Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava

1. díl – Úvod

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava

Ručička na rychloměru ukazuje 130 km/h. Řidič osobního auta zbystří. V dáli je vidět „hejno“ brzdových světel. Než stačí zpomalit, vjede do hromady střepů, třísek a úlomků kovu. Proražená pneumatika dostává vůz do smyku a ten proráží svodidla. Rozsypaný náklad patří řidiči kamionu, který usnul. Tahač se po nárazu do svodidel převrátil. Problémy kamionové dopravy v praxi. Spěch, únava, nepozornost. Začarovaný kruh.

Za prvních šest měsíců tohoto roku se stalo téměř sto tisíc dopravních nehod, při nichž bylo přes pět set lidí usmrceno. Oproti stejnému období minulého roku na silnicích zahynulo o sto lidí méně. Počet nehod však vzrostl o tři tisíce. V 62 % případů byl příčinou nesprávný způsob jízdy. Velké množství neštěstí způsobili i řidiči mnohatunových kamionů. Z policejních statistik vyplynulo, že při každé 230. nehodě, kterou zavinil řidič nákladního automobilu, zahynul člověk. Dvaadvacet řidičů „náklaďáků“ a kamionů zaplatilo při haváriích životem. Proč tolik? Je vina na straně řidičů velkých kolosů nebo „malých“ osobních aut? Myslí někdo na to, že většina z obětí měla rodinu? Vinu mají obě strany. Bez vzájemné tolerance se statistiky budou rok od roku horšit. Kamiony ze silnice nezmizí, k životu je potřebujeme všichni.


„Kdyby nebyla nákladní doprava, ráno by nebyly v prodejnách čerstvé rohlíky, máslo, maso… Nastal by chaos. Za negativní dopady náklaďák nemůže. Nebyl vytvořený na to, aby páchal havárie a tragické nehody. Za ně zodpovídá člověk,“ říká šéfredaktor časopisu Trucker Stano Cvengroš. Z jeho dalších slov, ale i z rozhovorů s dopravním psychologem, vedoucím dálniční policie, autodopravcem i samotným řidičem jednoho z kamionů vyplynuly ucelené informace o příčinách nehod kamionů, které si berou životy i ostatních řidičů. Únava, nepozornost a přeceňování schopností. „Dnes je většina šoférů nucena dělat přesčasy. Musí jakýmkoli způsobem obcházet doby jízd a přestávky, jen aby splnili čas dodávky nákladu a aby dopravce na tom co nejvíce vydělal,“ říká vedoucí poříčanského dálničního oddělení policie Josef Pomichálek. Monotónní jízda vyvolává maximální senzorickou zátěž, kdy je potřebná velká pozornost. „Monotónnost se střídá s maximálními požadavky na rozhodování, na rychlost a správnost reakcí. V těchto fázích jízdy se nejvíce projeví únava řidiče,“ říká dopravní psycholog Jiří Seidlic.


„Dopravci nutí řidiče otáčet vozidla a zrychlit dopravu výrobků, zejména když padly hranice. Nebudu tvrdit, že všichni truckeři jsou neviňátka. I mezi nimi se najdou takoví, co nerespektují dopravní pravidla,“ říká Stano Cvengroš. Řidiči osobních vozidel si nejvíce stěžují na pomalé předjíždění kamionů na dálnici. „Jejich předjíždění zabere třeba až tři kilometry. Úplně uzavřou a ucpou dálnici, vytvoří kolony. Stačí mírné zaváhání a máte řetězovku jak vyšitou. To je velké zlo,“ stěžuje si Josef Pomichálek. Ovšem řidiči velkých kolosů se brání. „Pokud jedou pomalu a předjíždí je kamion, není na tom nic ke stěžování. Dodržuje-li řidič kamionu pravidla, proč se diví?“ říká dálkový řidič kamionu Miloš Jirmásek. Jeho slova podporuje i dlouholetý řidič a „trucker“ Cvengroš: „Šoféři osobáků se snaží rychle dostat před kamion, který chce předjíždět. Akcelerují a zařadí se do malého prostoru za pomalejší kamion. Prudce brzdí a dochází k tragédiím a veřejnost bez přemýšlení odsoudí truckery.“ Řešení? Musí zafungovat vzájemná ohleduplnost. „Dálnice je mnohdy dost široká, pomalejší může najet do odstavného pruhu a kamion za sebou pustit,“ míní Pomichálek.


Při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí řidič na dálnici podle zákona nikoho ohrozit ani omezit. Fakt, že v dostatečném předstihu nejsou vidět směrovky kamionu, vzniká také kvůli nedodržování povolené rychlosti a odstupů ze strany osobních aut. Řidiči kamionů si musí uvědomit, že auto jedoucí za nimi se může přiblížit během několika vteřin. „V některých názorech se stížnostmi řidičů na kamiony plně souhlasím. Základem myšlení všech mých řidičů musí být ohleduplnost k ostatním,“ říká majitel dopravní firmy Zdeněk Martinek. Ovšem nehody kamionů nekončí jen u lidských životů. Často je slyšet i o ekologických haváriích. „V roce 1997 se na dálnici D11 převrátila cisterna s bionaftou a vyteklo z ní deset tisíc litrů. Dodnes se v tomto úseku provádějí měření a nafta tam je,“ vzpomíná Pomichálek. Řidiči podle něj málo dodržují mezinárodně platnou dohodu o přepravě nebezpečných nákladů, zejména označení takového nákladu. Policistům, záchranářům, ale i ostatním řidičům jde při i po nehodě takového kamionu o život.


Existuje východisko celého problému? Starší zkušení řidiči odcházejí a mladí nemají kde získat praxi. „Je třeba zakládat školy pro profesionály, kde budou mít řidiči výcvik jako piloti letadel. V Belgii a Holandsku jich existuje už několik,“ míní Cvengroš. Je zcela na dopravci, jaké řidiče si vybírá a zda si od nastupujícího řidiče nechá předložit dopravně psychologické vyšetření. Z něho pozná úroveň způsobilosti pro toto rizikové povolání. „Bude raději riskovat několikamilionovou ztrátu na vozidle, nákladu nebo ublížení na zdraví?“ ptá se psycholog Seidlic. Za šestadvacet let praxe vyšetřil kolem šestnácti tisíc dálkových řidičů. A názor řidiče, o kterém je vlastně řeč? „Řidič, a to nejenom kamionu, by měl být ohleduplný, pozorný a měl by mít dávku předvídavosti. Jedině tak nebude docházet k šíleným nehodám, o kterých neustále slyšíme z televize,“ říká Jirmásek. „Na převýchovu bude platit jen přísný režim policie, musí nekompromisně odebírat řidičáky. Kdo ztratí průkaz, ztratí i zaměstnání. To si budou muset nejenom truckeři uvědomit a lidé začnou jezdit rozumněji, s přehledem a opatrně,“ uzavírá problematiku kamionů Cvengroš.

Víte, že:

  • Plynulou jízdou kamiony výrazněji než vozidla osobní šetří čas i pohonné hmoty? Ohleduplné je tato vozidla pouštět, pokud sami jedeme pomaleji.
  • Kamion označený žlutými čtvercovými tabulemi s Kemlerovým kódem veze nebezpečný náklad? Při ohlašování jakékoliv nehody takového vozu je nutné hasičům či policii tento kód sdělit.
  • Náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět? Na mokré vozovce se zrcadlí jejich brzdová světla daleko dopředu.
  • „Čoudění“ kamionů se řídí předpisy Euro? Za dva roky vstoupí do platnosti Euro 4, kterým se téměř úplně likvidují škodliviny ve výfukových plynech.
  • Na autodromu ve Vysokém Mýtě probíhá výcvik bezpečné jízdy s kamionem za ztížených podmínek?
  • Mezinárodní řidič kamionu může řídit v kuse čtyři a půl hodiny a potom musí následovat 45 minut dlouhá přestávka? Tyto cykly může udělat maximálně dva za sebou, následuje 11 hodin odpočinku.

Zítra – v úterý 10. srpna 2. pokračování seriálu Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – Rozhovor se Stanem Cvengrošem, šéfredaktorem časopisu Trucker, členem poroty Truck of the Year


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision dynamics, BMW M5, BMW i3, MINI Countryman hybrid – Frankfurt 2017

VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky BMW přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat Ibiza TGI – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SEAT přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Specialisté na úspornou jízdu z Velké Británie a Norska stanovili tři nové rekordy hospodárnosti s novou Ford Fiestou a pick-upem Ford Ranger

Specialisté na úspornou jízdu z Velké...

V britském „MPG Marathonu“ bodovala Fiesta se zážehovým motorem 1.0 EcoBoost i vznětovým agregátem 1.5 TDCi a Ranger urazil při jízdě přes Norsko, Švédsko a Finsko 1 616 kilometrů bez...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volvo XC40: Výjimečná premiéra již dnes v úterý 24.října v Praze a ve čtvrtek a pátek 26. a 27.října v Brně

Nové Volvo XC40: Výjimečná premiéra...

Pracovníci Volva se těší na vaši návštěvu v Praze a Brně!!!      Volvo XC40 je malé SUV plné velkých inovací Zaujme expresivním designem, důmyslně řešeným úložným prostorem a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak se vyrábějí originální pneumatiky pro prvovýrobu?

Jak se vyrábějí originální pneumatiky...

Koupě nového vozu je pro každého velký okamžik. Ve vzrušení z nového vozu se asi málokdo zajímá o to, kde se vzaly jeho pneumatiky Většina lidí bere pneumatiky montované na vůz při jeho...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O zahájení prodeje zcela nového SUV Hyundai Kona na náš český trh, jsme vás informovali v pátek, dnes přinášíme podrobnou zprávu  o tomto novém modelu

O zahájení prodeje zcela nového SUV...

Zcela nový model Kona navazuje na skvělou pověst automobilů SUV společnosti Hyundai.  Zcela nový Hyundai Kona na kompletně nové platformě pro kompaktní SUV nabízí: odvážný design s ostrými...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový model Hyundai Kona v prodeji na českém trhu: s limitovanou akční nabídkou Best of KONA s bohatou výbavou s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun

Nový model Hyundai Kona v prodeji na...

Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Zcela nový model Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV Navazuje na skvělou pověst automobilů této kategorie od...