Volvo představuje zcela nový motor GTDi s vysokou energetickou účinností s unikátní technologií přeplňování

Novým čtyřválcovým dvoulitrovým motorem GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) budou vybaveny modely Volvo S80, V70 a XC60.

Tento motor vyniká vysokým výkonem při nízké spotřebě paliva.

Nová technologie přeplňování vyvinutá společností Volvo, přímé vstřikování paliva a dva vačkové hřídele s funkcí proměnlivého časování ventilů vytváří unikátní kombinaci nízké spotřeby paliva, nízkých emisí a vysokého výkonu v širokém rozmezí otáček – to vše při mimořádně kompaktních rozměrech celé jednotky.

Nový benzínový motor 2.0 GTDi dosahuje výkon 203 k. Hodnota točivého momentu dosahuje 300 Nm již při 1 750 ot./min., čímž je zajištěna vynikající dynamika. „Podařilo se nám vyrobit čtyřválcový motor, který je stejně výkonný jako 2,5-litrový pětiválcový agregát, ale je přitom mnohem úspornější. Tyto vlastnosti ocení nejen zákazníci požadující vysoký výkon a vynikající dynamiku, ale také šetrnost vůči životnímu prostředí. Jedním z nejdůležitějších příspěvků k tomuto výsledku je náš nový patentovaný systém přeplňování, který byl navržen na míru pro menší motory s vysokou energetickou účinností,“ říká Magnus Jonsson, vedoucí pro vývoj produktů ve společnosti Volvo Cars.

 Méně je více – seznamte se s technologií přeplňování nové generace

Systém přeplňování byl vyvinut ve spolupráci firem Volvo Cars, Borg-Warner Turbo System a výrobcem ocelových komponent, firmou Benteler Automotive. Turbodmychadlo (K03) je nejmenší svého druhu na trhu vzhledem k maximálnímu výkonu motoru. Nové turbodmychadlo nejen poskytuje vynikající výkon, ale zlepšuje také technologii čištění spalin tím, že umožňuje rychlejší zahřátí katalyzátoru.

Těleso turbíny je integrováno do sběrného potrubí, což je efektivní řešení, se kterým má Volvo dobrou zkušenost již z minulosti. Rozdíl spočívá v tom, že nové sběrné potrubí a těleso turbíny jsou namísto z litiny vyrobeny z ocelového plechu. Plech je lehčí a kompaktnější, a navíc díky dodatečné izolační vrstvě toto řešení vytváří méně tepla. Díky tomu se teplota spalin udržuje na vysoké hodnotě a spalování je účinnější.

Sběrné potrubí vyrobené z plechu pochopitelně není nic nového, dosud však bylo využíváno pouze v kombinaci s odlévaným tělesem turbíny. Nová, plně integrovaná jednotka turbodmychadla vyrobená výhradně z ocelového plechu představuje světovou inovaci, kterou si společnost Volvo nechala patentovat.

Tato inovativní technologie umožnila optimální vytvarování výfukového potrubí tak, aby bylo umožněno optimální proudění vzduchu, a aby bylo dosaženo maximálního pulzního účinku pro co nejvyšší účinnost turbodmychadla. Dynamika pulzu může být tedy využita na maximum, což motoru umožňuje dosahovat vysokého výkonu v širokém rozmezí otáček. To se projevuje okamžitou reakcí motoru a dynamickou akcelerací při nízkých i při vysokých otáčkách. „Vysoký výkon je pro mnoho zákazníků důležitý. U tohoto moderního a účinného hnacího ústrojí se však díky nové technologii zároveň podařilo dosáhnout významného snížení spotřeby paliva a emisí“ říká Magnus Jonsson. „Volvo S80 s tímto motorem a s automatickou převodovkou spotřebuje pouze 8,3 litru paliva na 100 kilometrů.“

