Volvo vyvijí systém pro bezpečnější řízení automobilů

Oči řidiče automobilu hrají hlavní roli v úsilí, jak zajistit ještě bezpečnější provoz na komunikacích. Studie Volvo Safety Concept Car (SCC) obsahuje celou řadu systémů, které poskytnou řidiči zvýšenou kontrolu a lepší předpoklady pro učinění správných rozhodnutí ve složitých dopravních situacích.

Volvo vyvijí systém pro bezpečnější řízení automobilů

Zhruba 90 % všech vitálně důležitých informací získává řidič formou vizuálního vjemu čelním sklem a dalšími prosklenými částmi karoserie automobilu. Jestliže se kvalita těchto vizuálních informací zvýší, tak řidič může také zvýšit svoji šanci, aby zabránil kolizi. Prostřednictvím studie Volvo Safety Concept Car demonstrují společnosti Volvo Car Corporation a Ford Motor Company možnost realizace nejmodernějších technologií zlepšujících výhled řidiče jak ve dne tak i při jízdě v noci v automobilech budoucnosti.

Fixovaná pozice očí


Správná poloha těla řidiče za volantem je důležitou součástí bezpečné jízdy. Volvo SCC samočinně nastaví vhodnou polohu sedadla na základě polohy očí, nezávisle na individuální tělesné konstrukci. Senzory sledují přesnou polohu očí řidiče a pak přizpůsobí sedadlo řidiče tak, aby byl zajištěn optimální výhled. Poté dojde k seřízení polohy volantu, podlahy pedálů a středového panelu, aby tak byla zajištěna co možná nejlepší ergonomie a komfort. Řidič ovšem může tato různá nastavení doladit podle svých individuálních potřeb. Celý systém je založen na myšlence Volva, která byla dále rozvinuta a implementována do této studie, protože slučuje expertizy výzkumníků, techniků a designérů ze společností Volvo Cars a Ford Motor Company.

Nový design A-sloupku a B-sloupku


Volvo SCC rovněž poskytuje lepší zorné pole díky přepracovaným A a B-sloupkům karoserie. Řidič se může dívat skrze A-sloupky, které jsou konstruovány z části jako průhledné, díky použití ocelové skříňové konstrukce kombinované s průhledným plexisklem. B-sloupky jsou nahoře prohnuté dovnitř, aby poskytovaly řidiči ničím neomezený výhled šikmo dozadu. Co se týče pasivní bezpečnosti, jsou tyto B-sloupky v případě převrácení automobilu nebo při boční kolizi minimálně stejně tak bezpečné jako konvenční B-sloupky. Jsou totiž spojeny s rámy předních sedadel.

Aktivní vnější zpětná zrcátka a dozadu směřující kamery

Volvo vyvijí systém pro bezpečnější řízení automobilů


Senzory zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách a v zadním nárazníku upozorní řidiče na přibližující se vozidlo v „mrtvém úhlu“ šikmo vzadu. Řidič je upozorněn vizuálním signálem ve vnějších zpětných zrcátkách nebo kombinací vizuálního a akustického signálu, jestliže se situace stává nebezpečnější.


K dispozici jsou rovněž dozadu směřující kamery, které doplňují vnější zpětná zrcátka. Jestliže je to nutné, může řidič dostat vizuální informaci z kamer umístěných ve vnějších zpětných zrcátkách na obou stranách automobilu a tato informace je předána formou zobrazení na displeji monitoru v přístrojovém panelu.


Kamera umístěná v zadním střešním sloupku zobrazuje příslušnou oblast vzadu za automobilem a poskytuje řidiči dobrý výhled. A to i v případě, že je interiér automobilu zaplněn zavazadly až po strop. Další kamera je nasměrována dolů a pomáhá řidiči například při couvání uvidět malé dítě vzadu za automobilem. Jestliže řidič zařadí zpětný chod, je na displeji monitoru automaticky zobrazen prostor přímo za automobilem.

Adaptivní světlomety


Hlavní světlomety monitorují rychlost vozidla a pohyby volantu a přizpůsobují osvětlení vozovky podle vývoje situace: Při velké rychlosti je paprsek světla nastaven na delší dosah, při nízké rychlosti je světelný paprsek kratší a širší, aby tak byl více osvětlen větší prostor kolem automobilu. Při najíždění vozidla do zatáčky, je světelný paprsek směrován podle jejího zakřivení, aby tak byla osvětlena celá plocha vozovky. Tradiční žárovky byly nahrazeny technologií optických vláken. Světlo samotné je generováno samostatným motorem a ke světlometům je vedeno pomocí kabelů z optických vláken. To umožňuje mimořádně rychle upravovat světelnou intenzitu a osvětlení v závislosti na měnících se podmínkách. Nové světlomety byly vyvinuty v úzké spolupráci s experty renomované firmy Hella.

Zdokonalené vidění v noci


V zájmu zvýšení bezpečnosti při jízdě v noci je automobil vybaven infračerveným zesilovačem světla. Technologie využívající infračervené záření poskytuje řidiči jedoucímu ve tmě jak delší, tak i širší zorné pole. Při jízdě v noci je černobílý obraz promítán na skleněný displej umístěný na horní části přístrojového panelu. Tento obraz ukazuje, co se skrývá v oblasti, která není osvětlena světlomety automobilu. Je rovněž možné vidět, co se skrývá v dočasně zatemnělé oblasti mezi světlomety SCC a obvykle oslňujícími světly protijedoucího vozidla, zda tam není např. chodec bez reflexních odrazek na oděvu. Při jízdě ve dne je skleněný displej skryt, takže řidiče nijak neruší.

Senzor pro varování před kolizí


SCC se rovněž vyznačuje zařízením pro výstrahu před kolizí, které rozpozná, zda vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla je příliš malá nebo jestliže se vzdálenost příliš rychle zmenšuje. V tomto případě je řidič upozorněn červeným výstražným světlem, případně akustickým signálem.

Zůstat v jízdním pruhu, nebo změnit jízdní pruh?


Vpřed nasměrované kamery monitorují pozici automobilu ve vztahu ke středové dělící čáře a bočním čarám vyznačujícím vozovku do vzdálenosti 20 metrů před vozem. Jestliže automobil vykazuje známky změny směru bez aktivace ukazatelů změny směru jízdy, je řidič upozorněn prostřednictvím akustického signálu. Dozadu nasměrované kamery poskytují řidiči přehled o tom, co se děje za automobilem. Kromě toho je zde i radarová jednotka, která měří vzdálenost od vozidla jedoucího vzadu a jeho rychlost ve vztahu k rychlosti Volva SCC.


Při určité vzdálenosti, nebo jestliže se vozidlo přibližuje zezadu v „mrtvém úhlu“, je na to řidič upozorněn prostřednictvím žlutých svítících diod, zabudovaných ve vnitřním zpětném zrcátku. Jestliže řidič přesto aktivuje ukazatel změny směru jízdy, dojde k doplňkovému varování formou akustického signálu a rozsvícením červených svítících diod ve vnitřním zpětném zrcátku.

Blikající brzdová světla


Jestliže řidič musí zvlášť intenzivně brzdit, brzdová světla vozidla začnou blikat, aby tak varovala vzadu jedoucí automobily. Systém samočinně volí režim blikání podle intenzity brždění. Studie prokázaly, že lidské oko snadněji vnímá pulzující světlo, což může snížit riziko nárazu zezadu. (Blikající brzdová světla jsou dosud v mnoha zemích zakázána.)

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...