Z5 Express: Chlouba brněnské zbrojovky

Jedním z nejvzácnějším kouskem vetránské sbírky Petra Cincibucha je model Z5 Express, nejvýkonnější vůz brněnské Zbrojovky.

Z5 Express: Chlouba brněnské zbrojovky

V roce 1935 se v Brně sešla správní rada Československé zbrojovky, aby rozhodla o dalším vývoji svého automobilového programu. Část odborníků v tu dobu už připravovala prototyp aerodynamického vozu, ostatní toužili po luxusním modelu. Dočkaly se obě skupiny, neboť vznikl jak nejlevnější vůz na trhu Z6, tak luxusní a nejvýkonnější model Z5 Express.

Na svou dobu velice pokrokový vůz vzbuzuje už svými rozměry úctu ještě po více než šedesáti letech. Byl dlouhý 4310 mm, široký 1450 mm a vysoký 1530 mm.


Pro tento automobil s předním pohonem vyvíjel ing. Voženílek, tehdejší šéf automobilového oddělení Zbrojovky, původně dvoudobý tříválec. Jeho návrh byl zamítnut s odůvodněním, že tříválec je neprodejný. Budoucnost později prokázala, že takový motor může velice dobře fungovat. Také další varianty motorů připravované pro express byly odmítnuty. Nakonec padla volba na řadový dvoudobý čtyřválec objemu 1470 cm3, poprvé uložený na silentblocích a který s termosifonovým chlazením bez ventilátoru a dvěma karburátory Zenithu Z5 dosahoval výkonu 30 kW. Mimochodem první český dvoudobý čtyřválec vznikl spojením dvou dvouválcových motorů Z6.


Z5 Express: Chlouba brněnské zbrojovky

Poprvé byl Express vystaven na pražském autosalonu v roce 1935. Rám tvořený dvěma podélníky obdélníkového tvaru byl převzat ze „čtyřky“, ale zesílen a odpružen příčnými listovými pružinami a kapalinovými tlumiči. Všechna kola jsou zavěšena na příčných lichoběžníkových ramenech, přičemž horní tvoří příčná půleliptická pera. Příslušenství dodala firma Magneton, chromované světlomety, zadní osvětlení na blatnících a osvětlení přístrojové desky zase novojičínská firma J.Rotter.

Luxusní nádech dodávaly Expressu nejen elegantní karosérie, ale také kvalitní čalounění sklápěcích a podélně nastavitelných předních sedadel umožňující rovněž lůžkovou úpravu. Zvláštností jsou loketní opěrky vedle zadních kožených sedadel. Sériové verze měly zavazadlový prostor přístupný po odklopení zadních opěradel, jiné modely jako třeba Plachého měly zavazadlový prostor přístupný po odklopení zadního víka včetně rezervy.


Do výbavy dále patřily mj.ruční i elektrická houkačka, dvojitý stírač, elektrické ukazatele směru, popelníky, věšáky, stropní svítilna. Zadní boční okénka lze vyklápět, dveřní stahovat a čelní je nerozbitné.


Z5 Express, jeden z nejúspěšnějších českých vozů se počátkem roku 1936 vyráběl ve dvou provedeních. Dvoudveřový čtyřmístný tudor stál 37 500 korun, zatímco kabriolet 46 tisíc. Zbrojovka však dodávala pouze standardní dvoudveřové provedení, ostatní podvozky s nástavbami čtyřdveřového sedanu, dvoumístného či čtyřmístného kabrioletu nebo dvoumístného luxusního roadsteru karosovaly různé specializované firmy.


Sběratel „zetek“ Petr Cincibuch vlastní vzácné čtyřdveřové provedení firmy Plachý s prodlouženou zádí zakončenou chromovaným víkem rezervního kola. S pohotovostní hmotností 1130 kg dosahoval největší rychlosti 125 až 130 km/h při spotřebě třinácti litrů na sto kilometrů, čímž se vlastně vysvětluje označení express.


Celkem bylo vyrobeno 357 Expressů, kterými zároveň skončilo období výroby osobních automobilů, neboť v roce 1936 přešla firma na zbrojní program. A tak se na druhou sérii čtyřdveřového expresu už nedostalo.

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...