25 let Mercedes-Benz Třídy G

Klasika mezi terénními vozy slaví narozeniny.

25 let Mercedes-Benz Třídy G

Stuttgartská automobilka představila tento robustní terénní vůz veřejnosti na jaře roku 1979. Svým nezaměnitelným tvarem, který se po celé čtvrt století neměnil, a svojí vynikající technikou dosáhl tento Mercedes mezi terénními vozy kultovního postavení a na automobilovém trhu patří mezi klasiky. V letech 2002 a 2003 se jeho odbyt díky značné poptávce v USA výrazně zvýšil.

25 let Mercedes-Benz Třídy G
25 let Mercedes-Benz Třídy G

Průběžnou modernizací udržuje Třída G stále krok s technologickým pokrokem a dnes se může chlubit nejvýkonnějším systémem pohonu. Kombinací stálého pohonu všech kol s elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS, stabilizační funkcí ESP, terénním převodem a třemi přiřaditelnými závěrami diferenciálů zdolává Třída G nejen složitý terén ale také na silnici nabízí bezpečnou jízdu, typickou pro značku Mercedes-Benz. Od poloviny roku 2004 se na vrchol modelové nabídky dostane nový G 55 AMG, jehož osmiválcový motor přeplňovaný kompresorem dává výkon 350 kW/476 k a točivý moment dosahuje 700 Nm.

Vývoj tohoto terénního vozu začal v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi automobilkami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu. V průběhu roku 1975 padlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě a zároveň se začalo se stavbou nového závodu v Grazu, kde se Třída G ještě dnes vyrábí převážně ruční prací. Při její premiéře na jaře 1979 byly pro pohon kabrioletu a vozu kombi s dlouhým a krátkým rozvorem k dispozici čtyři motorové varianty pokrývající výkonové spektrum od 53 kW do 110 kW (od 72 k do 150 k). Dnes tvoří výrobní program Třídy G pět modelů mezi jejichž pohonné jednotky patří i tři výkonné osmiválce.


Už od samého počátku byla Třída G koncipována pro nasazení v nejtěžším terénu. Stabilní pozici tohoto Mercedesu mezi terénními vozy vytváří rám z uzavřených podélných profilů a příčných nosníků, které zaručují mimořádnou pevnost v ohybu a v krutu. Na rámu jsou uchyceny tuhé nápravy robustní konstrukce s rozměrnými vinutými pružinami a dlouhou pružící drahou, které zvyšují průchodnost terénem. Se stoupavostí do 80 %, stabilitou do 54 % náklonu, 21 centimetrovou světlostí a s nájezdovým úhlem 36 stupňů (vpředu) a 27 stupňů (vzadu) je Třída G schopna zdolat i ty nejtěžší terénní pasáže. Zároveň ale na běžné silnici zaručuje takto řešený podvozek bezpečnou a komfortní jízdu.


Pozoruhodné je, že základní technickou koncepci nebylo zapotřebí měnit. Přesto inženýři terénní Mercedes průběžně modernizují. Již o dva roky později se do nabídky dostala samočinná převodovka a klimatizace, v roce 1990 byla Třída G sériově dodávána se stálým pohonem všech kol, závěrami diferenciálů na přední i zadní nápravě a s možností stoprocentního uzavření mezinápravového diferenciálu. Od roku 2001 je Třída G vybavena ještě ESP, 4ETS a brzdovým asistentem a disponuje tak na světě jedinečnou kombinací výkonných trakčních a bezpečnou jízdu zaručujících systémů.


Na vrcholu nabídky modelů Třídy G se od poloviny roku 2004 objeví nové G 55 AMG. Jeho vidlicový přeplňovaný osmiválec do V  s kompresorem dává výkon 350 kW/476 k a od 2650 1/min disponuje točivým momentem 700 Nm. Těmito hodnotami nové G 55 AMG překonává svého předchůdce s motorem V8 plněným atmosférickým tlakem o 34 % ve výkonu a v točivém momentu o 32 %. Jinými slovy: jak na silnici tak i v terénu má nové G 55 AMG bohatou výkonovou rezervou a posádce vozu poskytuje nesrovnatelnou míru suverenity, exkluzivity a v neposlední řadě i jízdní dynamiky. To dokumentují například dosahované jízdní výkony, které by mohly být ozdobou i některých sportovních vozů: při rozjezdu z klidu na 100 km/h uplyne 5,6 s a nejvyšší rychlost je 210 km/h.

