Zimní pneumatiky při bouřce výrazně zvyšují riziko aquaplaningu

Po období veder přichází čas letních bouřek, které nehrozí jen lokálními záplavami a škodami na úrodě a budovách, ale také zvýšeným počtem dopravních nehod. Těmi nejohroženějšími jsou v hustém nebo dokonce přívalovém dešti řidiči, kteří se z nějakého důvodu rozhodli, že si na voze nechají zimní pneumatiky „na dojetí“. „Tito řidiči se chovají skutečně velmi nerozumně a nezodpovědně. Je dokázáno, že zimní pneumatiky mají asi o pětinu nižší odolnost vůči aquaplaningu. A vůči ještě daleko nebezpečnějšímu příčnému aquaplaningu v zatáčkách je jejich odolnost dokonce ještě podstatně nižší,“ upozorňuje marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Boris Tománek. 

Zatímco hlavním úkolem zimních pneumatik je dobrý záběr na sněhu a na ledovém povrchu, běhoun letních pneumatik je konstruován s cílem maximálního odvodu vody při zachování bezpečnosti při vyšších rychlostech. Mimo jiné má proto podstatně vyšší počet obvodových drážek, které mohou u některých zimních pneumatik dokonce úplně chybět. „A nejen běhoun, ale také směs a celková konstrukce letních a zimních pneumatik se výrazně liší, proto je logické, že zimní pneumatiky v létě představují velké nebezpečí. Přesto se stále ještě najdou řidiči, kteří se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost i v létě. To je samozřejmě veliký omyl, z nějž je může vyvést třeba právě aquaplaning,“ pokračuje Boris Tománek.

Nebezpečný aquaplaning

Aquaplaning je stav, při němž pneumatiky vozidla ztratí kontakt s povrchem vozovky a jedou pouze po vodním filmu. Nejedná se o běžný smyk na mokré vozovce, nýbrž o úplnou ztrátu přilnavosti v důsledku nedostatečného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Tomu odpovídá i nebezpečnost tohoto jevu: výsledkem je totiž okamžitá a naprostá ztráta kontroly nad vozidlem doprovázená prudkým zvýšením otáček motoru. K aquaplaningu přitom dochází často zcela nečekaně, bez předchozích varovných signálů.

„Aquaplaning vzniká, když se zkombinují tři faktory – příliš mnoho vody na vozovce, příliš vysoká rychlost a nedostatečně výkonné pneumatiky. Zatímco první z nich nemůžeme ovlivnit vůbec a druhý jen částečně, protože v některých situacích aquaplaning vzniká náhle již při rychlostech pod 70 km/hod, třetí rizikový faktor má každý řidič plně ve svých rukou,“ poznamenává Boris Tománek. „Když pomineme použití zimních pneumatik, je i u letních nejlepší nečekat, až hloubka jejich dezénu klesne na minimální zákonnou hranici 1,6 milimetru a pneumatiky vyměnit před sjetím pod tři milimetry. Za optimální pro bezpečnou jízdu se totiž považuje hloubka dezénu mezi čtyřmi a osmi milimetry. Důležité je také průběžně kontrolovat tlak a samozřejmě si hlavně vybírat kvalitní pneumatiky, které odolnost vůči aquaplaningu prokázaly při odborných testech.“

Hloubka dezénu nových letních pneumatik se pohybuje kolem osmi milimetrů. Opotřebení o každý z těchto osmi milimetrů snižuje schopnost odvádět vodu až o desítky procent. Zvláště při krajní minimální hodnotě již pneumatiky téměř nejsou schopny zvládnout stabilní průjezd ani minimální souvislou vodní vrstvou, což samozřejmě riziko aquaplaningu dramaticky zvyšuje. „Při skutečně hustém dešti musejí pneumatiky odvádět do stran enormní množství vody: například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se každá pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu. Pro představu: to je, jako by každou minutu musela vylít jedenáct plných koupacích van. Je-li však vybavena dostatečně hlubokým dezénem, dokáže i při rychlosti kolem 90 km/h odvádět dostatečné množství vody a zajišťovat neustálý kontakt s vozovkou,“ přibližuje Boris Tománek.

Jak aquaplaningu předcházet?

Goodyear apeluje na řidiče, aby během letních cest důsledně dbali na aktuální povětrnostní podmínky a obzvláště při hustých dešťových srážkách, kdy hrozí výskyt aquaplaningu, přizpůsobili řízení aktuální situaci. V extrémních případech jim doporučuje, aby raději na potřebnou dobu zastavili. „Nemohou-li zastavit, měli by za deště jízdě věnovat skutečně maximální pozornost a dodržovat několik základních pravidel,“ upozorňuje Boris Tománek.

Především by měli pozorně sledovat vozovku a přizpůsobit jejímu stavu styl a rychlost jízdy. Blíží-li se úsek viditelně tvořený velkými loužemi či souvislou vrstvou vody, měli by postupně zpomalovat, ale jen do chvíle, než do tohoto místa vjedou. Při vlastním průjezdu takovým místem by pak měl řidič vést automobil přímým směrem, zpevnit držení volantu a nebrzdit. „Pokud má dojem, že pneumatiky ztratily kontakt s vozovkou, měl by vyšlápnout spojkový pedál a vést automobil v přímém směru. Během jedné až dvou sekund by se měl kontakt mezi vozovkou a automobilem opět obnovit. V žádném případě řidič v takovéto situaci nesmí brzdit či manévrovat s automobilem,“ uzavírá doporučení společnosti Goodyear Boris Tománek.

Dlouholeté zkušenosti s aquaplaningem

Společnost Goodyear se problematice aquaplaningu dlouhodobě věnuje. První pneumatiku, která tomuto nebezpečnému jevu pomáhá předcházet, představila její koncernová značka Dunlop již v roce 1964, kdy si její inženýr Tom French nechal patentovat průlomový postup v dezénu pneumatik. Radiální pneumatika Dunlop SP 41 tehdy jako první poskytla řidičům ochranu před aquaplaningem díky systému mikrodrážek, které nasávaly vodu z povrchu vozovky podobně jako houba. Při průzkumu v České republice v předchozích letech Goodyear zjistil, že čeští řidiči mají sklon aquaplaning podceňovat a že nemají dostatečné znalosti o příčinách, které k němu vedou. Přímo se přitom s tímto jevem setkalo na 70 procent řidičů, z toho téměř čtvrtina již dokonce vícekrát.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...