Plug-in hybrid, který bude na trh uveden v roce 2012, je výsledkem spolupráce společnosti Volvo Cars se švédskou energetickou firmou Vattenfall.
„Žádný obor lidské činnosti se s problémem změny klimatu nedokáže vypořádat sám. Naším cílem je vyvíjet automobily s co nejnižšími emisemi oxidu uhličitého. Do úsilí o trvale udržitelnou budoucnost se však musí společně zapojit všichni. Tento projekt ukazuje, jak spolupráce mezi odborníky v různých oblastech usnadňuje přechod od jednotlivých produktů s nízkými emisemi oxidu uhličitého na nový životní styl ohleduplný k životnímu prostředí,“ říká Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars.
V lednu 2007 zahájily společnosti Volvo Cars a Vattenfall společný projekt zaměřený na testování a vývoj technologie vozidel napájených z elektrické zásuvky. Tato mezioborová iniciativa vedla až k vytvoření společného podniku – V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership.
Poloviční emise CO2, plné potěšení z jízdy
Vývoj byl financován společně. Nyní projekt stojí na prahu uvedení prvního dieselového plug-in hybridu na trh. Jedná se o atraktivní automobil, který uživateli nabídne to nejlepší z obou kategorií – elektromobilu a automobilu poháněného dieselovým motorem: velmi nízkou spotřebu paliva a emise CO2 v kombinaci s dlouhým dojezdem a vysokým výkonem.
„Jedním důležitým aspektem projektu bylo zachovat vynikající úroveň potěšení z jízdy, vysokou úroveň bezpečnosti a mimořádný komfort, které Volvo V60 nabízí. Současně se podařilo snížit průměrné emise CO2 a spotřebu paliva na polovinu v porovnání s ostatními vozy, které jsou dnes na trhu dostupné,“ říká Stefan Jacoby a dodává:
„Učinili jsme obrovský pokrok směrem k naplnění naší vize „DRIVe Towards Zero“, tedy na cestě k vozidlu s nulovými emisemi. Pokud by bylo Volvo V60 Plug-in Hybrid provozováno výhradně na elektřinu a dobíjeno energií z obnovitelných zdrojů, už bychom tohoto cíle byli dosáhli.“
Nižší náklady na palivo
Při jízdě na elektřinu má V60 Plug-in Hybrid dojezd až 50 kilometrů. Maximální dojezd vozidla je 1 200 km. Emise oxidu uhličitého budou v průměru 49 gramů na kilometr (v kombinovaném cyklu dle norem EU) a spotřeba 1,9 litru na 100 km.
Kvůli ceně baterií bude plug-in hybrid dražší než Volvo V60 s běžným spalovacím motorem. Na druhé straně, náklady na palivo budou v porovnání s běžným spalovacím motorem třetinové. Náklady na provoz při pohonu elektřinou byly ve Švédsku stanoveny ve výši přibližně 2,50 SEK na 10 km.
Vůz plug-in hybrid lze dobíjet z běžné zásuvky, a to jak doma, tak při parkování na jiném místě. Nabití baterií trvá přibližně pět hodin.
Elektrický pohon nabízí celou řadu výhod
Elektrifikace dopravy představuje důležitý krok v boji proti klimatickým změnám. Elektřina je jako palivo pro automobily mimořádně výhodná: Elektromotor je téměř čtyřikrát účinnější než běžný spalovací motor. To znamená, že automobil poháněný elektřinou spotřebovává méně energie, a tudíž produkuje méně emisí, i když jsou k nabíjení jeho baterií využívány zdroje elektrické energie spalující fosilní paliva.
Pro produkci elektřiny v Evropě je stanoven strop emisí. To znamená, že i kdyby všechna vozidla byla poháněna elektřinou, při její výrobě by se nesmělo vyprodukovat více emisí oxidu uhličitého. Tento strop emisí bude postupně snižován.
Elektřina je vynikajícím zdrojem energie. Neexistuje riziko, že dojde a lze ji vyrábět prakticky bez jakýchkoliv emisí CO2. Například společnost Vattenfall pracuje na tom, aby do roku 2030 své emise snížila na polovinu a do roku 2050 byl její dopad na životní prostředí neutrální.
Emise z miliónů výfuků se přemístí do malého počtu zařízení, která lze snáze kontrolovat a na která se (na rozdíl od současné dopravy) vztahují evropská omezení celkové produkce emisí.
Elektromobily spotřebovávají relativně málo elektrické energie a nárůst spotřeby bude více než dostatečně pokryt ambiciózními plány rozvoje obnovitelných zdrojů energie v celé Evropě. Jedna větrná elektrárna dokáže vyrobit dostatek obnovitelné energie pro pohon 1 000 elektromobilů. Společnost Vattenfall nabídne majitelům plug-in hybridů smlouvu na dodávky elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Rychlá expanze výroby obnovitelné elektrické energie
Využití větrné energie je komerčně zaváděno ve velkém měřítku a její podíl stále narůstá. Biopaliva dokážou nahradit velkou část fosilních paliv, během deseti let by měly být k dispozici komerční technologie na využití energie vln a probíhají také práce na vývoji nové technologie odstraňování emisí CO2 ze spalin uhelných elektráren.
Kromě verze V60 Plug-in Hybrid společnost Volvo Cars pracuje na vývoji modelu Volvo C30 Electric, který bude poháněn výhradně elektřinou.
„Tyto dva typy automobilů se budou navzájem doplňovat. U vozu typu plug-in hybrid je řidič při jízdě na dlouhé vzdálenosti zcela nezávislý na dobíjecích stanicích. V budoucnu budou na trhu elektromobilů k dispozici jak ryze elektrická vozidla, tak plug-in hybridy,“ říká Stefan Jacoby.
Třetím pilířem strategie společnosti Volvo Cars v oblasti elektrifikace je vybavení připravované nové generace motorů hybridní technologií.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas