Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava

1. díl – Úvod

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava

Ručička na rychloměru ukazuje 130 km/h. Řidič osobního auta zbystří. V dáli je vidět „hejno“ brzdových světel. Než stačí zpomalit, vjede do hromady střepů, třísek a úlomků kovu. Proražená pneumatika dostává vůz do smyku a ten proráží svodidla. Rozsypaný náklad patří řidiči kamionu, který usnul. Tahač se po nárazu do svodidel převrátil. Problémy kamionové dopravy v praxi. Spěch, únava, nepozornost. Začarovaný kruh.

Za prvních šest měsíců tohoto roku se stalo téměř sto tisíc dopravních nehod, při nichž bylo přes pět set lidí usmrceno. Oproti stejnému období minulého roku na silnicích zahynulo o sto lidí méně. Počet nehod však vzrostl o tři tisíce. V 62 % případů byl příčinou nesprávný způsob jízdy. Velké množství neštěstí způsobili i řidiči mnohatunových kamionů. Z policejních statistik vyplynulo, že při každé 230. nehodě, kterou zavinil řidič nákladního automobilu, zahynul člověk. Dvaadvacet řidičů „náklaďáků“ a kamionů zaplatilo při haváriích životem. Proč tolik? Je vina na straně řidičů velkých kolosů nebo „malých“ osobních aut? Myslí někdo na to, že většina z obětí měla rodinu? Vinu mají obě strany. Bez vzájemné tolerance se statistiky budou rok od roku horšit. Kamiony ze silnice nezmizí, k životu je potřebujeme všichni.


„Kdyby nebyla nákladní doprava, ráno by nebyly v prodejnách čerstvé rohlíky, máslo, maso… Nastal by chaos. Za negativní dopady náklaďák nemůže. Nebyl vytvořený na to, aby páchal havárie a tragické nehody. Za ně zodpovídá člověk,“ říká šéfredaktor časopisu Trucker Stano Cvengroš. Z jeho dalších slov, ale i z rozhovorů s dopravním psychologem, vedoucím dálniční policie, autodopravcem i samotným řidičem jednoho z kamionů vyplynuly ucelené informace o příčinách nehod kamionů, které si berou životy i ostatních řidičů. Únava, nepozornost a přeceňování schopností. „Dnes je většina šoférů nucena dělat přesčasy. Musí jakýmkoli způsobem obcházet doby jízd a přestávky, jen aby splnili čas dodávky nákladu a aby dopravce na tom co nejvíce vydělal,“ říká vedoucí poříčanského dálničního oddělení policie Josef Pomichálek. Monotónní jízda vyvolává maximální senzorickou zátěž, kdy je potřebná velká pozornost. „Monotónnost se střídá s maximálními požadavky na rozhodování, na rychlost a správnost reakcí. V těchto fázích jízdy se nejvíce projeví únava řidiče,“ říká dopravní psycholog Jiří Seidlic.


„Dopravci nutí řidiče otáčet vozidla a zrychlit dopravu výrobků, zejména když padly hranice. Nebudu tvrdit, že všichni truckeři jsou neviňátka. I mezi nimi se najdou takoví, co nerespektují dopravní pravidla,“ říká Stano Cvengroš. Řidiči osobních vozidel si nejvíce stěžují na pomalé předjíždění kamionů na dálnici. „Jejich předjíždění zabere třeba až tři kilometry. Úplně uzavřou a ucpou dálnici, vytvoří kolony. Stačí mírné zaváhání a máte řetězovku jak vyšitou. To je velké zlo,“ stěžuje si Josef Pomichálek. Ovšem řidiči velkých kolosů se brání. „Pokud jedou pomalu a předjíždí je kamion, není na tom nic ke stěžování. Dodržuje-li řidič kamionu pravidla, proč se diví?“ říká dálkový řidič kamionu Miloš Jirmásek. Jeho slova podporuje i dlouholetý řidič a „trucker“ Cvengroš: „Šoféři osobáků se snaží rychle dostat před kamion, který chce předjíždět. Akcelerují a zařadí se do malého prostoru za pomalejší kamion. Prudce brzdí a dochází k tragédiím a veřejnost bez přemýšlení odsoudí truckery.“ Řešení? Musí zafungovat vzájemná ohleduplnost. „Dálnice je mnohdy dost široká, pomalejší může najet do odstavného pruhu a kamion za sebou pustit,“ míní Pomichálek.


Při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí řidič na dálnici podle zákona nikoho ohrozit ani omezit. Fakt, že v dostatečném předstihu nejsou vidět směrovky kamionu, vzniká také kvůli nedodržování povolené rychlosti a odstupů ze strany osobních aut. Řidiči kamionů si musí uvědomit, že auto jedoucí za nimi se může přiblížit během několika vteřin. „V některých názorech se stížnostmi řidičů na kamiony plně souhlasím. Základem myšlení všech mých řidičů musí být ohleduplnost k ostatním,“ říká majitel dopravní firmy Zdeněk Martinek. Ovšem nehody kamionů nekončí jen u lidských životů. Často je slyšet i o ekologických haváriích. „V roce 1997 se na dálnici D11 převrátila cisterna s bionaftou a vyteklo z ní deset tisíc litrů. Dodnes se v tomto úseku provádějí měření a nafta tam je,“ vzpomíná Pomichálek. Řidiči podle něj málo dodržují mezinárodně platnou dohodu o přepravě nebezpečných nákladů, zejména označení takového nákladu. Policistům, záchranářům, ale i ostatním řidičům jde při i po nehodě takového kamionu o život.


Existuje východisko celého problému? Starší zkušení řidiči odcházejí a mladí nemají kde získat praxi. „Je třeba zakládat školy pro profesionály, kde budou mít řidiči výcvik jako piloti letadel. V Belgii a Holandsku jich existuje už několik,“ míní Cvengroš. Je zcela na dopravci, jaké řidiče si vybírá a zda si od nastupujícího řidiče nechá předložit dopravně psychologické vyšetření. Z něho pozná úroveň způsobilosti pro toto rizikové povolání. „Bude raději riskovat několikamilionovou ztrátu na vozidle, nákladu nebo ublížení na zdraví?“ ptá se psycholog Seidlic. Za šestadvacet let praxe vyšetřil kolem šestnácti tisíc dálkových řidičů. A názor řidiče, o kterém je vlastně řeč? „Řidič, a to nejenom kamionu, by měl být ohleduplný, pozorný a měl by mít dávku předvídavosti. Jedině tak nebude docházet k šíleným nehodám, o kterých neustále slyšíme z televize,“ říká Jirmásek. „Na převýchovu bude platit jen přísný režim policie, musí nekompromisně odebírat řidičáky. Kdo ztratí průkaz, ztratí i zaměstnání. To si budou muset nejenom truckeři uvědomit a lidé začnou jezdit rozumněji, s přehledem a opatrně,“ uzavírá problematiku kamionů Cvengroš.

Víte, že:

  • Plynulou jízdou kamiony výrazněji než vozidla osobní šetří čas i pohonné hmoty? Ohleduplné je tato vozidla pouštět, pokud sami jedeme pomaleji.
  • Kamion označený žlutými čtvercovými tabulemi s Kemlerovým kódem veze nebezpečný náklad? Při ohlašování jakékoliv nehody takového vozu je nutné hasičům či policii tento kód sdělit.
  • Náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět? Na mokré vozovce se zrcadlí jejich brzdová světla daleko dopředu.
  • „Čoudění“ kamionů se řídí předpisy Euro? Za dva roky vstoupí do platnosti Euro 4, kterým se téměř úplně likvidují škodliviny ve výfukových plynech.
  • Na autodromu ve Vysokém Mýtě probíhá výcvik bezpečné jízdy s kamionem za ztížených podmínek?
  • Mezinárodní řidič kamionu může řídit v kuse čtyři a půl hodiny a potom musí následovat 45 minut dlouhá přestávka? Tyto cykly může udělat maximálně dva za sebou, následuje 11 hodin odpočinku.

Zítra – v úterý 10. srpna 2. pokračování seriálu Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – Rozhovor se Stanem Cvengrošem, šéfredaktorem časopisu Trucker, členem poroty Truck of the Year


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot na Dakaru po 10.etapě na prvních dvou místech celkového pořadí

Peugeot na Dakaru po 10.etapě na prvních...

Peterhansel získal na Dakaru další etapové vítězství pro PEUGEOT a dostal se na druhé místo za Sainze. 10. ETAPA SALTA – BELÉN Po zrušení včerejší etapy pokračovala soutěžní aktivita...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Ford Motor Company představuje na autosalonu 2018 North American International Auto Show (NAIAS) v Detroitu třetí generaci limitované série Mustangu Bullitt™*

Společnost Ford Motor Company...

Novinka připomíná padesáté výročí kultovního snímku „Bullittův případ“ se Stevem McQueenem v hlavní roli. Další detroitskou premiérou značky Ford je nový Edge ST – první SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai vkročil na jeden z největších trhů sdílené taxislužby

Hyundai vkročil na jeden z největších...

Automobilka Hyundai oznámila uzavření strategického partnerství se společností Grab, předním poskytovatelem dopravních a logistických služeb v jihovýchodní Asii. Partnerství má pomoci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Mercedes-Benz třídy G: Ikona v nové podobě (velmi podrobná vyčerpávající informace, ale tento model si to opravdu zaslouží ! ! ! )

Nový Mercedes-Benz třídy G: Ikona v...

Nový Mercedes-Benz třídy G se představuje v nejlepší formě. Nastupující nejnovější verze legendárního terénního vozidla – přesvědčí v terénu i na silnici, za všech provozních...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PEUGEOT 3008DKR Maxi na 8.etapě Dakaru UYUNI – TUPIZA opět vítězně

PEUGEOT 3008DKR Maxi na 8.etapě Dakaru...

PEUGEOT 3008DKR Maxi na 8.etapě  maratonské etapč s dalším umístěním na 1. a 2. místě a je v čele Rallye Dakar. Ve druhé části maratonské etapy letošní Rallye Dakar – se...