Americké coupé

V červenci 1998 se v americkém Spartanburgu rozběhla výroba sportovního vozu Z3 v originální verzi kupé. Podle použitého motoru nesou vozy označení Z3 Coupé a M Coupé.

Americké coupé

Historie BMW je protkána dlouhou řadou speciálních modelů a nové kupé nese tuto štafetu dál. Samozřejmě, že tady byly podobné pokusy, ale jen od malých specializovaných výrobců. BMW Z3 Coupé je ovšem automobil s krásnou siluetou, přemírou výkonu a vynikajícími jízdními vlastnosti, který spojuje radost z jízdy sportovním vozem s praktičností kombi, schopného přepravovat sportovní náčiní. Nechybí mu však technická vyzrálost a tovární záruka, jaké někdejší speciály – zejména britských malovýrobců – nemohly nabídnout.

Klasické uspořádání pohonu, pro BMW tradiční, spolu s dalšími atributy, jako jsou rozdělení hmotnosti na nápravy v poměru 1:1, relativně dlouhý rozvor, nízko umístěná a vzad posunutá sedadla, nízké těžiště, krátké převisy a sedmnáctipalcová kola (vpředu a vzadu rozdílného rozměru), vše unifikované s roadsterem Z3, dávají novému kupé přesně to, co je třeba pro ideální jízdní vlastnosti a perfektní ovládání vozu na trati plné zatáček. Na rozdíl od roadsteru, který je k dispozici ve čtyřech modelech, se Z3 Coupé dodává pouze ve dvou variantách se šestiválcovými motory: jako Z3 Coupé se známým šestiválcem 2.8/141 kW z »třistadvacetosmičky« a jako ještě svalnatějšíM Coupé s jedinečným motorem 3.2/236 kW, známým ze supersportovních modelů BMW M3.


„Od samotného počátku vývojového procesu byl tento automobil naším favoritem,” říká Američan Chris Bangle, vedoucí designu BMW, který se svým týmem navrhuje tvarová řešení všech modelů BMW, automobilů i motocyklů. Styling vyjadřujeunikátní charakter vozu, který nemá ve výrobních programech jinýchautomobilek obdoby. Příď se odotevřených Z3 a M Roadsteru prakticky neliší, záď je však zcela nová. Na čelní sklo navazuje lehká střecha, za dveřmi je ještě jedno boční okno, zvýšenou siluetu boku na zadní hraněprotíná šikmá výklopná stěna se vzhůru otevíraným víkem. Zavazadlový prostor je o poznání větší než u roadsteru, má základní objem 210 litrů a při zaplnění po střechu až 410 litrů. V interiéru jsou dvě anatomická sedadla, sportovní charakter podtrhují jednoduché kontrolní přístroje kruhového tvaru s chromovými rámečky, řidič i spolujezdec sedí co nejníže vozovce jako v obleku střiženém na míru. „Dosud jsme neměli v nabídce žádný model, který by poskytoval jezdci tak blízký kontakt se silnicí jako Z3 Coupé,” říká Gerhard Richter, šéf vývoje dceřinné společnosti BMW M GmbH pro vývoj zvláštních modifikací. Nezávislé závěsy kol, kotoučové brzdy se speciálně naladěným protiblokovacím systémem ABS, přesné hřebenové řízení s přiměřeným účinkem posilovače, systémem stability jízdy a proti prokluzu kol ASC+T (pro sportovní jízdu lze vypnout), případně svorný diferenciál a ještě účinnější kompoudní konstrukce brzd pro M Coupé vytvářejí z nového kupé závodní automobil pro silniční provoz.


Americké coupé

Bezpečnost je však na obvyklé úrovni: nechybějí čelní a boční airbagy, napínače bezpečnostních pásů, boční výztuhy, integrální ochranný oblouk a pružné nárazníky, které při nízkých rychlostech nedovolí poškození skeletu karoserie. Pokud dojdek větší kolizi, pak opravy usnadňují snadno vyměnitelné povrchové panely, neboť nejsou přivařené, ale jen přinýtované leteckou technologií. Obvyklý elektronický imobilizér s rotujícím kódem systému BMW je samozřejmostí i u tohoto vozu. Co víc dodat? Snad už jen zkušební jízdu, a proto na závěr připomeňme slova Hanse Joachima Stucka, úspěšného závodníka, který BMW Z3 Coupé považuje za nejčistší radost z jízdy, jakou si lze představit.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW Z3 Coupé
Vpředu podélně uložený šestiválcový zážehový motor s čtyřventilovýmrozvodem 2xOHC, pětistupňová převodovka s přímým řazením, na přání čtyřstupňová samočinná, pohon zadní nápravy. Zdvihový objem 2793 cm3, vrtání x zdvih 84,0 x 84,0 mm, kompresní poměr 10,8:1, největší výkon 141 kW (193 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 280 N.m při3500 ot/min. Vnější rozměry 4025 x 1740 x 1306 mm, rozvor 2446 mm. Zavazadlový prostor 0,210/0,410 m3, pohotovostní/užitečná hmotnost 1300/270 kg. Největší rychlost 231 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, spotřeba paliva ES 12,9/7,4/9,4 l/100 km.
BMW M Coupé
Viz výše, ale pouze pětistupňová převodovka, zdvihový objem 3201 cm3, vrtání x zdvih 86,4 x 91,0 mm, kompresní poměr 11,3:1, největší výkon236 kW (321 k) při 7400 ot/min, největší točivý moment 350 N.m při3250 ot/min. Výška 1280 mm, rozvor 2459 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1390/270 kg. Největší rychlost omezena na 250 km/h, zrychleníz 0 na 100 km/h za 5,4 s, spotřeba paliva ES 16,6/7,9/11,1 l/100 km.

Tom Hyan
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Richard Gonda a Joel Eriksson vybojovali v GT Open skvělé čtvrté místo

Richard Gonda a Joel Eriksson vybojovali v...

Česká stáj Šenkýř Motorsport se v mezinárodní konkurenci seriálu GT Open na okruhu Spa-Francorchamps neztratila, právě naopak. Jezdecká dvojice Richard Gonda a Joel Eriksson měla nakročeno...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

VIDEO – BMW X4, M8 Gran Coupé, M2,...

O novinkách stáje BMW si na ženevském autosalonu povídal Viktor Tamayo s panem Davidem Haidingerem.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Letní i zimní pneumatiky Goodyear a Dunlop schváleny jako originální výbava modelu BMV řady 5

Letní i zimní pneumatiky Goodyear a...

Společnost Goodyear Dunlop oznamuje, že byla schválena jako dodavatel širokého spektra letních i zimních pneumatik, které budou sloužit jako originální výbava vozů BMW řady 5. Řidiči vozů...