25 let Mercedes-Benz Třídy G

Klasika mezi terénními vozy slaví narozeniny.

25 let Mercedes-Benz Třídy G

Stuttgartská automobilka představila tento robustní terénní vůz veřejnosti na jaře roku 1979. Svým nezaměnitelným tvarem, který se po celé čtvrt století neměnil, a svojí vynikající technikou dosáhl tento Mercedes mezi terénními vozy kultovního postavení a na automobilovém trhu patří mezi klasiky. V letech 2002 a 2003 se jeho odbyt díky značné poptávce v USA výrazně zvýšil.

25 let Mercedes-Benz Třídy G
25 let Mercedes-Benz Třídy G

Průběžnou modernizací udržuje Třída G stále krok s technologickým pokrokem a dnes se může chlubit nejvýkonnějším systémem pohonu. Kombinací stálého pohonu všech kol s elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS, stabilizační funkcí ESP, terénním převodem a třemi přiřaditelnými závěrami diferenciálů zdolává Třída G nejen složitý terén ale také na silnici nabízí bezpečnou jízdu, typickou pro značku Mercedes-Benz. Od poloviny roku 2004 se na vrchol modelové nabídky dostane nový G 55 AMG, jehož osmiválcový motor přeplňovaný kompresorem dává výkon 350 kW/476 k a točivý moment dosahuje 700 Nm.

Vývoj tohoto terénního vozu začal v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi automobilkami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu. V průběhu roku 1975 padlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě a zároveň se začalo se stavbou nového závodu v Grazu, kde se Třída G ještě dnes vyrábí převážně ruční prací. Při její premiéře na jaře 1979 byly pro pohon kabrioletu a vozu kombi s dlouhým a krátkým rozvorem k dispozici čtyři motorové varianty pokrývající výkonové spektrum od 53 kW do 110 kW (od 72 k do 150 k). Dnes tvoří výrobní program Třídy G pět modelů mezi jejichž pohonné jednotky patří i tři výkonné osmiválce.


Už od samého počátku byla Třída G koncipována pro nasazení v nejtěžším terénu. Stabilní pozici tohoto Mercedesu mezi terénními vozy vytváří rám z uzavřených podélných profilů a příčných nosníků, které zaručují mimořádnou pevnost v ohybu a v krutu. Na rámu jsou uchyceny tuhé nápravy robustní konstrukce s rozměrnými vinutými pružinami a dlouhou pružící drahou, které zvyšují průchodnost terénem. Se stoupavostí do 80 %, stabilitou do 54 % náklonu, 21 centimetrovou světlostí a s nájezdovým úhlem 36 stupňů (vpředu) a 27 stupňů (vzadu) je Třída G schopna zdolat i ty nejtěžší terénní pasáže. Zároveň ale na běžné silnici zaručuje takto řešený podvozek bezpečnou a komfortní jízdu.


Pozoruhodné je, že základní technickou koncepci nebylo zapotřebí měnit. Přesto inženýři terénní Mercedes průběžně modernizují. Již o dva roky později se do nabídky dostala samočinná převodovka a klimatizace, v roce 1990 byla Třída G sériově dodávána se stálým pohonem všech kol, závěrami diferenciálů na přední i zadní nápravě a s možností stoprocentního uzavření mezinápravového diferenciálu. Od roku 2001 je Třída G vybavena ještě ESP, 4ETS a brzdovým asistentem a disponuje tak na světě jedinečnou kombinací výkonných trakčních a bezpečnou jízdu zaručujících systémů.


Na vrcholu nabídky modelů Třídy G se od poloviny roku 2004 objeví nové G 55 AMG. Jeho vidlicový přeplňovaný osmiválec do V  s kompresorem dává výkon 350 kW/476 k a od 2650 1/min disponuje točivým momentem 700 Nm. Těmito hodnotami nové G 55 AMG překonává svého předchůdce s motorem V8 plněným atmosférickým tlakem o 34 % ve výkonu a v točivém momentu o 32 %. Jinými slovy: jak na silnici tak i v terénu má nové G 55 AMG bohatou výkonovou rezervou a posádce vozu poskytuje nesrovnatelnou míru suverenity, exkluzivity a v neposlední řadě i jízdní dynamiky. To dokumentují například dosahované jízdní výkony, které by mohly být ozdobou i některých sportovních vozů: při rozjezdu z klidu na 100 km/h uplyne 5,6 s a nejvyšší rychlost je 210 km/h.

Kronika – 25 let Mercedes-Benz Třídy G:

