Výročí vzácného vozu Škoda-Hispano Suiza

Desátého května 1926 byl prvnímu československému prezidentovi T.G. Masarykovi předán luxusní vůz Škoda – Hispano Suiza 25/100 ks.

Luxusní automobil Hispano Suiza 25/100 ks vyráběla Plzeňská strojírna Škoda. Jedná se o první typ vozu, který vyráběly Plzeňské strojírny Škoda ve spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement a který již neměl na kapotě znak firmy L&K.


Výročí vzácného vozu Škoda-Hispano Suiza

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň, ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie, hledala po první světové válce nový sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. A právě nové pole pro svou činnost viděli plzeňští škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin & Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy a tažné traktory. Výroba osobních vozů na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza začala v roce 1924. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly například Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.


Do roku 1929, vznikla pouhá stovka těchto limuzín. O tom, že se vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, která se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velký sedan Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120 až 140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, až auto není drahé, ale že jde o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.


Vzhledem k tomu, že každý vůz Škoda – Hispano Suiza byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o jeho velikosti vypovídá pouze rozvor (3690 mm) a rozchod (1450 mm) případně také hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Přesto vůz dokázal vyvinout rychlost až 120 a 140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18 až 25 litrů na sto kilometrů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...