207 nových vyzyvatelů na 25. ročníku evropského Shell Eco-maratonu (7. až 9. května)

Jediný zástupce z České republiky, tým HydrogenIX z VŠB-Technické univerzity v Ostravě, v úterý testoval svůj prototyp na letištní ploše v Ostravě před odjezdem na okruh EuroSpeedway.

207 nových vyzyvatelů na 25. ročníku evropského Shell Eco-maratonu (7. až 9. května)
207 nových vyzyvatelů na 25. ročníku evropského Shell Eco-maratonu (7. až 9. května)
207 nových vyzyvatelů na 25. ročníku evropského Shell Eco-maratonu (7. až 9. května)

Do zahájení výročního dvacátého pátého Shell Eco-maratonu Europe zbývá jen devět dní a všichni studenti dokončují poslední úpravy na svých vozech ještě před cestou do německého Lausitzu.

Zde se utká 207 týmů z Evropy, severní Afriky, Středního východu a Asie o to, čí vozidlo urazí na dané množství paliva největší vzdálenost při nejnižší produkci emisí.

Zaštítěno předsedou Evropské komise

Shell dnes oznámil, že patronem Shell Eco-maratonu Europe 2009, který letos slaví své dvacáté páté výročí, bude předseda Evropské komise José Manuel Baroso. Tato pocta zároveň ukazuje, jak moc tato každoroční událost znamená pro lepší porozumění evropské energetické problematiky a výzkum nových, energeticky efektivnějších způsobů přepravy.

Příběh dvou okruhů

Závod se bude vůbec poprvé konat v areálu Eurospeedway v německém Lausitzu, což znamená pro nováčky i ostřílené matadory novou výzvu; neznámý okruh.

Pro obě kategorie, Prototypů a UrbanConcept, byly připraveny dvě rozdílné trasy. Vozy kategorie Prototypů budou závodit na trase ve tvaru oblého trojúhelníku o délce 3,2 km. Vzhledem k menšímu počtu šikan a delším rovinkám než na předcházejícím okruhu v Nogaru bude letos překonání některých rekordů kategorie Prototypů na spadnutí – současný rekord 3 836 kilometrů na jeden litr paliva pochází z roku 2005. Oproti tomu okruh, na kterém budou závodit vozy kategorie UrbanConcept, je zřejmě naopak mnohem náročnější než trasa v Nogaru. Prudké střídání rychlých a pomalých úseků protkaných osmi šikanami představuje náročnější úkol, který je ale zcela v duchu této kategorie soutěže přibližující se mnohem více podmínkám běžného silničního provozu.

Vzrůstající zájem

Zájem o kategorii UrbanConcept mezi soutěžícími týmy každoročně vzrůstá. Rok 2009 bude z tohoto hlediska vůbec nejbohatší a závodu se zúčastní padesát osm týmů. Také vozy na alternativní pohon jsou letos silně zastoupeny a tvoří téměř třetinu zapsaných konceptů (67 ze 207).

Technický manažer Shell Eco-maratonu Europe k tomu poznamenal: „Rostoucí počet vozidel v kategorii UrbanConcept ukazuje, že se studenti snaží zaměřovat na konstrukci vozidel, která jsou blíže reálnému provozu na silnicích. Zároveň však také stále více hledají nové cesty pro alternativní zdroje pohonu. Mnoho z těchto studentů představuje budoucnost automobilového průmyslu a ukazuje cestu k udržitelným způsobům přepravy.“

Mezi týmy, které používají alternativní pohon vozítka, nebude letos chybět ani český zástupce z Ostravy – HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Po dvouleté přestávce se na okruh vrací s vozítkem zařazeným do kategorie Prototypů a poháněným vodíkovým článkem.

Typy vozů

  • 149 v kategorii Prototypů
  • 58 v kategorii UrbanConcept

Pohonné systémy

  • 155 vozů se spalovacími motory
  • 41 vozů s palivovými články
  • 11 vozů poháněných sluneční energií

Typy paliva

  • 115 benzin
  • 41 vodík
  • 16 nafta
  • 11 etanol
  • 11 solární pohon
  • 10 LPG
  • 3 GTL (Gas to Liquid, zkapalněný plyn) Skutečně mezinárodní událost

207 studentských týmů nyní prochází posledními fázemi přípravy – o konkurenci letos nebude nouze. Tohoto ročníku se zúčastní zatím největší počet zemí, své týmy vyslalo 29 států. Jedním týmem budou zastoupeny Čína, Česká republika, Finsko, Lucembursko, Malajsie, Maroko, Rakousko, Slovensko a Thajsko. Dva týmy přijely z Bulharska, Maďarska, Norska, Polska a Švýcarska, tři z Dánska, Řecka, Iránu a Singapuru, čtyři z Pákistánu a Velké Británie. Více týmu vyslalo Švédsko (5), Holandsko (7), Belgie (8), Itálie (11), Portugalsko (12), Turecko (13), Španělsko (14) a Německo (18). Žebříčku kraluje Francie s 80 týmy. Letošního ročníku se zúčastní jak několik nováčků, tak i některé stálice soutěže; za „praotce“ Shell Eco-maratonu lze považovat Tamperskou technologickou univerzitu z Finska, která se již zúčastnila dvaceti čtyř ročníků.

Silní partneři

Shell tento rok opět spojil síly s několika vedoucími korporacemi, které pomáhají jak soutěžícím týmům, tak s organizací, aby byl Shell Eco-maraton stejně úspěšný jako v předcházejících letech. Letošními partnery jsou: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin a SKF.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...