Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a svítilna na baterky.
Propastný rozdíl je i v přístupu klientů k Mustangům. Mach-E se v roce 2022 prodával 8krát líp než ten benzinový.
Výhody baterií typu LFP
A když už jsme u baterek… Ford oznámil, že bude montovat do svých elektrických modelů pro evropský trh lithium-železo-fosfátové (lithium iron phosphate, LFP) baterie. A začal s tím právě u Mustangu Mach‑E. Nová chemie baterií LFP nicméně nenahradí chemii nikl-kobalt-mangan (NCM), protože obě budou nabízeny paralelně. Ford říká, že to zákazníkům umožní vybrat si elektromobil „s jedinečnými výkonnostními charakteristikami baterie, které nejlépe odpovídají jejich potřebám“.
Baterie LFP jsou velmi odolné a lépe snášejí častější rychlonabíjení. Další předností je, že nevyžadují tolik drahých a vzácných materiálů, po kterých je již dnes silná poptávka. Výroba levnějších baterií ve velkém měřítku pomůže Fordu udržet nebo ještě více snížit ceny elektromobilů pro zákazníky. Baterie LFP budou pohánět celou řadu cenově dostupných osobních i užitkových elektromobilů Ford nové generace, které jsou ve vývoji.
Miliony zákazníků
„Modelová řada elektromobilů Ford vzbudila obrovskou poptávku. Plníme své závazky, protože díky rozšiřování výroby LFP i NCM baterií začnou tisíce, a brzy pak miliony zákazníků využívat výhod elektromobilů se špičkovou a odolnou konstrukcí baterie, které budou postupem času stále dostupnější,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu.
Technologie LFP pomáhá snížit závislost na kritických nerostných surovinách jako nikl a kobalt. Proto zapadá do úsilí Fordu vybudovat pro své elektromobily takový dodavatelský řetězec, který bude dodržovat stejné standardy udržitelnosti a lidských práv jako samotná automobilka.
Ford se i proto zavázal investovat do roku 2026 celosvětově do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 1,1 bilionu Kč) a dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality ve všech svých vozidlech, provozech i dodavatelském řetězci. Společnost si také klade za cíl dosáhnout do roku 2035 nulových emisí u všech vozidel prodávaných v Evropě a současně uhlíkové neutrality napříč svými evropskými zařízeními, logistikou i dodavateli.
Ford Mustang Mach-E AWD
Cena test. modelu: od 1 618 000 Kč
Elektromotor: 216 kW (294 k)
Točivý moment: 430 Nm
Zrychlení: 6,2 s2
Kapacita baterie: 98,7 kWh
Dojezd: až 600 km
Kombinovaná spotřeba: 17,3 kWh/100 km
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.