A8: vnitřní bezpečnost

Střelba ze samopalu a explodující ruční granáty – bodyguard jménem Audi toto nebezpečí odvrátí. Toto není auto jako každé jiné: na A8 není pancéřování vidět, má – pokud možno – působit dojmem sériového výrobku. Masivní pancéřování umožní přežít cestujícím uvnitř auta i při ozbrojeném útoku, speciální slitiny dokáží vzdorovat i ručním granátům explodujícím na střeše nebo na zemi.

A8: vnitřní bezpečnost

Zapalování je ovládáno na dálku, dosah: 100 m. Na stisknutí tlačítka se u A8 nejprve rozsvítí varovné světlo, o několik sekund později se nastartuje motor zaparkovaného automobilu – jako by klíčkem otočil nějaký přízrak. Jakmile otevřeme některé z dveří, motor se zase vypne – aby se vůz mohl rozjet, je nutné do spínací skříňky zastrčit klíč. Tento dálkový spouštěč slouží k tomu, aby z bezpečné vzdálenosti přivedl k explozi případnou nálož propojenou se zapalováním.

Je součástí bezpečnostního pojetí vozu – účinnou, zvenku však neviditelnou. U limuzín A8 quattro a A6 quattro nabízí Audi cílenou ochranu na míru, „aby před stinnými stránkami života uchránil všechny, kteří jsou na očích veřejnosti a mohli by se cítit ohroženi,“ říká Gerhard Otto, odborník na bezpečnostní otázky a u firmy Audi kompetentní pro marketing vozidel vybavených zvláštní ochranou, která se zhotovují ručně po celé měsíce.


Špičkovým modelem, co do vnitřní bezpečnosti, je A8 4.2 quattro (na přání též ve sportovní verzi S8). Při přepadu či útocích zajistí masivní pancéřování cestujícím přežití uvnitř auta. Kombinace oceli a aramidu (umělého vlákna, jako je např. kevlar, které skýtá účinnou ochranu především proti střepinám) a neprůstřelné vícevrstvé sklo mají krajní odolnost. Speciálně pro tyto účely konstruované bezpečnostní pouzdro ochrání cestující proti nebezpečím, velké plochy z aramidu a oceli dokáží vzdorovat i ručním granátům explodujícím na střeše nebo na zemi.


Pancéřování bez mezer mezi dveřmi a karoserií chrání zvlášť citlivá místa proti průniku střel. Vedle volby správného materiálu je největší výzvou pro techniky, že pancéřování nemá být znát a automobil má pokud možno působit dojmem sériového výrobku. Ve skutečnosti je automobil A8 se zvláštní ochranou opravdu od běžného A8 stěží k rozeznání. Detaily, jako jsou tloušťka oceli a skla, jsou tajné – banky přece také nezveřejňují informace o svých bezpečnostních systémech, to by přepady jen usnadnily.

Nejvyšší třída bezpečnosti


A8: vnitřní bezpečnost

Bodyguardi značky Audi se vydatně testují. Automobily A8 obdržely od příslušných bezpečnostních orgánů nejlepší známky ve všech disciplínách a byly zařazeny do nejvyšší bezpečnostní třídy – třída ostřelu B6 a B7. Znamená to, že A8 odolá jak střelbě ze samopalu, tak účinkům exploze ručních granátů či dynamitu.

Výňatky z protokolu o zkouškách dokládají zvláštní třídu A8:

  • Jednotlivý výstřel: Jedno z nejlepších pancéřování, co kdy bylo testováno. Žádné ohrožení osob sedících uvnitř.
  • Trvalá palba: Optimální účinek ochrany, žádná slabá místa.
  • Výbušnina: U detonace ve vzdálenosti několika málo metrů – odvráceno ohrožení života, nejvyšší možná bezpečnost.
  • Ruční granáty: nedochází k proražení, nejlepší účinek ochrany pro osoby sedící uvnitř.

Kvalita ochrany už zachránila mnohé životy. Španělský premiér José Maria Aznar v r. 1995, když byl ještě opozičním politikem, přežil ve svém pancéřovaném Audi V8 téměř bez zranění atentát spáchaný dálkově odpálenou automobilovou bombou. Agilní automobily a masivní ochrana jsou základem bezpečnostního pojetí vozu. K tomu ještě existuje obsáhlý program promyšlených bezpečnostních doplňků: o dálkovém startéru jsme se již zmínili. Speciální pancéřování podlahy zabraňuje navíc umístit nálož na auto zespodu. Dveře se dají odpálit, takže automobil lze v každé situaci rychle opustit. Hasicí soustava prostoru motoru a podlahy vozu dokáže zneškodnit menší oheň. Držák na zbraň v zadní prostřední loketní opěře a kulové lafety v předních pravých a zadních dveřích umožňují doprovodným vozidlům aktivní protiobranu zevnitř.


Z bezpečnostních důvodů doporučuje firma Audi vždy uzavřená boční okna. Stahování oken se proto dodává jen na přání. Sériový poplašný systém pro případ ohrožení zahrnuje tyto součásti: elektrickou sirénu, dorozumívací simplexové zařízení pro bezpečnou komunikaci s vnějším světem, blikající varovná světla, poplašná tlačítka ve střední konzoli a v zadním prostoru pro cestující. V případě potřeby se přes integrované propojení přístrojové desky a poplašného systému spustí siréna, kterou lze vypnout pouze skrytým spínačem.

Na útěku


Ve vážném případě je rozhodující nejen bezpečnost prostoru pro cestující, ale i možnost rychle opustit místo ohrožení – „zůstat mobilním má rozhodující význam,“ říká Gerhard Otto. To umožňuje systém nouzové jízdy: i když prasknou nebo jsou rozstříleny všechny pneumatiky, lze s nimi ještě jet. Pod pryžovou vrstvou jsou totiž na disku kol namontovány ocelové obruče, po nichž se dá ujet až 100 km a to i velkou rychlostí. V takových situacích A8 předvede celou svoji sílu: sériový pohon quattro zaručuje bezpečný jízdní výkon i v nejtěžším terénu. Výhody trakce, dynamiky a bezpečnosti jsou v choulostivých situacích obzvláště cenné. Aby bylo možné tyto výhody automobilu A8 optimálně využít, je v tzv. bezpečnostním balíku zahrnut i 3denní kurs jízdy, na který je řidič auta pozván (viz článek v rámečku na této stránce).


Audi A8 s kompletním bezpečnostním vybavením je asi o tunu těžší a má celkovou váhu téměř 3 tuny. Aby bylo možno zajistit komfortní jízdní chování, disponuje pancéřovaný automobil A8 zesílenou karoserií a posílenými brzdami. Tato těžká limuzína je bez námahy a suverénně poháněna motorem V8 o obsahu 4,2 litru.

Prvotřídní servis


Speciální automobily vyžadují speciální péči. Pokud někdo má vozidlo se zvláštní ochranou firmy Audi, poskytuje se mu také zvláštní a exklu-zivní servis. Technici nazývaní ve vnitropodnikovém žargonu Flying doctors (létající doktoři) poskytnou rychlou pomoc téměř kdekoli na zeměkouli. Při nehodě dá firma Audi k dispozici náhradní vůz. Bezpečně cestovat a dojet do cíle v dobré náladě: u A8 připadá 40 % délky auta na vnitřní prostor v provedení s nejvybranějšími materiály. Chlazený minibar a skleněná vitrína jsou k mání stejně tak jako fax, televizor, video nebo druhé rádio pro zadní část vozu. Aby se vyloučilo zbytečné rušení, vypne se samočinně přední rádio při zapnutí rádia umístěného vzadu. Pokud vzadu už nikdo nesedí, lze rádio vypnout i zpředu. Z toho plyne, že vnitřní organizace této limuzíny je promyšlena až do toho nejmenšího detailu. Automobil A8 se zvláštní ochranou zhotovený na míru stojí zhruba 500 000 německých marek.


U A6 ochraňuje lehké pancéřování před útoky vedenými ručními zbraněmi, údernými nástroji a házenými střelami; bezpečnostní sklo a ocelové pancéřování splňují požadavky třídy ostřelu B4. Automobil je plně zajištěn proti vniknutí a krádeži a má i promyšlený poplašný systém; stojí kolem 150 000 německých marek. „Cílem je,“ říká Gerhard Otto, „nabídnout vhodná bezpečnostní opatření pro celou škálu typů – od skel bránících vloupání až po těžké pancéřování.“

Rychle pryč


Příprava na vteřinu hrůzy a jízda v konvoji. Jde o několik málo centimetrů. Manévr se může zdařit, jen když bude vzdálenost mezi auty přesně taková, jaká má být, a pokud bude každý hmat přesně natrénován: otočka o 180 stupňů zpět – v konvoji a v čilém tempu – patří k nejnáročnějším cvikům jízdního a bezpečnostního tréninku pořádaného firmou Audi.


Při správném provedení vypadá otočka elegantně jako vídeňský valčík. V ceně pancéřovaného Audi A8 je trénink řidiče zahrnut. V příjemném prostředí tyrolského Seefeldu jsou řidiči po tři dny připravováni na případnou nebezpečnou událost. Spadá sem ovládání automobilu v limitních situacích, jakož i jízda velkou rychlostí po vozovkách s rozdílným povrchem. Podstatným momentem je příprava na vteřinu hrůzy a překvapení při jakékoliv závažné události. Některé z důležitých zásad: nenechat se nikdy zablokovat vozy na parkovišti, aby bylo možno rychle ujet. Zaparkovat automobil vždy tak, aby se k němu cestující osoba mohla rychle dostat. Jízda v konvoji je vysokou školou pro pokročilé. Při často vysokých rychlostech je totiž nutné mít pod kontrolou nejen vlastní auto, ale stále sledovat i doprovodná vozidla. Audi nabízí kursynejen pro začátečníky, ale i pro profesionály, protože i rutinovaní vyjdou za volantem ze cviku, jelikož se krajní situace naštěstí vyskytují jen zřídka. Účastníci kursu jsou zajedno: „Člověka to baví, pokud si nebezpečnou situaci jen nacvičuje.“

Max Berger

převzato z AUDI magazínu 1/99
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...