  • 1973 – Duben – vznik prvního dřevěného modelu připravovaného terénního Mercedesu.
  • 1974 – Jízdní zkoušky prvního prototypu.
  • 1975 – Potvrzení úspěšných vyhlídek Mercedesu určeného do terénu. Počátek stavebních prací na nové výrobní hale v Grazu.
  • 1979 – Představení Třídy G tisku v jižní Francii. 10.února – začátek výroby modelů 230 G, 240 GD, 280 GE a 300 GD.
  • 1980 – Rozšíření nabídky o uzavřený skříňový vůz s krátkým a dlouhým rozvorem náprav.
  • 1981 – První úprava modelů: V nabídce vozů 280 GE a 300 GD nyní také samočinná převodovka, klimatizace, podélné lavice nákladní plochy, přídavné nádrže, tropická střecha, ochranná mřížka světlometů, lanový naviják, hardtop pro kabriolet a mechanický pomocný pohon. Rozšíření nabídky barevných odstínů z pěti na 22.
  • 1982 – Mechanické vstřikování paliva pro modely 230 G a 280 GE přejmenované na 230 GE resp.280 GE. Výkon motoru modelu 230 GE se zvýšil na 92 kW/125 k. Rozšíření výbavy na přání o sedačky Recaro, přídavné topení, nízkoprofilové pneumatiky na kolech z lehké slitiny a o širší blatníky.
  • 1983 – Čtyřstupňová samočinná převodovka pro zvláštní výbavu modelu 230 GE. Druhá modernizace: čtyři nové barevné odstíny v metalíze a pětistupňová převodovka. Vítězství posádky Jacky Ickx a Claude Brasseur v Rallye Paříž-Dakar na voze 280 GE.
  • 1985 – Třetí modernizace: sériové závěry diferenciálu, centrální uzamykání a otáčkoměr. Skládací střecha místo jednoduché plachty pro kabriolet.
  • 1986 – Řízený katalyzátor pro model 230 GE. Červenec – výroba 50 000. vozu Třídy G.
  • 1987 – Čtvrtá modernizace: elektrické ovládání oken, automatická anténa a dvojitá roletka pro zakrytí zavazadlového prostoru. Doplnění výrobního programu o podvozek s kabinou s rozvorem náprav 3,12 m. Září – představení nového modelu 250 GD s výkonem 62 kW/84 k. První plány nové modelové řady 463.
  • 1988 – Loketní opěrky pro sedadla řidiče a spolujezdce.
  • 1989 – Na 300 kusů limitovaný zvláštní model 230 GE Classic k desetiletému jubileu Třídy G. Září- autosalon ve Frankfurtu (IAA): prezentace nové modelové řady 463 se stálým pohonem všech kol, odpojitelným systémem ABS a vnitřním vybavením s použitím ušlechtilého dřeva.
  • 1990 – Duben – start modelové řady 463 s variantami 230 GE, 300 GE, 250 GD a 300 GD. Nabídka tří druhů karoserií. Skončení výroby modelů 240 GD a 300 GD řady 460.
  • 1992 – Výroba Třídy G v Řecku, s dovozem jednotlivých dílů do montážního závodu. Zavedení modelové řady 461 pro profesionální užití. Nahrazení dosavadního 2,5 l agregátu 2,9 l naftovým motorem s atmosférickým sáním. Květen – představení nového modelu 350 GD TURBODIESEL. První modernizace typu 463: na přání tempomat, kryt náhradního kola z ušlechtilé oceli, boční stupátka, zakrytí prostoru pro zavazadla a dřevěné ozdoby v interiéru. Červen- výroba 100 000. terénního vozu Třídy G.
  • 1993 – Doplnění výrobního programu modelové řady 461 o podvozek s kabinou s rozvorem 3,40 m. Prezentace zvláštního modelu 500 GE s osmiválcovým motorem a luxusním vybavením. Výkon motoru V8 177 kW/241 k, omezení výroby na 500 exemplářů.. Přechod na nové označení modelů: G 230, G 350 TURBODIESEL.
  • 1994 – Druhá modernizace modelové řady 463: brzdové kotouče vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče. Nahrazení modelu G 300 novým G 320 se silnějším motorem o výkonu 155 kW/210 k.
  • 1995 – Centrální uzamykání s dálkovým ovládáním a ochrana proti odcizení pro všechny modely Třídy G.
  • 1996 – Představení kabrioletu s elektropneumatickým ovládáním střechy a modelu G 300 TURBODIESEL. Modernizace a doplnění sériové výbavy o čistící zařízení světlometů, tempomat a airbag spolujezdce.
  • 1997 – Náhrada řadového šestiválce v modelu G 320 řady 463 šestiválcem V6. Elektronicky řízená pětistupňová samočinná převodovka v sériové výbavě modelu G 320. Náhrada modelu 290 GD s naftovým motorem s atmosférickým sáním modelem 290 GD TURBODIESEL s motorem o výkonu 88 kW/120 k.
  • 1998 – Čtvrtá modernizace: kromě modelů G 320 a G 300 TURBODIESEL nově v programu model G 500 (218 kW/296 k).
  • 1999 – Březen – představení exkluzivního modelu G 500 CLASSIC s omezením výroby na 400 kusů. Doplnění sériového vybavení modelů Třídy G o multifunkční volant. Prezentace modelu G 55 AMG s motorem o výkonu 260 kW/354 k. Mercedes-Benz G 500 Guard ve třech verzích pancéřování.
  • 2000 – Pařížský autosalon – představení nové modelové řady pro rok 2001 s přepracovaným interiérem pro ještě větší komfort. Nový naftový motor V8 (184 kW/250 k) v modelu G 400 CDI. Nová kola z lehké slitiny, chromovaná čelní maska, nárazníky v barvě vozu pro modely s motorem V8.
  • 2001 – Podzim – nové systémy jízdní dynamiky: elektronicky řízený program stabilizace směru jízdy ESP, brzdový asistent a protiprokluzová funkce kol 4ETS. Zavedení Třídy G v USA
  • 2002 – Nový model G 270 CDI s naftovým motorem o výkonu 115 kW/156 k.
  • 2003 – Integrace směrových blikačů do vnějších zpětných zrcátek.
  • 2004 – Autosalon v Ženevě: světová premiéra nového modelu G 55 AMG s motorem V8 přeplňovaným kompresorem (výkon 350 kW/476 k). 25 let výroby Třídy G.

Od roku 1979 vyrobil Mercedes-Benz celkem asi 175 000 vozů Třídy G. Vůbec nejvíc se prodalo na světě těchto terénních vozů v roce 2002 – celkem 8 700. Během loňského roku se jich podařilo prodat 7 500, což bylo o 87 % víc nežli v roce 2000. Tento výrazný nárůst prodeje je dán značnou oblibou Třídy G v USA, kde se robustní Mercedes začal nabízet od listopadu 2001. V Evropě stoupla poptávka po vozech Třídy G oproti roku 2000 o zhruba 26 %, v Asii a Australii pak o více než 30 %.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....