Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 7: Zimní rizika

4. díl – Rozhovor s ing. Petrem Šedivým, vedoucím zkušebny pasivní bezpečnosti ÚSMD a ing. Miloslavem Pořádkem, zástupcem vedoucího zkušebny příslušenství motorových vozidel ÚSMD

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 7: Zimní rizika

Jaká výbava by neměla při jízdě v zimě na vozidle nebo ve vozidle chybět?

M. P.: Absolutní nezbytností jsou samozřejmě zimní pneumatiky. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Zatím to není uzákoněné, ale je to velice vhodné, protože letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu. Vedle škrabky na okna a košťátka na sníh bych doporučil sněhové řetězy. Pokud jede řidič do horších podmínek, je dobré vizit s sebou i lopatku a lano.


P. Š.: Ani v zimě by neměl řidič zapomínat na dostatek benzínu v nádrži. Když se dostane do několikahodinové zácpy na dálnici, může mu při volnoběhu dojít benzín a může způsobit tvoření další kolony.


Pokud jedeme na dovolenou na hory, jaký typ střešního nosiče na lyže nejlépe použít? Jaký je nejbezpečnější?


P. Š.: První věcí, kterou by měl jakýkoli nosič mít, je schválení od Ministerstva dopravy – označením ATEST 8 SD a druhou nutností je návod shodný s daným typem nosiče. Vyskytuje se neustále mnoho neschválených výrobků, které nedoporučuji kupovat. Rakve se montují na střešní příčníky, dalším typem jsou příčníky, které se montují na podélné ližiny a nakonec existují i magnetické nosiče. A který je nejvhodnější? Z hlediska pevnosti bych se přimlouval za ty podélné nosiče, ke kterým jsou přimontovány příčníky s nosiči na lyže. Co se týče speciálních příčníků, které se montují na střechu do žlábků, zde je třeba si uvědomit, že v zimě je auto často pokryto ledem – musí být montáž dobře provedena. Během cesty může led roztát a nosič se uvolní. Montovat nosič je třeba v klidu a za sucha a na cestách by se rozhodně neměl kvůli námrazám odmontovávat. Důležitá je i údržba zámků. Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší a při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit nebo odlétnout. Na montáž jakéhokoli nosiče je třeba dávat veliký pozor. I samotné lyže musí v nosiči držet – při nárazu mohou vylétnout a prorazit sklo auta před vámi. Schválený nosič vydrží, tedy nespadne z auta, při nárazu až do 8 g (jednotka tíhového zrychlení při nárazu), což je takový běžný náraz. U „rakví“ je třeba mít i dobře upevněný náklad, volně položené lyže nebo lyžařské boty mohou za jízdy narážet o stěny – v jednom testu nám náklad nahrnutý do přední části rakve celý nosič úplně ohnul, vyskočily zámky a rakev se otevřela.


Existuje nějaký „trik“ nebo prostředek, který zabrání námrazám na stěračích? Lze tomu nějak předejít?


M. P.: Napadá mě akorát speciální fólie, která se prodává právě proti tvoření námrazy. Musí být napnutá mezi zavřenými dveřmi a pod stěračemi. Může ale dojít k tomu, že jí odtrhne vítr. Když jsou stěrače zamrzlé celé, tak je hlavně nepouštět, jinak se spálí motorek.


Jaký typ tekutiny nejlépe použít do ostřikovačů? Co dělat, když voda v nádržce ostřikovače zmrzne?


M. P.: Záleží na předpokladu řidiče, do jakého mrazu chce vyjíždět nebo jak tuhá zima bude. Dnes se prodávají různé typy těchto tekutin, samozřejmě platí, že čím odolnější tekutina, tím lepší. Pokud voda v nádržce zmrzne, nezbude řidiči nic jiného, než automobil v garáži rozehřát a pokud takovou možnost nemá, může před jízdou nechat auto běžet na volnoběh několik minut až se motor zahřeje.


Jaké typy zimních řetězů dnes existují? Které nejlépe použít?


M. P.: Při nákupu je třeba dbát na rozměry řetězu a pneumatiky a také na schválení Ministerstva dopravy. Dobré je i zkusit si nasadit řetězy v podmínkách, kde to řidiči nečiní problémy než někde ve vánici na horách, kde jen horko těžko bude studovat návod. Když je kolo zapadnuté deset centimetrů do sněhu, těžko se řetězy nasazují. Je třeba myslet dopředu. Řetězy musí být řádně napnuté, nesmí se stát, aby při jízdě narážely na karoserii. Musí se kontrolovat i jejich stav a nejezdit v místech, kde není sníh, protože se řetězy velice lehko opotřebují. Ojetá očka řetězu pak mohou prasknout.


Jaký je rozdíl mezi jízdními řetězy a tzv. vyprošťovacími? Jsou normálnímu řidiči k něčemu užitečné?


M. P.: Vedle vyprošťovacích řetězů existuje i tzv. „drapák“, tedy pákový mechanismus, který nadzvedne kolo. Vyprošťovací řetězy se ale nasazují až v případě, kdy má auto problémy. Užitečné budou v každém případě, nicméně jsou rozměrnější a těžší.


Je pravda, že se kotouče v zimě více obrušují – vlivem brždění, soli, posypu…


M. P.: Takhle přímo se to říci nedá, kotouč a brzdové obležení se v zimě více opotřebovaná, ale nehrozí nějaké nebezpečí. Problém je spíše v odstavení vozidla po zimě, kdy je podvozek a brzdy od soli – může dojít k různým korozím a vozidlu to rozhodně neprospěje.


Zítra v pátek 16. ledna: 5. pokračování – Rozhovor s por. Soňou Šídovou, tiskovou mluvčí Policie ČR Okresní ředitelství Semily.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...