Český výrobce motokár, závodních aut a hypersportu Praga Bohema uvádí na trh motocykl Praga ZS 800 – moderní zpracování ikonického modelu Praga BD 500 z roku 1928. Motocykl v sobě kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce.
Praga ZS 800 s rámem z chrom-molybdenové oceli, titanovým výfukovým systémem a unikátními vyplétanými karbonovými koly váží pouhých 142 kg (provozní hmotnost se všemi náplněmi 158kg) a díky vzduchem chlazenému čtyřtaktnímu paralelnímu dvouválci o objemu 773 cm3 poskytuje unikátní zážitek z jízdy s ryze moderními vlastnostmi a současně nádechem historie.
Společnost Praga postaví pouze 28 kusů modelu ZS 800, který už je možné objednat a jehož dodávky začnou v polovině roku 2023.
Moderní vize se stoletou tradicí
V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a již rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500, jehož moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch. Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou. Kombinuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga, oba autoři konceptu se totiž zároveň podílí na vývoji a výrobě ultra lehkého hypersportu Praga Bohema s výkonem 700 koní. Motocykl ZS 800 jako remake modelu BD 500 je proto výsledkem nadšení a lásky k technice, motocyklům a jejich historii.
Praga ZS 800: Nejmodernější technologie v klasickém designu
Model Praga ZS 800 je mistrovskou ukázkou řemeslného zpracování. Kombinace nejmodernějších výrobních postupů a ultralehkých materiálů vdechuje tomuto motocyklu život.
V rámu z chrom-molybdenové oceli je uložený vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o objemu 773 cm3. Výkonná, klasicky tvarovaná pohonná jednotka s nízkou spotřebou je lehká a dokonale ladí s estetikou modelu ZS 800. Nabízí krásnou architekturu, která připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele. Přitom plní normu EURO 5.
Samostatnou kapitolou jsou karbonová kola modelu ZS 800. Karbonové ráfky a ručně vyplétaný promyšlený vzor překrývajících se karbonových vláken s paprsky připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Absolutní harmonii s koly pak dotváří hydraulické bubnové brzdy, které krásně doplňují styl motocyklu a především bezpečně krotí jeho temperament.
Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou, které zajišťuje hladkou a exkluzivní jízdu.
Praga ZS 800 má 11,5 litrovou palivovou nádrž. Zajímavostí je, že je zároveň nosným prvkem rámu. Díky suché hmotnosti pouhých 142 kg, kdy je hmotnost rozložena mezi koly v poměru 50:50, se majitelé mohou těšit na velmi podmanivou a vyrovnanou jízdu a velmi lehké ovládání stroje.
Konstruktérské umění: Zvládnutí materiálů
Praga ZS 800 je výsledkem vrcholového konstruktérského umění a skutečného porozumění složitým, vysoce kvalitním materiálům.
V celé konstrukci je použitý titan. Šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru jsou vyrobeny z tohoto lehkého a vysoce pevného kovu. Také výfukový systém je plně titanový a díky tomu váží pouhých 4,8 kg – vybrané prvky byly zkonstruovány pomocí nejmodernějšího 3D tištěného titanu.
Během konstrukce modelu ZS 800 byly použity také další špičkové materiály, jako jsou duralové slitiny, ušlechtilá chrom-molybdenová ocel a kovaný karbon. Tým konstruktérů využívá ke zpracování složitých materiálů ty nejmodernější výrobní postupy. Cit pro detail vyjadřuje i fakt, že na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění.
Hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži řekl: „Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy.
Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy.“
Prémiová cena 86 000 eur bez daně je potvrzením složitého a špičkového konstruktérského umění. Motocykl Praga ZS 800 se bude dodávat od poloviny roku 2023.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií