4motion: Další kapitola pohonu všech kol

Skvělé jízdní vlastnosti na každém povrchu, okamžitá reakce na změnu podmínek, plná kompatibilita se všemi trakčními systémy (ABS, ASR, EDL, ESP), žádné rázy do řízení při jemných manévrech – to jsou hlavní výhody, které přináší nový systém pohonu všech kol „4motion“.

4motion: Další kapitola pohonu všech kol

Automobilka Volkswagen má s pohonem všech kol zkušenosti jako málokdo jiný. Už v roce 1942 se vyráběl legendární Brouk se zvýšenou světlostí podvozku a pohonem všech kol, díky kterému si poradil i mimo zpevněné silnice. Tento model se však v poválečné nabídce automobilky neobjevil.

Novodobá historie pohonu všech kol začíná u Volkswagenu rokem 1986, kdy se na trhu objevil první Golf syncro. Systém syncro, charakteristický svými viskózními spojkami, získal po celém světě mnoho nadšených příznivců, kteří oceňovali suverénní chování vozů Volkswagen syncro. Určitý hendikep se ukázal až postupem času, s příchodem složitých elektronických systémů. Limitujícím momentem byla především problematická spolupráce s stále modernějšími protiblokovacími systémy brzd ABS, protiprokluzovými systémy ASR či nově zaváděnými stabilizačními systémy ESP.


Volkswagen se proto spojil se švédskou firmou Haldex, která je v tomto oboru uznávanou špičkou. První ovoce této kooperace, do které se zapojila také rakouská společnostSteyr Daimler Puch, přinesl rok 1992. Zkoušky prototypů dopadly na výbornou a zavedení nového systému pohonu všech kol, nazvaného „4motion“, se stalo jednou z priorit vývoje Volkswagenu Golf nové generace.


Mezinápravová spojka Haldex je ve Volkswagenu Golf 4motion umístěná až u zadní nápravy. Princip její práce je na pohled jednoduchý, spojka Haldex je však mimořádně náročná na přesnost výroby a citlivé seřízení svých elektronických řídících systémů.


Základem spojky Haldex je lamelová spojka ponořená do olejové lázně. Při zvyšování tlaku oleje ve skříni lamel dochází k jejich propojování a se stoupajícím tlakem se tedy na výstup ze spojky přenáší stále větší část vstupního točivého momentu. Tlak oleje ve skříni vytvářejí axiální pístová čerpadla, která však pracují pouze tehdy, začínají-li se lišit otáčky vstupu a výstupu ze spojky.


Celý systém je řízený soustavou přesných regulačních ventilů, které dostávají pokyny z centrální elektronické řídící jednotky. Ta vyhodnocuje údaje mj. i z protiblokovacího systému brzd ABS. Velkou výhodou spojky Haldex je rychlost její reakce – už při protočení vstupního a výstupního hřídele o 45 stupňů dá elektronická jednotka pokyn ke zvýšení tlaku ve skříni a během jediné otáčky může lamelová spojka přenášet na výstup potřebný točivý moment. Spojka Haldex tedy rychle a přesně rozděluje podíl momentu, přenášeného zadní a přední nápravou vozu Volkswagen Golf 4motion od nuly až po 50:50. Výhodou spojky Haldex v Golfu 4motion je i její velká kapacita přenášeného výkonu až 3200 Nm.

převzato z VOLKSWAGEN magazínu podzim/zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen e-Golf zvítězil v odborné české anketě Ekologické auto roku 2018

Volkswagen e-Golf zvítězil v odborné...

Každodenní provoz s nulovými emisemi  – dojezd na jedno nabití akumulátorů až 300 kilometrů. O vítězi Volkswagen e-Golfu pro rok 2018 – rozhodla  odborná porota v rámci ankety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dva nové vozy Volkswagen Crafter 4Motion vypluly koncem listopadu vstříc dakarskému dobrodružství

Dva nové vozy Volkswagen Crafter 4Motion...

Vypluly společně s další technikou týmu BARTH Racing z francouzského přístavu Le Havre do peruánské Limy. Z hlavního města Peru se 6. ledna 2018 – vydají jako doprovodná vozidla po...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahájil odpočítávání do zahájení výroby prvního modelu I.D. –  100 týdnů před spuštěním výroby

Volkswagen zahájil odpočítávání do...

Šéf značky Diess: „Přípravy na novou éru cenově dostupné elektrické mobility vstupují do poslední fáze.“ Největší produktová a technická ofenziva v historii značky Volkswagen –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MOIA, nově založená společnost koncernu Volkswagen pro oblast mobility, představuje pouhý rok po svém vzniku komplexní koncept spolujízdy

MOIA, nově založená společnost...

MOIA poskytuje nové možnosti mobility, které výrazně sníží intenzitu dopravy ve velkých městech. Startup představuje svůj „ekosystém“ – pro spolujízdu s misí „O milion vozů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan – prodej zahájen →  Nový Golf Sportsvan lze objednávat za ceny od 454 900 Kč

Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan...

 Vytříbený styl, více bezpečnosti, komfortu a praktičnosti, tři výbavové linie, po dvou motorech TSI a TDI. Volkswagen završuje modernizaci modelové řady Golf – spuštěním prodeje...