Zcela nový Ford Ranger na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu krátce před svým vstupem na evropské trhy

Sportovně stylizovaný kompaktní pick-up přináší do svého segmentu působivý výkon, vynikající hospodárnost a výrazný vzhled spolu s moderní výbavou.

Nový Ranger se pyšní širokou řadou nových důmyslných technologií, které činí jízdu s tímto novým modelem jednodušší, bezpečnější a zábavnější.

Zcela nový Ford Ranger na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu krátce před svým vstupem na evropské trhy

Například zadní parkovací kamera, jejíž obraz se přenáší na displej integrovaný do zpětného zrcátka, dramaticky zlepšuje výhled dozadu a usnadňuje připojování přívěsu.

Zcela nový Ford Ranger na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu krátce před svým vstupem na evropské trhy
Zcela nový Ford Ranger na veletrhu užitkových vozidel v britském Birminghamu krátce před svým vstupem na evropské trhy

Protože byl vyvíjen s cílem stát se nejbezpečnějším představitelem své kategorie, disponuje Ranger také mnoha bezpečnostními technologiemi včetně elektronického stabilizačního systému (ESP), který za všech okolností udrží kola bezpečně na silnici. Na druhé straně si do tohoto robustního a všestranného vozidla našly cestu také komfortní technologie z luxusních automobilů, jako je satelitní navigace či bezdrátové rozhraní Bluetooth s hlasovým ovládáním.

V návaznosti na tradici svých předchůdců nabízí nový Ranger bezkonkurenční schopnosti, pokud jde o přepravu nákladu – nejvyšší dovolená hmotnost přívěsu 3 350 kg je nejlepší v dané kategorii. Modely poháněné motorem Ford Duratorq TDCi 2,2 l pak nabízejí užitečné zatížení až 1 333 kg.

Nový Ranger je skutečně nový, a to od základu.

S předchozím modelem má společné pouze jméno. Jedná se o první užitkový vůz značky Ford, vyvíjený v rámci strategie OneFord jako součást globálního programu za účasti nejlepších specialistů, které má Ford celosvětově k dispozici.

Zájemci o tento stylový kompaktní pick-up budou moci vybírat ze tří různých variant karoserie, pohonu zadních nebo všech kol, dvou úrovní světlé výšky a pěti stupňů výbavy. Nový Ranger se bude vyrábět v Thajsku, Jižní Africe a Argentině – a k dostání bude na více než 180 trzích po celém světě.

Nový model s dlouhou tradicí

Ranger se těší dlouhotrvajícímu úspěchu nejen v Evropě, na jejíž trhy byl uveden v roce 1997. Celosvětově patří tento model již téměř dvacet let k nejoblíbenějším pick-upům značky Ford a miliony zákazníků nedají dopustit na jeho vyhlášené přednosti – ohromnou nosnost, schopnost vypořádat se s těžkými přívěsy a nezničitelnost i v těch nejnáročnějších provozních podmínkách.

Nová konstrukce rámu, řízení i zavěšení a odpružení kol na obou nápravách vyústila v další navýšení nosnosti a přepravní kapacity. Paletu pohonných jednotek tvoří moderní vznětové agregáty Ford Duratorq TDCi se vstřikováním common-rail. K dispozici jsou dvě nové převodovky, šestistupňová manuální a samočinná se stejným počtem rychlostních stupňů. Když se k tomu přidají nové jízdní a bezpečnostní technologie, je vedoucí postavení Rangeru v této automobilové kategorii právě tak neohrožené jako jeho mocný, nic nepředstírající vzhled.

Ranger je dostatečně flexibilní, aby dokázal nalézt odpověď na všechny situace, před které ho může domácnost nebo firma zákazníka postavit.

Jeho proměna je snad nejlépe patrná v interiéru, kde se dosud nevídaná nabídka prostoru pro cestující setkává s komfortním, kultivovaným jízdním projevem a tak širokou nabídkou funkční výbavy.

„Robustnost pro 21. století“

Svalnaté, pevné kontury dávají zcela novému Rangeru sebevědomé vzezření silného jedince, který nemusí nic předstírat. Jeho moderní design se bude vyjímat zrovna tak dobře na stavbě jako před luxusní restaurací. Přední část zaujme krátkým převisem a charakteristickou maskou se třemi horizontálními lištami. Sklon předního okna uděluje vozu sportovnější, dynamičtější siluetu.

