V roce 1935 se v Brně sešla správní rada Československé zbrojovky, aby rozhodla o dalším vývoji svého automobilového programu. Část odborníků v tu dobu už připravovala prototyp aerodynamického vozu, ostatní toužili po luxusním modelu. Dočkaly se obě skupiny, neboť vznikl jak nejlevnější vůz na trhu Z6, tak luxusní a nejvýkonnější model Z5 Express.
Na svou dobu velice pokrokový vůz vzbuzuje už svými rozměry úctu ještě po více než šedesáti letech. Byl dlouhý 4310 mm, široký 1450 mm a vysoký 1530 mm.
Pro tento automobil s předním pohonem vyvíjel ing. Voženílek, tehdejší šéf automobilového oddělení Zbrojovky, původně dvoudobý tříválec. Jeho návrh byl zamítnut s odůvodněním, že tříválec je neprodejný. Budoucnost později prokázala, že takový motor může velice dobře fungovat. Také další varianty motorů připravované pro express byly odmítnuty. Nakonec padla volba na řadový dvoudobý čtyřválec objemu 1470 cm3, poprvé uložený na silentblocích a který s termosifonovým chlazením bez ventilátoru a dvěma karburátory Zenithu Z5 dosahoval výkonu 30 kW. Mimochodem první český dvoudobý čtyřválec vznikl spojením dvou dvouválcových motorů Z6.
Poprvé byl Express vystaven na pražském autosalonu v roce 1935. Rám tvořený dvěma podélníky obdélníkového tvaru byl převzat ze „čtyřky“, ale zesílen a odpružen příčnými listovými pružinami a kapalinovými tlumiči. Všechna kola jsou zavěšena na příčných lichoběžníkových ramenech, přičemž horní tvoří příčná půleliptická pera. Příslušenství dodala firma Magneton, chromované světlomety, zadní osvětlení na blatnících a osvětlení přístrojové desky zase novojičínská firma J.Rotter.
Luxusní nádech dodávaly Expressu nejen elegantní karosérie, ale také kvalitní čalounění sklápěcích a podélně nastavitelných předních sedadel umožňující rovněž lůžkovou úpravu. Zvláštností jsou loketní opěrky vedle zadních kožených sedadel. Sériové verze měly zavazadlový prostor přístupný po odklopení zadních opěradel, jiné modely jako třeba Plachého měly zavazadlový prostor přístupný po odklopení zadního víka včetně rezervy.
Do výbavy dále patřily mj.ruční i elektrická houkačka, dvojitý stírač, elektrické ukazatele směru, popelníky, věšáky, stropní svítilna. Zadní boční okénka lze vyklápět, dveřní stahovat a čelní je nerozbitné.
Z5 Express, jeden z nejúspěšnějších českých vozů se počátkem roku 1936 vyráběl ve dvou provedeních. Dvoudveřový čtyřmístný tudor stál 37 500 korun, zatímco kabriolet 46 tisíc. Zbrojovka však dodávala pouze standardní dvoudveřové provedení, ostatní podvozky s nástavbami čtyřdveřového sedanu, dvoumístného či čtyřmístného kabrioletu nebo dvoumístného luxusního roadsteru karosovaly různé specializované firmy.
Sběratel „zetek“ Petr Cincibuch vlastní vzácné čtyřdveřové provedení firmy Plachý s prodlouženou zádí zakončenou chromovaným víkem rezervního kola. S pohotovostní hmotností 1130 kg dosahoval největší rychlosti 125 až 130 km/h při spotřebě třinácti litrů na sto kilometrů, čímž se vlastně vysvětluje označení express.
Celkem bylo vyrobeno 357 Expressů, kterými zároveň skončilo období výroby osobních automobilů, neboť v roce 1936 přešla firma na zbrojní program. A tak se na druhou sérii čtyřdveřového expresu už nedostalo.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů