Americké coupé

V červenci 1998 se v americkém Spartanburgu rozběhla výroba sportovního vozu Z3 v originální verzi kupé. Podle použitého motoru nesou vozy označení Z3 Coupé a M Coupé.

Americké coupé

Historie BMW je protkána dlouhou řadou speciálních modelů a nové kupé nese tuto štafetu dál. Samozřejmě, že tady byly podobné pokusy, ale jen od malých specializovaných výrobců. BMW Z3 Coupé je ovšem automobil s krásnou siluetou, přemírou výkonu a vynikajícími jízdními vlastnosti, který spojuje radost z jízdy sportovním vozem s praktičností kombi, schopného přepravovat sportovní náčiní. Nechybí mu však technická vyzrálost a tovární záruka, jaké někdejší speciály – zejména britských malovýrobců – nemohly nabídnout.

Klasické uspořádání pohonu, pro BMW tradiční, spolu s dalšími atributy, jako jsou rozdělení hmotnosti na nápravy v poměru 1:1, relativně dlouhý rozvor, nízko umístěná a vzad posunutá sedadla, nízké těžiště, krátké převisy a sedmnáctipalcová kola (vpředu a vzadu rozdílného rozměru), vše unifikované s roadsterem Z3, dávají novému kupé přesně to, co je třeba pro ideální jízdní vlastnosti a perfektní ovládání vozu na trati plné zatáček. Na rozdíl od roadsteru, který je k dispozici ve čtyřech modelech, se Z3 Coupé dodává pouze ve dvou variantách se šestiválcovými motory: jako Z3 Coupé se známým šestiválcem 2.8/141 kW z »třistadvacetosmičky« a jako ještě svalnatějšíM Coupé s jedinečným motorem 3.2/236 kW, známým ze supersportovních modelů BMW M3.


„Od samotného počátku vývojového procesu byl tento automobil naším favoritem,” říká Američan Chris Bangle, vedoucí designu BMW, který se svým týmem navrhuje tvarová řešení všech modelů BMW, automobilů i motocyklů. Styling vyjadřujeunikátní charakter vozu, který nemá ve výrobních programech jinýchautomobilek obdoby. Příď se odotevřených Z3 a M Roadsteru prakticky neliší, záď je však zcela nová. Na čelní sklo navazuje lehká střecha, za dveřmi je ještě jedno boční okno, zvýšenou siluetu boku na zadní hraněprotíná šikmá výklopná stěna se vzhůru otevíraným víkem. Zavazadlový prostor je o poznání větší než u roadsteru, má základní objem 210 litrů a při zaplnění po střechu až 410 litrů. V interiéru jsou dvě anatomická sedadla, sportovní charakter podtrhují jednoduché kontrolní přístroje kruhového tvaru s chromovými rámečky, řidič i spolujezdec sedí co nejníže vozovce jako v obleku střiženém na míru. „Dosud jsme neměli v nabídce žádný model, který by poskytoval jezdci tak blízký kontakt se silnicí jako Z3 Coupé,” říká Gerhard Richter, šéf vývoje dceřinné společnosti BMW M GmbH pro vývoj zvláštních modifikací. Nezávislé závěsy kol, kotoučové brzdy se speciálně naladěným protiblokovacím systémem ABS, přesné hřebenové řízení s přiměřeným účinkem posilovače, systémem stability jízdy a proti prokluzu kol ASC+T (pro sportovní jízdu lze vypnout), případně svorný diferenciál a ještě účinnější kompoudní konstrukce brzd pro M Coupé vytvářejí z nového kupé závodní automobil pro silniční provoz.


Americké coupé

Bezpečnost je však na obvyklé úrovni: nechybějí čelní a boční airbagy, napínače bezpečnostních pásů, boční výztuhy, integrální ochranný oblouk a pružné nárazníky, které při nízkých rychlostech nedovolí poškození skeletu karoserie. Pokud dojdek větší kolizi, pak opravy usnadňují snadno vyměnitelné povrchové panely, neboť nejsou přivařené, ale jen přinýtované leteckou technologií. Obvyklý elektronický imobilizér s rotujícím kódem systému BMW je samozřejmostí i u tohoto vozu. Co víc dodat? Snad už jen zkušební jízdu, a proto na závěr připomeňme slova Hanse Joachima Stucka, úspěšného závodníka, který BMW Z3 Coupé považuje za nejčistší radost z jízdy, jakou si lze představit.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW Z3 Coupé
Vpředu podélně uložený šestiválcový zážehový motor s čtyřventilovýmrozvodem 2xOHC, pětistupňová převodovka s přímým řazením, na přání čtyřstupňová samočinná, pohon zadní nápravy. Zdvihový objem 2793 cm3, vrtání x zdvih 84,0 x 84,0 mm, kompresní poměr 10,8:1, největší výkon 141 kW (193 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 280 N.m při3500 ot/min. Vnější rozměry 4025 x 1740 x 1306 mm, rozvor 2446 mm. Zavazadlový prostor 0,210/0,410 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1300/270 kg. Největší rychlost 231 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, spotřeba paliva ES 12,9/7,4/9,4 l/100 km.
BMW M Coupé
Viz výše, ale pouze pětistupňová převodovka, zdvihový objem 3201 cm3, vrtání x zdvih 86,4 x 91,0 mm, kompresní poměr 11,3:1, největší výkon236 kW (321 k) při 7400 ot/min, největší točivý moment 350 N.m při3250 ot/min. Výška 1280 mm, rozvor 2459 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1390/270 kg. Největší rychlost omezena na 250 km/h, zrychleníz 0 na 100 km/h za 5,4 s, spotřeba paliva ES 16,6/7,9/11,1 l/100 km.

Tom Hyan
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...