4motion: Další kapitola pohonu všech kol

Skvělé jízdní vlastnosti na každém povrchu, okamžitá reakce na změnu podmínek, plná kompatibilita se všemi trakčními systémy (ABS, ASR, EDL, ESP), žádné rázy do řízení při jemných manévrech – to jsou hlavní výhody, které přináší nový systém pohonu všech kol „4motion“.

4motion: Další kapitola pohonu všech kol

Automobilka Volkswagen má s pohonem všech kol zkušenosti jako málokdo jiný. Už v roce 1942 se vyráběl legendární Brouk se zvýšenou světlostí podvozku a pohonem všech kol, díky kterému si poradil i mimo zpevněné silnice. Tento model se však v poválečné nabídce automobilky neobjevil.

Novodobá historie pohonu všech kol začíná u Volkswagenu rokem 1986, kdy se na trhu objevil první Golf syncro. Systém syncro, charakteristický svými viskózními spojkami, získal po celém světě mnoho nadšených příznivců, kteří oceňovali suverénní chování vozů Volkswagen syncro. Určitý hendikep se ukázal až postupem času, s příchodem složitých elektronických systémů. Limitujícím momentem byla především problematická spolupráce s stále modernějšími protiblokovacími systémy brzd ABS, protiprokluzovými systémy ASR či nově zaváděnými stabilizačními systémy ESP.


Volkswagen se proto spojil se švédskou firmou Haldex, která je v tomto oboru uznávanou špičkou. První ovoce této kooperace, do které se zapojila také rakouská společnostSteyr Daimler Puch, přinesl rok 1992. Zkoušky prototypů dopadly na výbornou a zavedení nového systému pohonu všech kol, nazvaného „4motion“, se stalo jednou z priorit vývoje Volkswagenu Golf nové generace.


Mezinápravová spojka Haldex je ve Volkswagenu Golf 4motion umístěná až u zadní nápravy. Princip její práce je na pohled jednoduchý, spojka Haldex je však mimořádně náročná na přesnost výroby a citlivé seřízení svých elektronických řídících systémů.


Základem spojky Haldex je lamelová spojka ponořená do olejové lázně. Při zvyšování tlaku oleje ve skříni lamel dochází k jejich propojování a se stoupajícím tlakem se tedy na výstup ze spojky přenáší stále větší část vstupního točivého momentu. Tlak oleje ve skříni vytvářejí axiální pístová čerpadla, která však pracují pouze tehdy, začínají-li se lišit otáčky vstupu a výstupu ze spojky.


Celý systém je řízený soustavou přesných regulačních ventilů, které dostávají pokyny z centrální elektronické řídící jednotky. Ta vyhodnocuje údaje mj. i z protiblokovacího systému brzd ABS. Velkou výhodou spojky Haldex je rychlost její reakce – už při protočení vstupního a výstupního hřídele o 45 stupňů dá elektronická jednotka pokyn ke zvýšení tlaku ve skříni a během jediné otáčky může lamelová spojka přenášet na výstup potřebný točivý moment. Spojka Haldex tedy rychle a přesně rozděluje podíl momentu, přenášeného zadní a přední nápravou vozu Volkswagen Golf 4motion od nuly až po 50:50. Výhodou spojky Haldex v Golfu 4motion je i její velká kapacita přenášeného výkonu až 3200 Nm.

převzato z VOLKSWAGEN magazínu podzim/zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy otvírá nové centrum pro měření emisí

Volkswagen Užitkové vozy otvírá nové...

Do nového zařízení v areálu hannoverského výrobního závodu bylo investováno šest milionů eur Dvě zkušební stanoviště pro testování vozidel podle nové metodiky WLTP 15 zaměstnanců bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v Číně: JAC Volkswagen položil základní kámen nového výzkumného a vývojového centra

Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v...

Nové výzkumné a vývojové centrum vznikne v čínské městské prefektuře Che-fej a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy JAC Volkswagen bude díky silné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Změna ve vedení společnosti Porsche Česká republika

Změna ve vedení společnosti Porsche...

Vratislav Strašil, jednatel společnosti Porsche Česká republika, přechází k 1. lednu 2019 na jinou vysokou manažerskou pozici v rámci koncernu VOLKSWAGEN. Jeho nástupcem bude od 1. února 2019...