Znovuzrozená ikona: Praga představuje motocykl Praga ZS 800

Český výrobce motokár, závodních aut a hypersportu Praga Bohema uvádí na trh motocykl Praga ZS 800 – moderní zpracování ikonického modelu Praga BD 500 z roku 1928. Motocykl v sobě kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce.

foto: Praga ZS 800

Praga ZS 800 s rámem z chrom-molybdenové oceli, titanovým výfukovým systémem a unikátními vyplétanými karbonovými koly váží pouhých 142 kg (provozní hmotnost se všemi náplněmi 158kg) a díky vzduchem chlazenému čtyřtaktnímu paralelnímu dvouválci o objemu 773 cm3 poskytuje unikátní zážitek z jízdy s ryze moderními vlastnostmi a současně nádechem historie.

Společnost Praga postaví pouze 28 kusů modelu ZS 800, který už je možné objednat a jehož dodávky začnou v polovině roku 2023.

foto: Praga ZS 800

Moderní vize se stoletou tradicí

V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a již rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500, jehož moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch. Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou. Kombinuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga, oba autoři konceptu se totiž zároveň podílí na vývoji a výrobě ultra lehkého hypersportu Praga Bohema s výkonem 700 koní. Motocykl ZS 800 jako remake modelu BD 500 je proto výsledkem nadšení a lásky k technice, motocyklům a jejich historii.

Praga BD 500

Praga ZS 800: Nejmodernější technologie v klasickém designu

Model Praga ZS 800 je mistrovskou ukázkou řemeslného zpracování. Kombinace nejmodernějších výrobních postupů a ultralehkých materiálů vdechuje tomuto motocyklu život.

V rámu z chrom-molybdenové oceli je uložený vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o objemu 773 cm3. Výkonná, klasicky tvarovaná pohonná jednotka s nízkou spotřebou je lehká a dokonale ladí s estetikou modelu ZS 800. Nabízí krásnou architekturu, která připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele. Přitom plní normu EURO 5.

foto: Praga ZS 800

Samostatnou kapitolou jsou karbonová kola modelu ZS 800. Karbonové ráfky a ručně vyplétaný promyšlený vzor překrývajících se karbonových vláken s paprsky připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Absolutní harmonii s koly pak dotváří hydraulické bubnové brzdy, které krásně doplňují styl motocyklu a především bezpečně krotí jeho temperament.

Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou, které zajišťuje hladkou a exkluzivní jízdu.

foto: Praga ZS 800

Praga ZS 800 má 11,5 litrovou palivovou nádrž. Zajímavostí je, že je zároveň nosným prvkem rámu. Díky suché hmotnosti pouhých 142 kg, kdy je hmotnost rozložena mezi koly v poměru 50:50, se majitelé mohou těšit na velmi podmanivou a vyrovnanou jízdu a velmi lehké ovládání stroje.

Konstruktérské umění: Zvládnutí materiálů

Praga ZS 800 je výsledkem vrcholového konstruktérského umění a skutečného porozumění složitým, vysoce kvalitním materiálům.

V celé konstrukci je použitý titan. Šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru jsou vyrobeny z tohoto lehkého a vysoce pevného kovu. Také výfukový systém je plně titanový a díky tomu váží pouhých 4,8 kg – vybrané prvky byly zkonstruovány pomocí nejmodernějšího 3D tištěného titanu.

Během konstrukce modelu ZS 800 byly použity také další špičkové materiály, jako jsou duralové slitiny, ušlechtilá chrom-molybdenová ocel a kovaný karbon. Tým konstruktérů využívá ke zpracování složitých materiálů ty nejmodernější výrobní postupy. Cit pro detail vyjadřuje i fakt, že na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění.

foto: Praga ZS 800

Hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži řekl: „Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy.

Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy.“

foto: Praga ZS 800

Prémiová cena 86 000 eur bez daně je potvrzením složitého a špičkového konstruktérského umění. Motocykl Praga ZS 800 se bude dodávat od poloviny roku 2023.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Praga posílá do světa nejsportovnější české auto všech dob. Tohle je Bohema

Praga posílá do světa...

Historická značka Praga, která se v rámci motorsportu aktuálně věnuje především zahraničním okruhovým i offroadovým aktivitám, uvedla na trh zcela nový hypersportovní vůz Praga Bohema....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...