i dobře upevněný náklad, volně položené lyže nebo lyžařské boty mohou za jízdy narážet o stěny – v jednom testu nám náklad nahrnutý do přední části rakve celý nosič úplně ohnul, vyskočily zámky a rakev se otevřela.


Existuje nějaký „trik“ nebo prostředek, který zabrání námrazám na stěračích? Lze tomu nějak předejít?


M. P.: Napadá mě akorát speciální fólie, která se prodává právě proti tvoření námrazy. Musí být napnutá mezi zavřenými dveřmi a pod stěračemi. Může ale dojít k tomu, že jí odtrhne vítr. Když jsou stěrače zamrzlé celé, tak je hlavně nepouštět, jinak se spálí motorek.


Jaký typ tekutiny nejlépe použít do ostřikovačů? Co dělat, když voda v nádržce ostřikovače zmrzne?


M. P.: Záleží na předpokladu řidiče, do jakého mrazu chce vyjíždět nebo jak tuhá zima bude. Dnes se prodávají různé typy těchto tekutin, samozřejmě platí, že čím odolnější tekutina, tím lepší. Pokud voda v nádržce zmrzne, nezbude řidiči nic jiného, než automobil v garáži rozehřát a pokud takovou možnost nemá, může před jízdou nechat auto běžet na volnoběh několik minut až se motor zahřeje.


Jaké typy zimních řetězů dnes existují? Které nejlépe použít?


M. P.: Při nákupu je třeba dbát na rozměry řetězu a pneumatiky a také na schválení Ministerstva dopravy. Dobré je i zkusit si nasadit řetězy v podmínkách, kde to řidiči nečiní problémy než někde ve vánici na horách, kde jen horko těžko bude studovat návod. Když je kolo zapadnuté deset centimetrů do sněhu, těžko se řetězy nasazují. Je třeba myslet dopředu. Řetězy musí být řádně napnuté, nesmí se stát, aby při jízdě narážely na karoserii. Musí se kontrolovat i jejich stav a nejezdit v místech, kde není sníh, protože se řetězy velice lehko opotřebují. Ojetá očka řetězu pak mohou prasknout.


Jaký je rozdíl mezi jízdními řetězy a tzv. vyprošťovacími? Jsou normálnímu řidiči k něčemu užitečné?


M. P.: Vedle vyprošťovacích řetězů existuje i tzv. „drapák“, tedy pákový mechanismus, který nadzvedne kolo. Vyprošťovací řetězy se ale nasazují až v případě, kdy má auto problémy. Užitečné budou v každém případě, nicméně jsou rozměrnější a těžší.


Je pravda, že se kotouče v zimě více obrušují – vlivem brždění, soli, posypu…


M. P.: Takhle přímo se to říci nedá, kotouč a brzdové obležení se v zimě více opotřebovaná, ale nehrozí nějaké nebezpečí. Problém je spíše v odstavení vozidla po zimě, kdy je podvozek a brzdy od soli – může dojít k různým korozím a vozidlu to rozhodně neprospěje.


Zítra v pátek 16. ledna: 5. pokračování – Rozhovor s por. Soňou Šídovou, tiskovou mluvčí Policie ČR Okresní ředitelství Semily.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...