Osobitý design sedanu Volvo modelu S80 s dopředu vyčnívající širokou maskou chladiče, klínovitým bočním profilem a s rozměrnými pneumatikami na ráfkách s lehké slitiny na mě zapůsobil nejen svou nevtíravou nadčasovou elegancí při zachování bezpečné robustnosti a pevnosti karoserie, ale i sportovním nádechem, který ve mně ještě umocnila jízda s modelem T6 s nejvýkonnějším motorem Volva.
K řešení vnitřního prostoru vozu nemám připomínek: Obě anatomická přední sedadla jsou rozměrná, pohodlná a všestranně seřiditelná. Taktéž zadní sedadla s plně dostačujícím prostorem umožňují cestujícím pohodlnou jízdu bez nadměrné únavy i na dlouhotrvající dálkové jízdy. Seriová bezpečnostní výbava obsahující přední airbagy s dvoustupňovým plněním spolu s bočními airbagy, samonavíjecí bezpečnostní pásy s předpínači pro všech pět cestujících, vpředu s brzdiči tahu, ochrany proti podklouznutí na předních i zadních sedadlech, systémem pro ochranu cestujících při bočním nárazu a bezpečnostní sloupek řízení chrání řidiče i cestující při případných haváriích. Bezpečnou
jízdu a řízení vozu zabezpečuje ergonomicky řešená palubní deska s přehledným umístěním jak všech informací pro řidiče tak vhodného umístění ovládačů v dosahu řidiče, nastavitelný volant v obou osách a samozřejmě posilovač řízení, brzdový systém ABS s EBD a sytém řízení stability STC a uzávěrka diferenciálu s viskózní spojkou. Sériová výbava obsahuje elektricky seřiditelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizaci a další sériové vybavení interiéru pro luxusní třídu vozů běžnou. Za zmínku stojí i seřiditelné výstupy vzduchu pro cestující na zadních sedadlech.
Jízda s Volvem S80 T6 s nejsilnějším motorem pro mně byla velmi příjemným zážitkem. Benzinový tichý – dobře odhlučněný – šestiválcový 24ventilový motor s dvěma turbodmychadly o obsahu 2,8 litru s maximálním výkonem 200 kW (272 k) při 5400 ot/min. dosahuje nejvyšší točivý moment 380 Nm již od 2000 ot/min a v této hodnotě zůstává až do 5000 ot/min. Pružnost i akcelerace tohoto motoru je tedy výjimečná, umožňuje tomuto vozu s pohotovostní hmotností 1 606 kg dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km za 7,2 sekundy. Maximální rychlost udává výrobce 250 km/hod. Podle mého názoru je však vyšší, protože na dálnici při rychlosti 130 km/hod dosahoval motor pouze cca 2 500 ot/min.
Řazení jednotlivých rychlostních stupňů čtyřstupňové automatické převodovky Geartronic s viskózní spojkou při normální jízdě je velmi plynulé – prakticky jsem ho registroval pouze na otáčkoměru. Pokud jsem však pak potřeboval rychle akcelerovat, převodovka bez prodlevu podřadila a vůz vyrazil úměrně ke svému vysokému výkonu prudce vpřed. Na dálnici jsem využíval tempomat, který přesně držel zvolenou rychlost. Převodovka umožňuje i manuální řazení jednotlivých rychlostí po přesunu rychlostní páky z polohy D do samostatné dráhy blíže k volantu, kde opravdu velmi lehkým dotykem nahoru nebo dolů řadíme jednotlivé rychlosti. Vysoký točivý moment motoru dokazuje skutečnost, že se Volvo bez potíží rozjede na mechanicky zařazený třetí rychlostní stupeň. Na manuálně zařazenou druhou rychlost jsem lehce dosáhl u nás nejvyšší na dálnici povolenou rychlost (130km/hod) a otáčkoměr mě potvrzoval, že by tuto rychlost dále překročil.
Vzhledem k tomu, že Volvo S80 má přední náhon a výkonný motor má tendenci protáčet přední kola, je protikluzový systém při prudší akceleraci často v činnosti. Celkově se mi Volvo velmi dobře vedlo, i v prudkých zatáčkách při vyšších rychlostech dobře drželo stopu a měl jsem plný pocit jistoty a bezpečí. Je přirozené, že vzhledem k délce vozu (482 cm) a jeho šířce (183 cm) a i rejdu předních kol jsem ve městě obtížněji zaparkovával do prostorově omezeného parkovacího místa. Nepatrně menší rejd předních kol je důsledkem prostorové náročnosti na umístění velkého šestiválcového příčně uloženého motoru do vymezeného prostoru. Až po zvednutí kapoty jsem si uvědomil jak bylo pro konstruktéry obtížné tento mohutný motor se vším příslušenstvím do tohoto prostoru umístit.
Vzhledem k vyšší hmotnosti vozu, k vysokému výkonu motoru a k jeho akceleraci se mi jeví průměrná kombinovaná spotřeba 10,7 l na 100 km, kterou jsem dosáhl během testu, jako příznivá. Palubní počítač vykázal dokonce spotřebu nepatrně nižší – 10,6 litru. Naproti tomu výrobce udává kombinovanou spotřebu Volva80 T6 10,9 litru na 100 km – tedy o 0,2 litru vyšší než jsem dosáhl při testu.
Základní cena Volva S80 T6 je 1 767 300 Kč. Volitelnou výbavu je možné objednat podle jednotlivých položek. Jako ku příkladu: dálkově ovládaný alarm (13 200 Kč), palubní počítač (14 000 Kč), tempomat (15 600 Kč), metalický lak (31 500 Kč) atd. Volitelnou výbavu je možné též objednat v různých paketech, které obsahují vždy několik položek a jejich cena je nižší než při objednání jednotlivých položek. Tak kupř. packet Audio HU-601 RDS, kterým bylo vybaveno testované Volvo, obsahoval rádio, přehrávač kazet, přehrávač CD, 8 reproduktorů, 2 antény a zesilovač 4 x 25 W. Jeho cena je 41 900 Kč.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas