Vylepšený motor Volvo D5 a D3 s vyšším výkonem a nižší spotřebou

Vylepšené verze pětiválcových turbodieselů D5 a D3 se poprvé objeví v inovovaných modelech Volvo V70, XC70 a S80.

U motoru D5 se specialistům značky Volvo Cars podařilo zvýšit výkon i točivý moment z 205 k/420 Nm na 215 k a 440 Nm, a to při současném snížení spotřeby paliva o osm procent.

Vylepšený motor Volvo D5 a D3 s vyšším výkonem a nižší spotřebou

To znamená, že spotřeba paliva u modelu Volvo S80 D5 s manuální převodovkou a se systémem start/stop nyní dosahuje pouze 4,9 l/100 km v kombinovaném cyklu, což odpovídá emisím 129 g CO2 na kilometr.

Snaha o lepší jízdní vlastnosti spojené s nižší spotřebou paliva a nižším dopadem na životní prostředí konstruktéry přiměla, aby se maximálně soustředili na tření uvnitř motoru.

„V podstatě se jedná o zlepšení v několika oblastech, která společně zvyšují potěšení z jízdy s našimi automobily a zároveň snižují náklady na jejich provoz. Zlepšení je dosahováno formou malých postupných kroků. Optimalizace motorů již dosáhla takové úrovně, že identifikace a zlepšení drobných detailů, které může zvýšit jejich účinnost, zabere mnoho času,“ říká Derek Crabb, vicepresident pro konstrukci motorů ve společnosti Volvo Cars.

Nejlepší ve své třídě již v roce 2008

Díky pokročilým technologiím, jako je technologie sekvenčního plnění pomocí dvou turbodmychadel, keramické žhavicí svíčky, či piezoelektrické vstřikovače paliva, se nový 2,4litrový pětiválcový turbodiesel D5 již koncem roku 2008, kdy byl poprvé představen ve Volvu S80, zařadil mezi nejúspornější motory ve svém segmentu. Navíc se jednalo o první motor v dané třídě, který splnil požadavky emisní normy Euro 5.

V době svého uvedení na trh disponoval motor D5 výkonem 205 k a točivým momentem 420 Nm.

Novinkou v konstrukci motoru bylo použití dvou turbodmychadel různé velikosti umístěných za sebou, která zajišťovala více výkonu v širším rozmezí otáček. Toto uspořádání zlepšuje pružnou odezvu motoru a umožňuje dynamickou akceleraci až do vysokých otáček.

Další novinkou byla nejmodernější technologie vstřikování pomocí piezoelektrických vstřikovačů, které zajišťují velmi přesnou distribuci paliva ve spalovacím prostoru. Ta zlepšuje efektivitu procesu spalování a snižuje emise škodlivin. Současně tato technologie a účinný proces spalování pomáhají vytvořit příjemný zvuk motoru.

Zmenšený motor D3 s kratším zdvihem

V roce 2010 byl v modelech S60 a V60 představen středně výkonný motor D3 se 163 k a 400 Nm točivého momentu. Jedná se v zásadě o stejný motor jako v případě 2,4litrové verze, avšak s kratším zdvihem, jenž zmenšuje zdvihový objem na 2,0 litru.

Je vybaven stejnými piezoelektrickými vstřikovači jako motor D5, které však byly upraveny pro menší zdvihový objem. Vstřikovače řídí proces spalování mimořádně rychlými a přesnými sekvencemi vstřiků pod vysokým tlakem. Výsledkem je vysoká účinnost procesu spalování.

Kvůli dalšímu zlepšení jízdních vlastností je motor vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek.

Rozsah zlepšení

Inovované verze obou motorů přicházejí společně s dalšími změnami u modelů Volvo V70, XC70 a S80.

Vylepšený motor D5 nyní nabízí výkon 215 k a maximální hodnotu točivého momentu plných 440 Nm, zatímco u verze D3 zůstaly zachovány hodnoty 163 k a 400 Nm. Díky vyladění turbodmychadla však u dvoulitrového turbodieselu došlo k výraznému zlepšení jízdních vlastností. Toto zlepšení je vynikajícím příkladem toho, že zvyšování účinnosti moderních spalovacích motorů probíhá na mikroskopické úrovni.

„Při porovnávání moderních dieselových motorů je mnohem větší důraz kladen na točivý moment než na počet koňských sil. Je to právě dostupný točivý moment, který vozům s dieselovými motory dodává akceleraci a dynamické jízdní vlastnosti, jimž se mnoho benzínových motorů jen těžko vyrovná,“ vysvětluje Derek Crabb.

Většina nejnovějších zlepšení se týká obou motorů – D5 i D3:

  • Oba vačkové hřídele a ojnice byly optimalizovány z hlediska hmotnosti, takže pro stejně efektivní funkci je nyní zapotřebí méně oceli.
  • Nové pístní kroužky se vyznačují nižší hodnotou tření.
  • Olejové čerpadlo je poháněno řetězem.
  • K nižší spotřebě přispívá i fakt, že ventily pro chlazení pístů se otevírají pouze v případě potřeby a ne pravidelně.
  • Nové podtlakové čerpadlo bylo optimalizováno tak, aby mělo na motor co nejmenší vliv.
  • Motor D5 je nyní vybaven stejnými lehčími ojnicemi, jaké měl v době svého uvedení v roce 2010 dvoulitrový motor D3.
  • Všechny verze se šestistupňovou manuální převodovkou jsou rovněž vybaveny funkcí start/stop, která při zastavení vozidla automaticky vypne motor. Jakmile řidič znovu sešlápne spojku, motor ihned znovu nastartuje.
  • Všechny varianty jsou k dispozici také se šestistupňovou automatickou převodovkou.
  • Na podzim 2011 budou funkcí start/stop vybaveny i modely Volvo S80 a V70 s motorem D3 a s automatickou převodovkou.

Nižší spotřeba paliva

K vylepšeným jízdním vlastnostem obou turbodieselů se přidává i nižší spotřeba. Například u inovovaného motoru D5 je spotřeba v porovnání s předchozí variantou přibližně o osm procent nižší (S80 s manuální převodovkou).

To znamená, že spotřeba paliva v kombinovaném cyklu u modelu Volvo S80 D5 s manuální převodovkou a se systémem start/stop nyní dosahuje pouze 4,9 l/100 km (129 g CO2/km). Odpovídající hodnoty u verze s automatickou převodovkou jsou 6,0 l/100 km (158 g/km).

V případě modelu Volvo V70 tyto hodnoty činí 5,1 l/100 km (134 g/km) s manuální převodovkou a 6,2 l/100 km (164 g/km) s automatickou převodovkou. Spotřeba paliva u modelu Volvo XC70 je 5,6 l/100 km (149 g/km) ve verzi s pohonem předních kol a s manuální převodovkou a 6,8 l/100 km (179 g/km) s automatickou převodovkou.

Odpovídající hodnoty pro motor D3 s manuální převodovkou jsou 4,9 l/100 km (129 g/km) u Volva S80, 5,2 l/100 km (137 g/km) u V70 a 5,5 l/100 km (144 g/km) u XC70 (verze DRIVe).

Motor DRIVe s vyšším výkonem

Čtyřválcový 1,6litrový dieselový motor je nyní k dispozici ve verzi Euro 5 s výkonem 115 oproti původním 109 k. Hodnota točivého momentu zůstává 270 Nm. Tímto motorem jsou vybaveny DRIVe verze modelů Volvo S80 a V70, obě s manuální převodovkou, systémem start/stop a emisemi CO2 119 g/km.

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...