 Efektivní přímé vstřikování přispívá k rychlé aktivaci turbodmychadla

Nový motor je vybaven přímým vstřikováním paliva. Vstřikovače jsou pro přesně řízené vstřikování paliva do každého válce vybaveny sedmi otvory. Jsou umístěny na boku. Systém přímého vstřikování umožňuje rychlé naplnění spalovacího prostoru, účinné spalování a nízké emise. Díky rychlému plnění se turbodmychadlo rychleji roztáčí, což přispívá k lepší dynamice od nízkých otáček. To následně zajišťuje pružnou akceleraci bez nutnosti častého řazení. Přímé vstřikování také přispívá k rychlému a stabilnímu spalování při vyšším zatížení motoru, a tedy k jeho hladšímu chodu i při prudkém sešlápnutí plynového pedálu. Systém vstřikování dodává společnost Bosch.

Proměnlivé časování sacích i výfukových ventilů

Nový motor GTDi značky Volvo je vybaven proměnlivým časováním sacích i výfukových ventilů. Doby otevření sacích i výfukových ventilů mohou být upraveny tak, aby byl optimalizován jejich přesah a zajištěna správná rychlost plnění spalovacího prostoru bez ohledu na otáčky motoru. Tím je zajištěna maximální efektivita procesu spalování v celém rozmezí otáček, a tedy i pružná akcelerace při jakékoli rychlosti.

Systém časování ventilů je konvenčního lopatkového typu. Otáčení vnitřního a vnějšího rotoru je regulováno hydraulickým tlakem motorového oleje. Otevíráním a zavíráním regulačních ventilů v olejovém systému se tlak oleje a jeho průtok systémem řízení ventilů mění tak, aby bylo dosaženo požadované úhlové odchylky mezi vnitřním a vnějším rotorem. Regulační ventily pro řízení tlaku oleje jsou ovládány softwarem řídicí jednotky motoru na základě informací z čidel zaznamenávajících polohu vačkových hřídelí.

„Kombinací přímého vstřikování a proměnlivého časování ventilů s naším novým patentovaným řešením turbodmychadla se nám podařilo vytvořit motor s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi, aniž by to mělo negativní dopad na výkon nebo jízdní vlastnosti,“ říká Magnus Jonsson. „Vytvořili jsme motor, který je stejně účinný při jízdě ve městě i po dálnici. A vzhledem k tomu, že konstrukční řešení vychází ze stávajících motorů, můžeme tuto úspornou alternativu nabídnout co největšímu počtu zákazníků za přiměřenou cenu.“

 V kombinaci s převodovkou Powershift nebo s manuální převodovkou

Motor bude nabízen v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou Volvo Powershift nebo se šestistupňovou manuální převodovkou. Tato nová šestistupňová automatická dvouspojková převodovka nabízí účinnost a jízdní dynamiku manuální převodovky spolu s jednoduchostí ovládání kvalitní automatické převodovky. Aktivace spojek je koordinována tak, aby při řazení nedocházelo k žádným ztrátám točivého momentu. Tím je zajištěn trvalý přenos síly typický pro běžnou automatickou převodovku při zachování výhod manuální převodovky.

 Specifikace motoru:

Označení motoru 2.0 GTDi
Typ motoru čtyřválcový přeplňovaný benzínový motor
Zdvihový objem 1999 cm3
Vrtání 87,5 mm
Zdvih 83,1 mm
Kompresní poměr 10:1
Počet ventilů na válec 4
Ventilový rozvod DOHC
Maximální výkon 149 kW (203 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment 300 Nm / 1750-4000 ot./min., krátkodobě 320 Nm
Tlak turbodmychadla 90 kPa
Emisní norma Euro 5, J-ULEV

 

Technické parametry modelů s novým motorem:

Výkony a spotřeba (man./auto.)  Volvo S80 Volvo V70 Volvo XC60
Zrychlení 0-100 km/h, s 7,9/8,5 8,3/8,9 9,6 (automatická převodovka)
Spotřeba paliva l/100 km 7,9/8,3  8,1/8,4 8,6 (automatická převodovka)
Emise, gramy CO2 184/193   189/195   199 (automatická převodovka)

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...