Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Mé přání se splnilo – týden jsem mohl sedat denně za volantem tohoto zajímavého vozu a ověřovat si jeho jízdní vlastnosti. Již ve čtvrtém čtvrtletí 1998, kdy byl u nás Ford Focus uveden do prodeje, si odváželi zákazníci 296 Focusů a za první čtvrtletí 1999 dokonce 639 Focusů získalo své majitele. Myslím, že budou spokojeni.

Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Svým novým designem si Focus získává zákazníky a plně potvrzuje, že patří do nového vývojového stupně designu New Edge, který Ford začal uplatňovat u Fordu Ka, dále u Fordu Puma a následně u Fordu Cougar. Osobitý design karoserie Focusuje harmonický, má řadu výrazných hran, úhlů a křivek a vytváří aerodynamický a funkční celek. Snížená kapota umožňuje řidiči dobrý výhled a zvýrazňuje dynamiku vozu. Rozměrné světlomety a vystupující lemy blatníků dodávají Focusu osobitý nezaměnitelný vzhled. Zadní vysoko umístěná světla dominují výrazné zádi vozu, světla jsou podstatně lépe viditelná a jejich možnost poškození je značně snížená. Zvláštností u Focusu je umístění zámku kapoty pod znakem Forda a jeho otvírání klíčem. Tím se totiž zloděj i po rozbití okna dostane pouze do vozu, ale nikoliv již do motorového prostoru. Taktéž otevírání vozu je řešeno s ohledem na vyšší bezpečnost: při prvém zmáčknutí centrálního odemykání se odemknou pouze dveře řidiče a teprve při druhém se otevřou i ostatní dveře.

Kladně hodnotím uspořádání velmi prostorného interiéru, do kterého je rozměrnými dveřmi s mimořádně velkým úhlem otevření pohodlný přístup. I do zavazadlového prostoru je velmi dobrý přístup. Vzhledem k tomu, že střecha je zvýšená, je dostatek prostoru nad hlavou i při vyšší postavě řidiče. Vzhledem k záměrně zvýšenému posazu řidiče je jeho výhled při řízení velmi dobrý – i já jsem to plně pocítil při řízení. Sedadla jsou pohodlná, rozměrná a anatomicky dobře tvarovaná, v prudkých zatáčkách jsem pociťoval i při vyšší rychlosti jejich pevné držení.


Výškově i podélně seřiditelným čtyřramenným volantem se mi velmi příjemně Focus vedl. Palubní deska je nejen elegantní ale i funkčně důsledně ergonomicky řešena: všechny přístroje jsou dobře sledovatelné a ovládače jsou umístěny v dosahu řidiče, při jízdě tedy řidiči umožňují stále sledovat provoz a nesporně tak celé řešení palubní desky přispívá k bezpečnosti jízdy. Základní výbava je opravdu bohatá: obsahuje airbag, elektricky ovládaná přední okna, centrální dálkové odemykání, imobilizér, otáčkoměr, posilovač řízení a další.


Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Po týdenním testu Focusa si myslím, že jeden z hlavních důvodů, proč renomovaní hodnotitelé vybrali právě tento model za automobil roku, byly jeho výborné jízdní vlastnosti umožněné vynikajícím konstrukčním zpracováním podvozku. V zatáčkách jsem pociťoval minimální naklánění vozu a celkové jeho chování v zatáčkách je neutrální a výborně drží stopu. Pérování vinutými pružinami s dvoučinnými tlumiči se zkrutnými stabilizátoryjak vpředu tak vzadu umožňuje i sportovní jízdu. Řízení s účinným posilovačem přesně reaguje na záměry řidiče: ovládání řízení na parkovišti je lehké a při jízdě ve vyšších rychlostech účinnost posilovače mírně klesá, aby byl zachován potřebný kontakt řidiče s vozovkou. Brzdy mají rychlý nástup a ani při delším opakovaném brždění jsem nepociťoval jejich snižující účinnost.

Vynikajícímu podvozku odpovídal i pružný čtyřválcový benzinový motor o obsahu 1,8 l se 16 ventily, kterým byl testovaný vůz osazen. Maximální výkon 115 k dosahuje tento motor při 5500 ot/min, jeho maximální otáčky jsou přes 6400 ot/min a nejvyšší hodnotu točivého momentu 160 Nm dosahuje při 4400 ot/min. Motor má nízkou úroveň hluku, což nesporně kladně ovlivňuje pohodu všech cestujících. Pětirychlostní mechanická převodovka je velmi dobře odstupňovaná a její konstrukce umožňuje řidiči přesné a lehké řazení.


Motor má velmi dobrou akceleraci i při nižších otáčkách. Při normální rekreační jízdě doporučuji využívat rozmezí od 2000 do 3500 otáček. Při 3500 ot/min dosahuje Focus na dvojku 55 km/hod, na trojku 80 km/hod, na čtyřku 107 km/hod a na pětku přes 130 km/hod. Při sportovnější jízdě se motor ochotně a řekl bych „rád“ vytáčí do vyšších otáček: tak na dvojku výtečně akceleruje do téměř 90 km/hod a na trojku do 130 km/hod. Maximální rychlost udává výrobce 198 km/hod. Při testování jsem ujel cca jednu třetinu kilometrů ve městě, třetinu na normálních silnicích mimo město a třetinu na dálnicích. Průměrnou spotřebu jsem dosáhl ve výši necelých 8 litrů na 100 km, což zhruba odpovídá údajům o spotřebě, které udává výrobce.


Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999
Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999
Za volantem Ford Focusu – vítězného vozu roku 1999

Zájemce má možnost zvolit jeden ze čtyř benzinových motorů a to obsahu 1,4 l s výkonem 75 k, 1,6 l s výkonem 100 k, 1,8 l s výkonem115 k anebo 2,0 l s výkonem 130 k, případně turbodiesel o obsahu 1,8 l s výkonem 90 k. Z karoserií si může vybrat hatchback, limuzínu nebo kombi. Ve výbavě může zvolit Ambiente, Trend nebo nejvyšší stupeň výbavy Ghia.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...