Testované Volvo S80 během testu potvrdilo, že svými jízdními vlastnostmi, bezpečností, bohatou výbavou i designem a v neposlední řadě pak s motorem o výkonu 175 kW se zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a šestirychlostní automatickou převodovkou s možností manuálního řazení je ve třídě luxusních vozů nebezpečnou konkurencí pro všechny ostatní značky.
Osobitý design sedanu Volvo modelu S80 s dopředu vyčnívající širokou maskou chladiče, klínovitým bočním profilem a s rozměrnými pneumatikami na ráfkách s lehké slitiny na mě zapůsobil nejen svou nevtíravou nadčasovou elegancí při zachování bezpečné robustnosti a pevnosti karoserie, ale i sportovním nádechem, který ve mně ještě umocnila jízda s výkonným motorem Volva 3,2 a jeho vysokou hodnotou točivého momentu 320 Nm.
K řešení a výbavě vnitřního prostoru vozu nemohu mít připomínek: Obě anatomická přední sedadla jsou rozměrná, pohodlná a všestranně seřiditelná. Taktéž zadní sedadla s plně dostačujícím prostorem umožňují cestujícím pohodlnou jízdu bez nadměrné únavy i na dlouhotrvající dálkové jízdy. Seriová bezpečnostní výbava obsahuje přední a boční airbagy řidiče a spolujezdce, na předních sedadlech systém ochrany páteře při nárazu ze zadu, hlavové airbagy, samonavíjecí bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, bezpečnostní sloupek řízení, který chrání řidiče i cestující při případných haváriích. Bezpečnou jízdu a řízení vozu zabezpečuje ergonomicky řešená palubní deska s přehledným umístěním jak všech informací pro řidiče tak vhodného umístění ovládačů v dosahu řidiče. Základní výbava obsahuje: palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, audiosystém Performance s rádiem, přehrávačem CD, nastavitelný volant v obou osách, samozřejmě posilovač řízení, brzdový systém ABS s brzdovým asistentem EBD, systém řízení stability DSTC, DIS (informační systém řidiče), elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky seřiditelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s parkovací funkcí, přední i zadní mlhová světla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, kola z lehké slitiny a další sériové vybavení interiéru pro luxusní třídu vozů běžnou.
Výše uvedená základní výbava Kinetic je rozšířena ve vyšších stupních výbavy vždy o další položky. Tak výbava Momentum obsahuje navíc mimo jiné vyhřívaná přední sedadla, dešťový senzor, parkovací senzor vzadu a další. Výbava Summum obsahuje navíc další položky jako ku příkladu: elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, bi-xenonové světlomety, čalounění z jemné kůže atd. Nejvyšší výbava Executive obsahuje ještě navíc mimo jiné nejkvalitnější audisystém Premium Sound s Dynaudio, navigační systém, vyhřívaná i zadní sedadla a další prvky luxusní vnitřní výbavy.
Volitelnou výbavu lze rozšířit o řadu položek vyšších stupňů výbavy za příplatek. Nejméně lze rozšířit výbavu Executive, protože obsahuje velmi bohatou výbavu v základní ceně.
Jízda s Volvem S80 pro mně byla velmi příjemným řidičským zážitkem. Tichý benzinový dobře odhlučněný šestiválcový 24ventilový motor o obsahu 3,2 litru s maximálním výkonem 175 kW (238 k) při 6200 ot/min. dosahuje nejvyšší točivý moment 320 Nm od 3200 ot/min. Pružnost i akcelerace tohoto motoru je tedy výjimečná, umožňuje tomuto vozu s pohotovostní hmotností 1 508 kg dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km za 8,2 sekundy. Maximální rychlost udává výrobce 240 km/hod.
Řazení jednotlivých rychlostních stupňů šestistupňové automatické převodovky Geartronic při normální jízdě je velmi plynulé – prakticky jsem ho registroval pouze na otáčkoměru. Pokud jsem však potřeboval rychle akcelerovat, převodovka bez prodlevu podřadila a vůz vyrazil úměrně ke svému vysokému výkonu prudce vpřed. Na dálnici jsem využíval tempomat, který přesně držel zvolenou rychlost. Převodovka umožňuje i manuální řazení jednotlivých rychlostí po přesunu rychlostní páky z polohy D do samostatné svislé dráhy, kde velmi lehkým dotykem nahoru nebo dolů přeřazujeme jednotlivé rychlosti.
Vzhledem k tomu, že Volvo S80 s předním pohonem a s výkonným motorem má tendenci při rozjezdu vozu při prudší akceleraci protáčet přední kola, je protikluzový systém často v činnosti. Celkově se mi Volvo velmi dobře vedlo, i v prudkých zatáčkách při vyšších rychlostech dobře drželo stopu a měl jsem plný pocit jistoty a bezpečí. Je přirozené, že vzhledem k délce vozu (485 cm) a jeho šířce (186 cm) a i rejdu předních kol jsem ve městě obtížněji zaparkovával do prostorově omezeného parkovacího místa. Nepatrně menší rejd předních kol je důsledkem prostorové náročnosti na umístění velkého šestiválcového příčně uloženého motoru do vymezeného prostoru. Až po zvednutí kapoty jsem si uvědomil jak bylo pro konstruktéry obtížné tento mohutný motor se vším příslušenstvím do tohoto prostoru umístit.
Vzhledem k vyšší hmotnosti vozu, k vysokému výkonu motoru a k jeho akceleraci se mi jeví průměrná kombinovaná spotřeba 9,6 l na 100 km, kterou jsem dosáhl během testu, jako příznivá. Naproti tomu výrobce udává kombinovanou spotřebu Volva S80 s motorem 3,2 9,8 litru na 100 km – tedy o 0,2 litru vyšší než jsem dosáhl při testu.
Cena Volva S80 3,2 v základní výbavě Kinetic 1 249 000 Kč,ve vyšší výbavě Momentum 1 336 000 Kč, ve výbavě Summum 1 447 000 Kč a v nejvyšší Executive s velmi bohatou výbavou 1 666 000 Kč.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.