Vyšší bočnice zdůrazňují optickou mohutnost nového Rangeru, současně však vytvářejí více prostoru pro náklad. Rozměrné světlomety, velká vnější zpětná zrcátka a robustní lemy blatníků sjednocují vzhled všech nabízených provedení a pomáhají zdůraznit agresivně sportovní vzezření Rangeru.

Verze Wildtrak rozvíjí vzhled Rangeru ještě dále za pomoci jedinečného barevného předělu na přední části. Designéři zde vytvořili zvýrazňující linii, s níž kontrastuje spodní mřížka. Stejný barevný odstín byl použit rovněž na vnějších zpětných zrcátkách, klikách dveří a bočních ventilačních otvorech.

„Agresivní vzhled a výraznou grafiku Wildtraku uvítají všichni, kteří dokážou ocenit sportovní a expresivní image. Když povezete na korbě vodní skútr nebo sportovní čtyřkolku, bude to vypadat fantasticky,“ řekl Craig Metros, šéfdesignér zcela nového Rangeru.

Od jiných verzí se Wildtrak liší také osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin, střešním nosičem a exkluzivními emblémy Wildtrak.

Účelný a stylový interiér

Konstrukce palubní desky umožňuje použít různé modulární podsestavy, jako jsou například jednotky audiosystému nebo ovládací panely topení a klimatizace, bez vzniku nežádoucích spár nebo kompromisů ve kvalitě výroby.

Debbie Pascoeová, designérka odpovědná za výběr barev a materiálů, prozrazuje, že veškeré materiály použité v interiéru se vyznačují mimořádnou odolností. Sedadla musejí být pohodlná, ale zároveň dost robustní na to, aby odolala náporu, jakému jsou při běžném komerčním používání vystaveny interiéry užitkových automobilů.

„Typický řidič pick-upu potřebuje prostor. Navrhli jsme tedy interiér, který je pohodlný a umožňuje snadné nastupování i vystupování, zatímco ovládací prvky jsou dost velké na to, aby s nimi bylo možné manipulovat i v rukavicích. Když navrhujete interiér pick-upu, musíte sáhnout ke speciálním opatřením, aby kabina byla zrovna tak robustní jako zbytek vozu. Robustní však nemusí znamenat hrubá,“ upozorňuje.

Materiály v interiéru jsou vystaveny nepřetržitému namáhání a musí vydržet mnohem drsnější zacházení než v osobních automobilech. Například potahy sedadel nesmí přijít k újmě, když se na ně v zápalu práce odloží nářadí nebo když zůstane zapomenutý šroubovák v zadní kapse kalhot. Dveřní výplně musí být odolné proti poškrábání i proti nešetrnému kontaktu s ušpiněnou obuví. Provozovatelé pick-upů žádají interiér, který je komfortní pro běžné každodenní ježdění.

„Nezapomněli jsme, že mnohé z těchto vozů se leckde ve světě používají nejen k práci, ale také jako primární dopravní prostředek pro celou rodinu,“ řekla Pascoeová.

Na druhé řadě sedadel v novém Rangeru Double Cab se pohodlně usadí tři cestující. Kabina vzadu nabízí více prostoru pro kolena i chodidla, a také nastupování je nyní jednodušší.

Napříč celým interiérem lze nalézt řadu odkládacích prostor, jichž může být celkem více než dvacet. Všechny dveře jsou opatřeny kapsami dost širokými na to, aby se do nich vešla láhev s nápojem, a některé modely disponují také chlazenou přihrádkou ve středové konzole, aby nápoje zůstaly osvěžující bez ohledu na aktuální počasí. Rozměrná schránka v palubní desce snadno pojme do svých útrob přenosný počítač, zatímco do přihrádek v konzole mezi sedadly lze odložit mobilní telefony či jiné menší předměty.

Pod zadními sedadly se nachází příhodný prostor pro uschování dalších drobností a střední loketní opěrka mezi zadními sedadly modelu Ranger Double Cab může (v závislosti na stupni výbavy) obsahovat dva držáky nápojů.

Vyšší výkon, nižší spotřeba

Evropští zájemci o nový Ford Ranger budou volit mezi dvěma vyspělými zážehovými motory Ford Duratorq TDCi se vstřikováním common-rail, které spolupracují s novými šestistupňovými převodovkami.

Motory

Nový vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,2 litru vyvine nejvyšší výkon 110 kW a točivý moment 375 Nm, zatímco silný a úsporný nový pětiválec 3,2 l v modelu Wildtrak dává výkon 147 kW a točivý moment plných 470 Nm. Obě pohonné jednotky byly vyvíjeny s mimořádným důrazem na nízkou spotřebu paliva, což by v kombinaci s palivovou nádrží o objemu 80 litrů mělo novému Rangeru zajistit vynikající akční rádius.

Převodovka

Odstupňování rychlostních stupňů i stálý převod byly precizně vykalkulovány s ohledem na akcelerační potenciál vozu, spotřebu paliva, přepravní kapacitu i cestovní komfort.

Nová šestistupňová samočinná převodovka nabízí dva jízdní režimy. „Normal“ je přizpůsobený pro maximální cestovní komfort a co nejnižší spotřebu. Přesunutím páky do polohy „Performance“ aktivuje řidič dynamičtější režim, v němž převodovka řadí později a umožní také ruční volbu rychlostních stupňů pohybem volicí páky dopředu (podřazování) nebo dozadu (odřazování).

Dalšími speciálními funkcemi této nové samočinné převodovky jsou Adaptive Automatic Mode (přizpůsobuje strategii řazení aktuálnímu stylu jízdy řidiče) a Grade Control Logic (zvolí nižší rychlostní stupeň, pokud řidič při jízdě v klesání použije brzdy).

Šestistupňová přímo řazená převodovka s krátkou řadicí pákou na způsob osobních vozů, ergonomicky umístěnou blízko k řidiči, poskytuje rychlé a přesné řazení a její odstupňování dokonale vyhovuje charakteristice nových vznětových motorů. Indikátor na palubní desce pomáhá řidiči řadit tehdy, kdy je to nejvhodnější z hlediska hospodárnosti jízdy.

Hospodárnost

S využitím stejné simulační technologie, jakou používají týmy Formule 1, provedli specialisté na aerodynamiku více než 1 000 simulací, na jejichž základě optimalizovali tvary vozu pro co nejnižší spotřebu paliva. Ranger je navíc vybaven rekuperačním brzděním a speciálním alternátorem, který se vypíná při akceleraci a zapíná při zpomalování.

Vyspělá bezpečnostní výbava

Ford Ranger je zkonstruován tak, aby zajistil cestujícím nejvyšší možnou úroveň ochrany. Bezpečnostní struktura je tvořena karoserií se značným podílem vysokopevnostních ocelí a novým rámem, který pohlcuje energii kolize. Předtím, než poslali proti překážce první prototyp, provedli vývojáři Fordu více než 9 000 virtuálních bariérových testů za pomoci nejmodernějších počítačových technologií.

Všechny verze karoserie budou v Evropě poprvé sériově vybaveny novými okenními airbagy, které jsou uloženy ve stropní výplni a pomáhají ochránit hlavy cestujících při bočním nárazu. Tento bezpečnostní vak sahá od A-sloupku až k C-sloupku, což znamená, že poskytuje účinnou ochranu cestujícím na obou řadách sedadel. K dispozici jsou rovněž boční airbagy pro přední sedadla, které se rozvíjejí z boční části opěradel a chrání zejména hrudník. Do sériové bezpečnostní výbavy všech modelových variant nového Rangeru patří dále také čelní airbagy vpředu a dokonce i kolenní airbag řidiče.

Všechna sedadla jsou osazena tříbodovými bezpečnostními pásy, vpředu navíc s předpínači a omezovači tahu, systém Ford Belt Minder připomíná cestujícím vpředu, aby si zapnuli pás.

Ranger disponuje také mnoha technologiemi aktivní bezpečnosti, které pomáhají nehodám předcházet. Klíčovým prvkem je elektronický stabilizační program ESP, jenž v sobě zahrnuje řadu specializovaných elektronických systémů. Systém dynamické stabilizace přívěsu v případě počínajícího rozkývání přívěsu selektivně vyvine brzdný účinek na některá kola tak, aby jízdní soupravu plynule zpomalil a stabilizoval, zatímco systém dynamické adaptace na aktuální zatížení pomáhá zachovat stabilitu a ovladatelnost bez ohledu na hmotnost a rozložení nákladu – obojí je totiž schopen rozpoznat a přizpůsobit tomu intervence asistenční elektroniky. Dále je zde systém samočinné regulace rychlosti při sjíždění prudkého klesání a asistent pro rozjezd ve svahu, který zabrání nežádoucímu couvnutí vozu.

