Ačkoliv rentgen bývá obvykle spojován s lékařskou péčí, Ford tuto technologii využívá již od roku 2002.
Specializované rentgenové přístroje používají inženýři a technici, když potřebují odhalit skryté, okem neviditelné vady uvnitř součástí.
„Tato technologie byla vyvinuta z medicínských aplikací,“ říká Glenn Austin, rentgenolog v materiálové laboratoři Technického střediska Ford v britském Duntonu. „Většina softwaru, veškeré předváděcí sady, návody k obsluze, to všechno se týkalo výhradně lékařského rentgenování. Pokud jsme věděli, neexistovala tehdy žádná aplikace ve strojírenství.“
Adaptace rentgenových přístrojů pro použití v automobilovém průmyslu se přirozeně neobešla bez jistých komplikací. Lidská kůže, kosti, svalstvo a vnitřní orgány mají totiž jinou hustotu než plasty, pryže, pěny a různé další materiály, které se vyskytují v automobilech. „V principu zde ale děláme totéž co v nemocnicích,“ pokračuje Austin. „Díváme se do motorů stejným způsobem, jakým lékař nahlíží do útrob pacienta.“
Dvojrozměrný (2D) rentgen
– nahrazuje tradiční typ rentgenu s filmovými deskami, jejichž zpracování bylo pro automobilový průmysl příliš zdlouhavé. Operátor přístroje může přiblížit či oddálit obraz zkoumané součásti, otáčet jím a také regulovat hustotu rentgenových paprsků. K nalezení vady je ale zapotřebí vycvičeného oka, podobně jako v medicíně, kde se lékař musí nejprve naučit, jak ze snímku poznat frakturu kosti nebo stín na plicích.
Tento typ přístroje zobrazuje zkoumanou součást v reálném čase, proto je ideální k vyhodnocování prototypů palubních desek, kol z lehkých slitin nebo dokonce i oken. Používá se ale rovněž ke zkoumání sériových dílů, u nichž se vyskytla nějaká závada. Technik může například nalézt spálenou pojistku v drobném elektronickém čipu, aniž by musel riskovat jeho poškození mechanickým otevřením, jako tomu bylo, dokud se tento druh kontrol prováděl pod mikroskopem.
Druhou možností je trojrozměrná počítačová tomografie
– označovaná zkratkou 3D CAT (Computer Aided Tomography). Tento přístroj v principu vytvoří 720 dvojrozměrných rentgenových řezů zkoumané součásti a poté je za pomoci výkonného počítačového programu složí do virtuálního trojrozměrného modelu. Výsledný 3D obraz lze na monitoru libovolně natáčet a zkoumat ho i zevnitř, například při hledání překážek v palivovém vedení.
Díky tomu, že model byl získán pomocí rentgenových paprsků, lze v počítači oddělit elementy s odlišnou hustotou a zkoumat je samostatně. „Můžeme například odstranit neželezné prvky jako měď, plast nebo pryž a rozložit tak celou součást na jednotlivé díly,” vysvětlil Austin. „Stejně tak můžeme najít dutiny v odlitcích. Tímto způsobem lze ‚vytáhnout‘ bublinu vzduchu z porézního odlitku a změřit její tvar i rozměry.“
Rentgenové přístroje v materiálové laboratoři Fordu pomáhají nejen při vývoji nových komponentů, ale také pro včasné odhalování potenciálních problémů. „Pokud se k nám nějaký díl vrátí z výroby nebo dokonce z již kompletního vozu, znamená to, že jsme ve své práci chybovali. Spolehlivost automobilů se v posledních několika desetiletích skokově zvyšuje a my věříme, že naše práce má na neustálém zdokonalování kvality a spolehlivosti vozů Ford významný podíl.“
Medicína tedy poskytla Fordu další mocný nástroj k zajištění klidu a jistoty jeho zákazníků.
I díky rentgenovým přístrojům je pravděpodobnost, že řidič vozu Ford někdy nedorazí do cíle kvůli poruše, stále menší.
Jak říkají lékaři, prevence je lepší než léčba!
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů