Praga posílá do světa nejsportovnější české auto všech dob. Tohle je Bohema

Historická značka Praga, která se v rámci motorsportu aktuálně věnuje především zahraničním okruhovým i offroadovým aktivitám, uvedla na trh zcela nový hypersportovní vůz Praga Bohema. Model představuje ve stádiu předprodukčního prototypu. Vznikne 89 kusů…

foto: Praga

Dvousedadlová Praga Bohema čerpá ze tří základních principů: nízké váhy, karbonu a čistě benzínového pohonu. Tím je motor odvozený z legendárního Nissanu GT-R – tedy šestiválec se dvěma turbodmychadly, který je znám pro svou spolehlivost, jednoduchý servis a také pro velký potenciál zvyšování výkonu. Naprosto unikátní zážitek z jízdy dotváří závodní poloautomatická převodovka.

Mimořádná je i cílová váha produkční verze, která by měla být pouhých 982 kilogramů (váha vozu s provozními kapalinami)!

Všechno se podřídilo tomu, aby Bohema dosahovala extrémních výkonů s cílem zajet na okruhu na silničních pneumatikách Pirelli srovnatelné časy na kolo jako ostré okruhové závodní speciály GT3 na závodních pneumatikách.

foto: Praga

Nadšený ambasador

Bohema se narodila z prototypu R1R, který potvrdil správnost filozofie extrémně výkonného silničního vozu pro použití na okruzích. Praga nasbírala cenné zkušenosti a správnost konceptu potvrdil i dlouholetý ambasador značky Praga, bývalý závodník F1 a hvězda IndyCaru Romain Grosjean.

Jsem absolutně nadšený z toho, co dokáže Bohema na okruhu a jak se chová v běžném provozu na silnici. Jde to úplně hladce a bez nutnosti jakéhokoliv přenastavování, což je výjimečné,” říká Grosjean. Bohemu vyvinul počtem malý ale velice talentovaný tým designérů a inženýrů. Její aerodynamický tvar byl laděn k dokonalosti ve větrném tunelu jednoho z týmů formule 1. Celkové aero vozu je dechberoucí, ve 250 kilometrech za hodinu dokáže vyvinout přítlak 900 kilogramů! Maximální rychlost je podřízena tomu, jaké nejvyšší rychlosti jsou auta schopny dosáhnout při jízdě na okruhu. Bohema se dostává na 305 km/h.

Praga zvládla postavit přesně to, o čem jsme se kdysi bavili! V jednu chvíli si na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem a auto přitom „žehlí“ nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu a sbíráte jeden rychlejší čas na kolo za druhým. Znovu a znovu. Přitom objevujete, čeho všeho je Bohema schopná. A to se pořád bavíme o předprodukčním prototypu, který má stále ještě pár měsíců finálního ladění a vychytávání před sebou.”

Posedlost na dietu

Důraz kladený na aerodynamické vlastnosti vozu nenarušil jeho elegantní křivky a působivý vzhled. Kvalitně obráběné komponenty, jako jsou například závěsy dveří, pedálovka nebo hrdlo palivové nádrže na autě, vynikají a současně odrážejí cit značky pro detail.

Posedlost Pragy dostat vůz pod tisíc kilogramů velmi dobře demonstruje právě zpracování kokpitu. 56 karbonových dílů čalouněných vysoce kvalitní alkantarou dohromady váží pouhých 34 kilogramů. Každý detail konstrukce je ovlivněný cílem minimalizovat hmotnost při zachování potřebných vlastností. Použití uhlíkových vláken, hořčíkových slitin a titanu to jen dokazuje.

Nezávislé odpružení typu push-rod využívá horizontálně umístěné plně nastavitelné tlumiče, které zajišťují maximální zdvih a zároveň snižují výšku karoserie. Velmi lehký vůz s pouhými 180 kilogramy neodpružené hmotnosti je tak s tímto řešením dostatečně komfortní pro silniční provoz a vývojáři se díky tomu mohli obejít bez technicky komplikovaných adaptivních systémů. Kola s centrální maticí mají vepředu rozměr 18 palců, zadní pak 19 palců. Nasadit ale lze 18palcová kola vpředu i vzadu, což zajišťuje možnost použít na okruhu závodní pneumatiky rozměrů specifikace FIA GT3. Extrémně výkonné brzdy využívají lehké a odolné karbon-keramické kotouče o velikosti 380mm se šestipístkovými třmeny.

foto: Praga

Pohonné ústrojí

Motor PL38DETT modelu Praga Bohema vychází z legendárního 3,8litrového motoru V6 se dvěma turbodmychadly, který Nissan používá ve všech modelech GT-R od roku 2007. Výjimečnost jednotky nespočívá pouze v jeho výkonovém potenciálu, ale také v jeho spolehlivosti. Na dodávkách nových motorů GT-R se Praga domluvila přímo se společností Nissan. Jde o světový unikát, protože japonská automobilka si svého klenotu velmi cení. Při vývoji motoru se česká značka spojila se svým dlouholetým partnerem, s renomovanou britskou společností Litchfield Motors. Litchfield má více než dvacetileté zkušenosti s výkonnostním tuningem a na vozy GT-R je světově uznávanou autoritou. Společnost Litchfield nové motory rozebírá a upravuje na suchou vanu, čímž snižuje celkovou výšku pohonné jednotky o 140 mm. Díky tomu je motor vozu Bohema usazen níž a nehrozí mu nedostatečné mazání ani při velkém přetížení ve vysokých rychlostech v zatáčkách. V základní specifikaci chce Praga ve spolupráci se společností Litchfield dosáhnout u sériového vozu Bohema výkonu 700 koní při 6 800 ot./min a točivého momentu 725 Nm v rozmezí od 3 000 do 6 000 ot./min, přičemž Litchfield je známý tím, že z jednotky GT-R umí „dostat“ i přes 1 000 koní. 