K dosažení nejkratší možné brzdné dráhy i za nepříznivých okolností přispívá protiblokovací systém ABS s elektronickým brzdovým asistentem EBA a elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBD, jehož úkolem je regulovat podíl brzdného tlaku na zadní nápravě v závislosti na aktuálním zatížení vozu. Při prudkém brzdění se automaticky zapnou varovné blikače, aby upozornilo ostatní řidiče na potenciálně nebezpečnou situaci.

Při vývoji nového Rangeru přihlížel Ford také k bezpečnosti chodců. Je to vůbec poprvé, kdy se do modelu typu pick-up dostávají technická řešení vzešlá z globálního výzkumného projektu Fordu, zaměřeného na vývoj automobilů šetrných k chodcům. Patří sem „plástvová“ struktura kapoty, omezující riziko poranění hlavy chodce, nebo přední nárazník s materiály pohlcujícími energii.

Celkovou bezpečnost provozu nového Fordu Ranger zvyšují rovněž asistenční systémy jako zadní parkovací senzory nebo parkovací kamera.

Nová úroveň jízdního komfortu a ovladatelnosti

Ranger vyniká i v oblasti jízdních vlastností. Zcela nový podvozek totiž přináší komfort srovnatelný s osobními automobily, menší ovládací síly, preciznější ovladatelnost a lepší jízdní stabilitu.

K lepší průchodnosti volným terénem přispěl tužší žebřinový rám, zvýšení světlé výšky až na 232 mm a strategické umístění komponentů hnací soustavy až nad podélné nosníky rámu, aby nemohlo dojít k jejich poškození při kontaktu s povrchem.

I přes prodloužení rozvoru náprav na 3 220 mm a rozšíření rozchodu kol na 1 560 mm (verze 4×4), respektive 1 590 mm (4×2), má zcela nový Ranger poloměr otáčení dost malý na to, aby se s ním snadno manévrovalo a parkovalo i v úzkých ulicích evropských měst. Důkladně přepracované hřebenové řízení s posilovačem poskytuje přesnější vedení vozu při zachování robustnosti nezbytné pro pohyb mimo zpevněné komunikace.

Zcela nová je konstrukce přední nápravy

– se vzpěrami, vinutými pružinami a modifikovaným designem horních i spodních trojúhelníkových ramen. Odpružení a tlumení je na všech modelech konstrukčně podobné, ale tuhost pružin a kalibrace tlumičů pérování byly zvoleny tak, aby kompenzovaly rozdíly v hmotnosti, umístění těžiště, točivém momentu motoru a počtu poháněných kol mezi jednotlivými variantami nového Rangeru.

Zadní náprava

– dostala novou konstrukci, která zajišťuje hladkou, komfortní jízdu. Odpružení listovými pery, které představuje nejlepší možné řešení z hlediska nosnosti vozu, bylo pečlivě optimalizováno tak, aby podávalo odpovídající výkon na nejrůznějších površích a v nejrozmanitějších provozních podmínkách.

Díky tomu se Ranger nenechá vyvést z míry ani při jízdě vysokou rychlostí po komunikacích s nezpevněným povrchem. I za těchto okolností je vůz stabilní, záď nemá tendenci na nerovnostech odskakovat nebo uhýbat ze stopy.

Vzhledem k tomu, že v některých částech světa se pravidelně opakují monzunové deště, které způsobují časté záplavy, umístili konstruktéři důležité součásti elektroinstalace a vstupní otvor sání co nejvýše v motorovém prostoru, takže nový Ranger se pyšní působivou brodivostí.

Spolehlivé brzdy

Brzdová soustava musí odolat extrémním klimatickým a provozním podmínkám od třicetistupňových mrazů ve Švédsku až po intenzivní horko v kalifornském Death Valley, od ucpaných ulic velkoměst přes německé dálnice až po nehostinné cesty v australském vnitrozemí.

Výsledkem jsou nejrozměrnější brzdy v tomto segmentu, jež se vyznačují excelentní odolností vůči vadnutí, zejména při plném zatížení vozu. V okamžiku, kdy konkurenční systémy již vadnou a brzdná dráha se začíná prodlužovat, Ranger stále brzdí naplno.