Kronika – 25 let Mercedes-Benz Třídy G:

  • 1973 – Duben – vznik prvního dřevěného modelu připravovaného terénního Mercedesu.
  • 1974 – Jízdní zkoušky prvního prototypu.
  • 1975 – Potvrzení úspěšných vyhlídek Mercedesu určeného do terénu. Počátek stavebních prací na nové výrobní hale v Grazu.
  • 1979 – Představení Třídy G tisku v jižní Francii. 10.února – začátek výroby modelů 230 G, 240 GD, 280 GE a 300 GD.
  • 1980 – Rozšíření nabídky o uzavřený skříňový vůz s krátkým a dlouhým rozvorem náprav.
  • 1981 – První úprava modelů: V nabídce vozů 280 GE a 300 GD nyní také samočinná převodovka, klimatizace, podélné lavice nákladní plochy, přídavné nádrže, tropická střecha, ochranná mřížka světlometů, lanový naviják, hardtop pro kabriolet a mechanický pomocný pohon. Rozšíření nabídky barevných odstínů z pěti na 22.
  • 1982 – Mechanické vstřikování paliva pro modely 230 G a 280 GE přejmenované na 230 GE resp.280 GE. Výkon motoru modelu 230 GE se zvýšil na 92 kW/125 k. Rozšíření výbavy na přání o sedačky Recaro, přídavné topení, nízkoprofilové pneumatiky na kolech z lehké slitiny a o širší blatníky.
  • 1983 – Čtyřstupňová samočinná převodovka pro zvláštní výbavu modelu 230 GE. Druhá modernizace: čtyři nové barevné odstíny v metalíze a pětistupňová převodovka. Vítězství posádky Jacky Ickx a Claude Brasseur v Rallye Paříž-Dakar na voze 280 GE.
  • 1985 – Třetí modernizace: sériové závěry diferenciálu, centrální uzamykání a otáčkoměr. Skládací střecha místo jednoduché plachty pro kabriolet.
  • 1986 – Řízený katalyzátor pro model 230 GE. Červenec – výroba 50 000. vozu Třídy G.
  • 1987 – Čtvrtá modernizace: elektrické ovládání oken, automatická anténa a dvojitá roletka pro zakrytí zavazadlového prostoru. Doplnění výrobního programu o podvozek s kabinou s rozvorem náprav 3,12 m. Září – představení nového modelu 250 GD s výkonem 62 kW/84 k. První plány nové modelové řady 463.
  • 1988 – Loketní opěrky pro sedadla řidiče a spolujezdce.
  • 1989 – Na 300 kusů limitovaný zvláštní model 230 GE Classic k desetiletému jubileu Třídy G. Září- autosalon ve Frankfurtu (IAA): prezentace nové modelové řady 463 se stálým pohonem všech kol, odpojitelným systémem ABS a vnitřním vybavením s použitím ušlechtilého dřeva.
  • 1990 – Duben – start modelové řady 463 s variantami 230 GE, 300 GE, 250 GD a 300 GD. Nabídka tří druhů karoserií. Skončení výroby modelů 240 GD a 300 GD řady 460.
  • 1992 – Výroba Třídy G v Řecku, s dovozem jednotlivých dílů do montážního závodu. Zavedení modelové řady 461 pro profesionální užití. Nahrazení dosavadního 2,5 l agregátu 2,9 l naftovým motorem s atmosférickým sáním. Květen – představení nového modelu 350 GD TURBODIESEL. První modernizace typu 463: na přání tempomat, kryt náhradního kola z ušlechtilé oceli, boční stupátka, zakrytí prostoru pro zavazadla a dřevěné ozdoby v interiéru. Červen- výroba 100 000. terénního vozu Třídy G.
  • 1993 – Doplnění výrobního programu modelové řady 461 o podvozek s kabinou s rozvorem 3,40 m. Prezentace zvláštního modelu 500 GE s osmiválcovým motorem a luxusním vybavením. Výkon motoru V8 177 kW/241 k, omezení výroby na 500 exemplářů.. Přechod na nové označení modelů: G 230, G 350 TURBODIESEL.
  • 1994 – Druhá modernizace modelové řady 463: brzdové kotouče vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče. Nahrazení modelu G 300 novým G 320 se silnějším motorem o výkonu 155 kW/210 k.
  • 1995 – Centrální uzamykání s dálkovým ovládáním a ochrana proti odcizení pro všechny modely Třídy G.
  • 1996 – Představení kabrioletu s elektropneumatickým ovládáním střechy a modelu G 300 TURBODIESEL. Modernizace a doplnění sériové výbavy o čistící zařízení světlometů, tempomat a airbag spolujezdce.
  • 1997 – Náhrada řadového šestiválce v modelu G 320 řady 463 šestiválcem V6. Elektronicky řízená pětistupňová samočinná převodovka v sériové výbavě modelu G 320. Náhrada modelu 290 GD s naftovým motorem s atmosférickým sáním modelem 290 GD TURBODIESEL s motorem o výkonu 88 kW/120 k.
  • 1998 – Čtvrtá modernizace: kromě modelů G 320 a G 300 TURBODIESEL nově v programu model G 500 (218 kW/296 k).
  • 1999 – Březen – představení exkluzivního modelu G 500 CLASSIC s omezením výroby na 400 kusů. Doplnění sériového vybavení modelů Třídy G o multifunkční volant. Prezentace modelu G 55 AMG s motorem o výkonu 260 kW/354 k. Mercedes-Benz G 500 Guard ve třech verzích pancéřování.
  • 2000 – Pařížský autosalon – představení nové modelové řady pro rok 2001 s přepracovaným interiérem pro ještě větší komfort. Nový naftový motor V8 (184 kW/250 k) v modelu G 400 CDI. Nová kola z lehké slitiny, chromovaná čelní maska, nárazníky v barvě vozu pro modely s motorem V8.
  • 2001 – Podzim – nové systémy jízdní dynamiky: elektronicky řízený program stabilizace směru jízdy ESP, brzdový asistent a protiprokluzová funkce kol 4ETS. Zavedení Třídy G v USA
  • 2002 – Nový model G 270 CDI s naftovým motorem o výkonu 115 kW/156 k.
  • 2003 – Integrace směrových blikačů do vnějších zpětných zrcátek.
  • 2004 – Autosalon v Ženevě: světová premiéra nového modelu G 55 AMG s motorem V8 přeplňovaným kompresorem (výkon 350 kW/476 k). 25 let výroby Třídy G.

Od roku 1979 vyrobil Mercedes-Benz celkem asi 175 000 vozů Třídy G. Vůbec nejvíc se prodalo na světě těchto terénních vozů v roce 2002 – celkem 8 700. Během loňského roku se jich podařilo prodat 7 500, což bylo o 87 % víc nežli v roce 2000. Tento výrazný nárůst prodeje je dán značnou oblibou Třídy G v USA, kde se robustní Mercedes začal nabízet od listopadu 2001. V Evropě stoupla poptávka po vozech Třídy G oproti roku 2000 o zhruba 26 %, v Asii a Australii pak o více než 30 %.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ještě ušlechtilejší, ještě exkluzivnější – Mercedes-Maybach třídy S s novým vzhledem

Ještě ušlechtilejší, ještě...

Mercedes-Maybach ztělesňuje nejvyšší úroveň exkluzivity a individuality. Luxusní značka snoubí dokonalost modelu Mercedes-Benz třídy S s exkluzivitou Maybachu. Vrcholný model Mercedes-Benz bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - City Taxi převzalo již 500 vozů Mercedes-Benz

City Taxi převzalo již 500 vozů...

• Vozy Mercedes-Benz ve službách City Taxi již téměř 9 let Ve druhém měsíci roku 2018 si zástupci City Taxi převzali již pětistý vůz značky Mercedes-Benz. Jedna z největších taxislužeb...