Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Mé přání se splnilo – týden jsem mohl sedat denně za volantem tohoto zajímavého vozu a ověřovat si jeho jízdní vlastnosti. Již ve čtvrtém čtvrtletí 1998, kdy byl u nás Ford Focus uveden do prodeje, si odváželi zákazníci 296 Focusů a za první čtvrtletí 1999 dokonce 639 Focusů získalo své majitele. Myslím, že budou spokojeni.

Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Svým novým designem si Focus získává zákazníky a plně potvrzuje, že patří do nového vývojového stupně designu New Edge, který Ford začal uplatňovat u Fordu Ka, dále u Fordu Puma a následně u Fordu Cougar. Osobitý design karoserie Focusuje harmonický, má řadu výrazných hran, úhlů a křivek a vytváří aerodynamický a funkční celek. Snížená kapota umožňuje řidiči dobrý výhled a zvýrazňuje dynamiku vozu. Rozměrné světlomety a vystupující lemy blatníků dodávají Focusu osobitý nezaměnitelný vzhled. Zadní vysoko umístěná světla dominují výrazné zádi vozu, světla jsou podstatně lépe viditelná a jejich možnost poškození je značně snížená. Zvláštností u Focusu je umístění zámku kapoty pod znakem Forda a jeho otvírání klíčem. Tím se totiž zloděj i po rozbití okna dostane pouze do vozu, ale nikoliv již do motorového prostoru. Taktéž otevírání vozu je řešeno s ohledem na vyšší bezpečnost: při prvém zmáčknutí centrálního odemykání se odemknou pouze dveře řidiče a teprve při druhém se otevřou i ostatní dveře.

Kladně hodnotím uspořádání velmi prostorného interiéru, do kterého je rozměrnými dveřmi s mimořádně velkým úhlem otevření pohodlný přístup. I do zavazadlového prostoru je velmi dobrý přístup. Vzhledem k tomu, že střecha je zvýšená, je dostatek prostoru nad hlavou i při vyšší postavě řidiče. Vzhledem k záměrně zvýšenému posazu řidiče je jeho výhled při řízení velmi dobrý – i já jsem to plně pocítil při řízení. Sedadla jsou pohodlná, rozměrná a anatomicky dobře tvarovaná, v prudkých zatáčkách jsem pociťoval i při vyšší rychlosti jejich pevné držení.


Výškově i podélně seřiditelným čtyřramenným volantem se mi velmi příjemně Focus vedl. Palubní deska je nejen elegantní ale i funkčně důsledně ergonomicky řešena: všechny přístroje jsou dobře sledovatelné a ovládače jsou umístěny v dosahu řidiče, při jízdě tedy řidiči umožňují stále sledovat provoz a nesporně tak celé řešení palubní desky přispívá k bezpečnosti jízdy. Základní výbava je opravdu bohatá: obsahuje airbag, elektricky ovládaná přední okna, centrální dálkové odemykání, imobilizér, otáčkoměr, posilovač řízení a další.


Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Po týdenním testu Focusa si myslím, že jeden z hlavních důvodů, proč renomovaní hodnotitelé vybrali právě tento model za automobil roku, byly jeho výborné jízdní vlastnosti umožněné vynikajícím konstrukčním zpracováním podvozku. V zatáčkách jsem pociťoval minimální naklánění vozu a celkové jeho chování v zatáčkách je neutrální a výborně drží stopu. Pérování vinutými pružinami s dvoučinnými tlumiči se zkrutnými stabilizátoryjak vpředu tak vzadu umožňuje i sportovní jízdu. Řízení s účinným posilovačem přesně reaguje na záměry řidiče: ovládání řízení na parkovišti je lehké a při jízdě ve vyšších rychlostech účinnost posilovače mírně klesá, aby byl zachován potřebný kontakt řidiče s vozovkou. Brzdy mají rychlý nástup a ani při delším opakovaném brždění jsem nepociťoval jejich snižující účinnost.

Vynikajícímu podvozku odpovídal i pružný čtyřválcový benzinový motor o obsahu 1,8 l se 16 ventily, kterým byl testovaný vůz osazen. Maximální výkon 115 k dosahuje tento motor při 5500 ot/min, jeho maximální otáčky jsou přes 6400 ot/min a nejvyšší hodnotu točivého momentu 160 Nm dosahuje při 4400 ot/min. Motor má nízkou úroveň hluku, což nesporně kladně ovlivňuje pohodu všech cestujících. Pětirychlostní mechanická převodovka je velmi dobře odstupňovaná a její konstrukce umožňuje řidiči přesné a lehké řazení.


Motor má velmi dobrou akceleraci i při nižších otáčkách. Při normální rekreační jízdě doporučuji využívat rozmezí od 2000 do 3500 otáček. Při 3500 ot/min dosahuje Focus na dvojku 55 km/hod, na trojku 80 km/hod, na čtyřku 107 km/hod a na pětku přes 130 km/hod. Při sportovnější jízdě se motor ochotně a řekl bych „rád“ vytáčí do vyšších otáček: tak na dvojku výtečně akceleruje do téměř 90 km/hod a na trojku do 130 km/hod. Maximální rychlost udává výrobce 198 km/hod. Při testování jsem ujel cca jednu třetinu kilometrů ve městě, třetinu na normálních silnicích mimo město a třetinu na dálnicích. Průměrnou spotřebu jsem dosáhl ve výši necelých 8 litrů na 100 km, což zhruba odpovídá údajům o spotřebě, které udává výrobce.


Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999
Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999
Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Zájemce má možnost zvolit jeden ze čtyř benzinových motorů a to obsahu 1,4 l s výkonem 75 k, 1,6 l s výkonem 100 k, 1,8 l s výkonem115 k anebo 2,0 l s výkonem 130 k, případně turbodiesel o obsahu 1,8 l s výkonem 90 k. Z karoserií si může vybrat hatchback, limuzínu nebo kombi. Ve výbavě může zvolit Ambiente, Trend nebo nejvyšší stupeň výbavy Ghia.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...