V zájmu optimální stability nejen při brzdění bude možné nový Ranger na přání vybavit elektronickým stabilizačním systémem (ESP), který v sobě zahrnuje také systém regulace prokluzu kol a systém ochrany proti převrácení.

Protože Ranger patří k lídrům svého segmentu, pokud jde o nejvyšší dovolenou hmotnost přípojného vozidla, budou pro něj k dispozici rovněž systémy dynamické stabilizace přívěsu a systém dynamické adaptace na aktuální zatížení.

V případě počínajícího rozkývání přívěsu elektronika selektivně vyvine brzdný účinek na některá kola tak, aby jízdní soupravu plynule zpomalila a stabilizovala se, zatímco systém dynamické adaptace na aktuální zatížení pomáhá zachovat stabilitu a ovladatelnost bez ohledu na hmotnost a rozložení nákladu – obojí je totiž schopen rozpoznat a přizpůsobit tomu intervence asistenční elektroniky.

Stejně jako všechny současné produkty společnosti Ford je i zcela nový Ranger zkonstruovaný tak, aby poskytoval nekompromisní ochranu všem cestujícím. V případě nehody chrání posádku velmi tuhá struktura karoserie s vysokým podílem vysokopevnostní oceli na strategicky významných místech.

Další nové technologie, jako je například zadní parkovací kamera, nejenže usnadní zákazníkům každodenní soužití s novým Rangerem, ale mohou také pomoci zabránit neúmyslnému střetu s chodcem či dítětem.

Přepravní schopnosti

Je potřeba odvézt pětičlenný pracovní tým? Dopravit do zaměstnání velký spotřebič, materiál na stavbu, štěrk na zahradu? Transportovat bedny se zeleninou na místní trh? Korba nového Fordu Ranger Double Cab je připravena pojmout cokoliv, i když bude jeho kabina plně obsazena lidmi.

Ložná plocha korby je u modelu Double Cab o 10 cm širší než dříve – její rozměry činí 1 549 x 1 560 mm, což v kombinaci s výškou bočnic 511 mm dává objem 1,21 kubického metru.

Šířka ložné plochy mezi podběhy je u všech variant 1 139 mm a nad podběhy se nachází speciální vybrání, které umožňuje skládat překližku nebo kamenné desky naplocho na sebe. Nakládací otvor měří v úrovni horní hrany korby na šířku 1 330 mm.

Neohrožený dobrodruh

Wildtrak se pyšní působivou schopností překonávat vodní toky – hodnota brodivosti 80 cm patří mezi kompaktními pick-upy k nejlepším.

Modely s pohonem všech čtyř kol jsou osazeny osvědčenou elektronicky ovládanou přídavnou převodovkou, která umožňuje řidiči kdykoli přepínat mezi režimy 4×2 a 4×4 tlačítkem na středové konzole mezi sedadly. Je-li zapotřebí více točivého momentu nebo naopak silnější brzdný moment motoru při sjíždění klesání s plně zatíženým vozem, lze stejně snadno zvolit redukovaný převod. Ford však vychází vstříc potřebám zákazníků také tím, že pro nový Ranger nabídne výběr z několika hodnot stálého převodu.

Stabilizační systém ESP rozpozná jízdu po nezpevněném povrchu a upraví svoje intervence tak, aby zajistil ideální rovnováhu mezi jízdní stabilitou a průchodností. V modelech s pohonem 4×4 lze systém ESP částečně deaktivovat. V tomto režimu je omezena regulace přetáčivosti a nedotáčivosti, ale zůstává zachována kontrola stability při brzdění, což usnadňuje jízdu hlubokým pískem nebo bahnem. K dispozici je také režim pro snadnější rozjezd na sněhu nebo náledí.

V opravdu náročném terénu, když řidič připojí pohon 4×4 a zařadí redukovaný převod, zvýší řídící elektronika odpor plynového pedálu a sníží jeho citlivost, aby zabránila neúmyslné akceleraci v důsledku nekontrolovaných pohybů chodidla při přejezdu velkých nerovností.

„Zcela nový Ranger je zdatný a vyrovnaný automobil na silnici i v terénu,“ řekl Jesus Alonso. „Spojuje to nejlepší z obou světů – mimořádnou bezpečnost, vynikající spotřebu, moderní vzhled, komfortní interiér, inovativní technologie a excelentní přepravní vlastnosti – do jednoho vyváženého celku, který dokonale vystihuje potřeby sportovně založených lidí s aktivním životním stylem.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...