Podvozek a karoserie

Design Bohemy je vyvinutý kompletně týmem společnosti Praga využívající CFD (computational fluid dynamics) modelování a vyladěný v aerodynamickém tunelu jednoho z týmů formule 1. Vše bylo navrženo s maximálním důrazem na efektivitu a výkon, přičemž si Bohema zachovala svoje krásné křivky. Kompletní aero Bohemy generuje přítlak 900 kilogramů při rychlosti 250 km/h.

Podvozek je robustní, velice tuhý i díky karbonovému monokoku. Praga zde těžila ze své zkušenosti z výroby okruhového speciálu R1 a zároveň neméně velkých zkušeností českých a slovenských výrobců karbonových dílů, kteří dodávají své výrobky pro mnohé světoznámé evropské automobilky. Přední blatníky nejsou strukturální částí, proto jsou zrcátka připevněna k monokoku pomocí extrémně dlouhých celokarbonových držáků, které mají nejen estetickou, ale také aerodynamickou roli. Obraz ve zpětných zrcátkách je díky tomu čistý a nerušený vibracemi. V aerodynamicky designovaných bočnicích jsou hluboké úložné prostory pro dvojici na míru dělaných padesátilitrových kožených kufrů skýtajících dostatek prostoru pro výbavu na okruhové ježdění nebo víkendová dobrodružství.

Kokpit

Kokpit je kvůli aerodynamice sice úzký, ale důmyslně navržený tak, aby se do něj pohodlně usadili v závodní pozici řidič se spolujezdcem. Řidič si svou pozici může nastavit pomocí výškově stavitelné sedačky, nastavitelné pedálovky i volantu. Díky propracované ergonomii mají jak řidič, tak spolujezdec dostatek prostoru na to, aby si mohli nerušeně užívat unikátní zážitek z jízdy.

Odnímatelný volant je sám o sobě uměleckým dílem. Jeho součástí je digitální displej zobrazující rychlost, zařazenou rychlost, teplotu oleje a chladící kapaliny, jízdní režim a samozřejmě výstražné kontrolky. Po stranách displeje jsou umístěné spínače blinkrů, klaksonu a dalších funkcí. Nad displejem pak jsou ještě další dva otočné voliče jízdních režimů, stěračů a dalších funkcionalit. Volant je potažený Alkantarou a nabízí fantastický grip jak v závodních rukavicích, tak bez nich.

Na středové konzoli jsou umístěné další ovládací prvky jako launch control, parkovací brzda a aktivace vestavěného hasícího přístroje. Na vnějších stranách kokpitu pak najdeme otevírání dveří a ovládání zpětných zrcátek. Klimatizaci si posádka nastaví na panelu nad hlavou. Inspiraci pro jeho výrobu čerpali designéři v letecké a závodní divizi společnosti Praga. Geniálně jednoduchou, ale nesmírně funkční věcí je skrytý, výsuvný a také odpružený držák mobilu nad středovou konzolí. Samozřejmostí je nabíjení telefonu díky USB-C portu.

foto: Praga

30 milionů za auto

Po pěti letech od spuštění projektu, testování na dráze i na silnici, prochází Praga Bohema závěrečnou vývojovou fází. V první polovině roku 2023 pak bude představena ve své finální sériové specifikaci. V současné době přijímá objednávky a jedná s potenciálními prodejními partnery v zemích, jako jsou Austrálie, Německo, Hongkong, Japonsko, Jihoafrická republika, Španělsko, Tchaj-wan, Spojené arabské emiráty, USA a Velká Británie, kde už Praga pro vůz získala plnou silniční způsobilost. V Anglii také vznikne nové globální centrum značky. Klientům zde poskytne plné zázemí pro testovací jízdy, specifikaci vozidla a další klientský servis.

Produkce supersportu v hodnotě 1,28 milionu EUR (+ DPH, přes 30 milionů Kč) je naplánována na druhou polovinu roku 2023. V tomto roce Praga celkově vyrobí prvních 10 kusů Bohemy. Ve stejném roce česká značka otevře své nové zastoupení v Anglii, kde budou mít zákazníci možnost si vůz naspecifikovat. V dalších čtyřech letech pak bude ručně vyrobeno vždy kolem 20 aut, což novým majitelům zajistí dostatečnou exkluzivitu. Každému zákazníkovi bude také vůz předán přímo na okruhu prostřednictvím týmu testovacích jezdců, kteří se postarají o dostatečné obeznámení zákazníka se všemi informacemi kolem vozu a jeho chováním, jak na okruhu, tak na silnici.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Znovuzrozená ikona: Praga představuje motocykl Praga ZS 800

Znovuzrozená ikona: Praga představuje...

Český výrobce motokár, závodních aut a hypersportu Praga Bohema uvádí na trh motocykl Praga ZS 800 – moderní zpracování ikonického modelu Praga BD 500 z roku 1928. Motocykl v sobě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...