Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Po dvacet let trvajícím výzkumu a vývoji prezentuje nyní Mercedes–Benz poprvé aktivně regulovaný podvozek, se kterým je jízda ještě bezpečnější a komfortnější. Tento systém s označením Active Body Control (ABC) je součástí standardní výbavy nového Mercedesu–Coupé CL, jehož sériová výroba se rozběhne koncem roku 1999.

Active Body Control (ABC) u Mercedesu

Nový milník v podvozkové technice – vyřešení cílového konfliktu mezi bezpečnou jízdou a jízdním komfortem: vyšší míra bezpečnosti při průjezdu zatáčkou a rychlém vyhýbacím manévru, aktivní přizpůsobení odpružení a tlumení aktuální jízdní situaci, volba mezi dynamikou sportovního vozu a komfortem limuzíny zprostředkovaná ovladačem.

Odborníci pokládají tento nově vyvinutý systém značky Mercedes-Benz za významný technický milník řešící dosavadní cílový konflikt odladění podvozku pro bezpečnou jízdu, jízdní dynamiku a jízdní komfort. Active Body Control tak výrazně převyšuje dosavadní pasivní systémy využívající kombinaci klasických prvků pružina – tlumič pérování.


Active Body Control patří na špičku dalších důležitých technických inovací jako jsou protiblokovací systém brzd (ABS) , systém regulace prokluzu (ASR), 4matic (pohon všech kol) nebo systém stability (Electronic Stability Program), které měly svoji premiéru také u osobních vozů Mercedes-Benz a v minulých letech se značnou měrou podílely na zvýšení bezpečnosti silničního provozu.


Aktivní podvozek bleskurychle přizpůsobuje odpružení karoserie aktuální jízdní situaci prostřednictvím vysokotlakového kapalinového systému, náročné sensoriky a výkonných procesorů. Tímto způsobem snižuje Active Body Control pohyby karoserie při rozjezdu, jízdě v zatáčce a během brždění až o 68%. Zatáčky projíždí nový Mercedes-Benz CL se silně potlačeným náklonem karoserie a při rychlém vyhýbacím manévru se úroveň jeho aktivní bezpečnosti oproti automobilům s konvenční technikou podvozku dále zvýšila. Během slalomového testu je dynamické naklánění karoserie podle jízdní situace až o 50% nižší, než u předchůdce modelu CL s pasivním odpružením a tlumením. Zároveň dosahuje nové špičkové kupé Mercedes-Benz s Active Body Control přibližně obdobně vysoký komfort třídy S, sériově vybavené vzduchovým odpružením AIRmatic.


Dva programy pro různé charakteristiky podvozku: žádané odladění podvozku může řidič nového modelu CL dosáhnout příslušným voličem na středovém panelu. Zatímco program „Komfort“ dává vozu kupé jízdní komfort limuzíny, v poloze voliče „Sport“ systém přechází na odladění podvozku velmi podobné sportovnímu vozu. Oproti programu „Komfort“ se naklánění karosérie potlačuje o dalších asi 27%, což znamená její téměř dokonalou kompenzaci.


Aktivní kontrola polohy karoserie je založena na spolehlivé spolupráci elektronických, hydraulických a mechanických prvků. Polohu karoserie a její zrychlení sledují čidla, takže elektronická řídící jednotka je stále zásobována novými údaji. Náročná senzorika Active Body Control rozezná pohyby karoserie již v jejích počátcích a ty během zlomku sekundy koriguje.


Kapalinou přestavitelné písty v pružících jednotkách


Korekce pružící síly se děje prostřednictvím kapalinou přestavitelných pístů v pružících jednotkách. Tyto tzv. plunžry jsou umístěny mezi vinutými pružinami a karosérií a na základě příkazů řídící jednotky vytvářejí přídavnou sílu ovlivňující účinek pružiny podle zjištěných pohybů karoserie. Pro tento regulační proces dává elektronická jednotka k dispozici aktuální hodnoty každých 10ms.


Regulační rozsah Active Body Control je omezen na pohyby karoserie do nejvýše 5 Hz. To jsou kmity, které se běžně vyskytují při přejezdu nerovností na vozovce, při brždění nebo během jízdy v zatáčce. Pro kmity kol vyšší frekvence používá Mercedes-Benz obdobně jako dříve pasivní plynokapalinové tlumiče pérování a vinuté pružiny, které jsou však odladěny daleko více směrem k vyššímu komfortu. Na jízdní komfort mají pozitivní vliv také chybějící stabilizátory přední a zadní nápravy, které bylo možno díky aktivní regulaci podvozku vypustit.


Nový Active Body Control je spojen s 20 let trvajícími výzkumnými a vývojovými pracemi. Po vynálezu první aktivní regulační pružící jednotky v roce 1978, představil Mercedes-Benz o devět let později první výzkumný vůz vybavený touto technikou. Poté následovaly studijní vozy a prototypy jako například studie sportovního vozu C 112 z roku 1991, která měla velký ohlas. Svoje schopnosti prokázal Active Body Control také v závodním voze skupiny C a autobusu „Innovisia“ výzkumného zaměření.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz Concept A Sedan představen na autosalonu Auto Shanghai

Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz...

 Mercedes-Benz studií Concept A Sedan seznamuje s výhledem na novou generaci kompaktních vozů a možnou novou karosářskou variantu. Studie Concept A Sedan konkretizuje další vývoj designérského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi, Maybach G650 v12, Concept Mercedes-AMG GT – Ženeva 2017

VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky MERCEDES přímo z autosalonu v Ženevě.  

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Deset nových sanitních vozů Mercedes-Benz Sprinter se skříňovou nástavbou a jeden vůz GLE v prosinci 2016 převzali zástupci Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy (ZZSHMP)

Deset nových sanitních vozů...

Slavnostního převzetí nových sanitních vozidel se zúčastnil také kardinál Dominik Duka, radní Radek Lacko, ředitel ZZSHMP, Petr Kolouch a další představitelé. Od roku 1987 používá Pražská...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Která automobilka má aktuálně náskok díky technice? Audi nebo Mercedes? A proč?

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Vans představil ve Stockholmu studií Concept X-CLASS, zcela nový pick-up, prezentovaný jako třída X

Mercedes-Benz Vans představil ve...

První prémiový pick-up zkombinuje to nejlepší ze dvou světů: Mercedes-Benz to pozoruhodným způsobem dokládá na dvou variantách koncepčního vozidla s odlišným designem. Concept X-CLASS...