- Jezdci týmu CUPRA EKS hovoří za volantem nejvýkonnějšího vozu v seriálu FIA ETCR o tom, jak vnímají život
- „Adrenalin je v DNA závodního jezdce, touha vyvinout mimořádné úsilí,“ říká loňský mistr Mattias Ekström
- O celkovém vítězi letošní sezony se rozhodne o víkendu 23. až 25. září na Sachsenringu v Německu
Už jako děti jezdili ve vysokých rychlostech na závodních okruzích, a život bez extrémního vzrušení si nedokážou představit. Adrenalin je důvodem, proč dělají svou práci tak dobře – a to neznamená nic menšího, než vítězit za volantem závodního vozu CUPRA e-Racer. Jsou jezdci týmu CUPRA EKS a za několik dnů budou bojovat v posledním závodě letošní sezony. V něm se rozhodne o mistru seriálu FIA ETCR. Jak prožívají vzrušení z každého závodu?
Zrozeni pro závodní okruhy. Členové týmu CUPRA EKS dosáhli v letošní sezoně FIA ETCR několika vítězství a všichni stáli na stupních vítězů. Vzhledem k jejich předchozím úspěchům to není žádné překvapení. „Závodit jsem začal v pěti letech. Je to moje druhá přirozenost,“ říká Adrien Tambay. Francouzský jezdec je jedním z letošních nováčků v týmu, ale v současnosti stojí v čele průběžného pořadí. Za ním s malou ztrátou následuje Mattias Ekström, loňský mistr, který závodí non-stop již více než 20 let. „Všechno to začalo jako dětský sen. Pak doufáte, že se stane skutečností. Občas se i teď cítím jako dítě a pořád si představuji, že vítězím v každém závodě a sním o tom,“ říká Ekström.
Připraveni reagovat na zelenou. Závody jsou v této konkurenci hektické. Když chybí do okamžiku, kdy se rozsvítí zelená startovní světla, jen několik sekund, je pro jezdce uvnitř vozu klíčové maximální soustředění. „Je to hodně zvláštní pocit, protože v těchto elektromobilech neslyšíte vůbec nic. Víte, že vůz je připraven, protože svítí kontrolky systémů, ale opravdové vzrušení přichází až s prvním sešlápnutím pedálu plynu na podlahu. Je to intenzivní pocit,“ říká jezdec Jordi Gené. Adrien Tambay potvrzuje, že i pro něj všechno začíná právě tímto okamžikem. „Pro mě je to chvíle, kdy mě přestane bolet žaludek. Kdy všechno odstartuje, a už necítím žádný stres. Zavřete hledí na své přílbě, a jste připraveni jet. Na nějaký stres už pak není vůbec žádný čas a musíte se jen soustředit na sebe a svůj výkon.“ Tom Blomqvist, který je v týmu také prvním rokem, to prožívá následovně: „Příliv adrenalinu pociťuji v okamžiku, kdy začnou červená světla blikat. Srdeční tep se mi zrychlí, ale jakmile se barva změní na zelenou, jsem už ve své komfortní zóně a soustředím se na to, co dělám v podstatě celý svůj život.“
CUPRA e-Racer při jízdě na plný výkon. Jejich cílem je být nejrychlejší a přejet cílovou čáru jako první, a to za volantem automobilu s výkonem 500 kW, který zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. „Řízení tohoto vozu je jedinečnou výzvou. Je velmi obtížné dostat ho až na samotný limit, protože je tak rychlý,“ říká Ekström. „Nejlepší způsob, jak bych to mohl popsat, je pocit, jako když sledujete film Star Wars,“ dodává Gené, „kde všechno probíhá tak rychle. Zrychlení je hned od startu tak konstantní, že máte pocit, že se všechno přibližuje tak rychle.“
Vizualizace cílové čáry. Jezdci týmu CUPRA EKS se shodují na tom, že si v těchto okamžicích, kdy se všechno mění v rozmazanou šmouhu, představují cílovou čáru. „Pozitivní vizualizace je velmi důležitá, protože zde není žádný prostor pro chyby a za všech okolností musíte podávat nejvyšší výkony,“ říká Tambay. Jordi Gené vizualizaci používá dokonce dlouho před každým závodem: „Představa, že jako první přejíždím cílovou čáru, je v mém podvědomí vždy přítomna, dokonce i v předvečer závodu, než jdu spát. Představuji si start, své konkurenty a všechno, co by se mohlo stát. Vždy sním o tom, že zvítězím.“
Připraveni na ještě více adrenalinu. Na závodním okruhu Sachsenring (Německo) na ně ve dnech 23. až 25. září čeká pořádný příval adrenalinu. Dojedou-li do cíle na předních místech, budou moci nejen stát na stupních vítězů, ale také se mohou stát mistrem letošní sezony. „Pocity, které prožíváme, jsou výsledkem intenzivního konkurenčního tlaku a rychlosti v našem sportu… a adrenalinu, který koluje v našich žilách,“ říká Blomqvist. A jeho týmový kolega Ekström s tím souhlasí: „Adrenalin je v DNA závodního jezdce, touha vyvinout mimořádné úsilí, udělat to nejlepší pro tým, pro značku. Je to také skvělý pocit, protože ve mně probouzí to nejlepší. Na adrenalinu jsem závislý.“
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií