Tento motor vyniká vysokým výkonem při nízké spotřebě paliva.
Nová technologie přeplňování vyvinutá společností Volvo, přímé vstřikování paliva a dva vačkové hřídele s funkcí proměnlivého časování ventilů vytváří unikátní kombinaci nízké spotřeby paliva, nízkých emisí a vysokého výkonu v širokém rozmezí otáček – to vše při mimořádně kompaktních rozměrech celé jednotky.
Nový benzínový motor 2.0 GTDi dosahuje výkon 203 k. Hodnota točivého momentu dosahuje 300 Nm již při 1 750 ot./min., čímž je zajištěna vynikající dynamika. „Podařilo se nám vyrobit čtyřválcový motor, který je stejně výkonný jako 2,5-litrový pětiválcový agregát, ale je přitom mnohem úspornější. Tyto vlastnosti ocení nejen zákazníci požadující vysoký výkon a vynikající dynamiku, ale také šetrnost vůči životnímu prostředí. Jedním z nejdůležitějších příspěvků k tomuto výsledku je náš nový patentovaný systém přeplňování, který byl navržen na míru pro menší motory s vysokou energetickou účinností,“ říká Magnus Jonsson, vedoucí pro vývoj produktů ve společnosti Volvo Cars.
Méně je více – seznamte se s technologií přeplňování nové generace
Systém přeplňování byl vyvinut ve spolupráci firem Volvo Cars, Borg-Warner Turbo System a výrobcem ocelových komponent, firmou Benteler Automotive. Turbodmychadlo (K03) je nejmenší svého druhu na trhu vzhledem k maximálnímu výkonu motoru. Nové turbodmychadlo nejen poskytuje vynikající výkon, ale zlepšuje také technologii čištění spalin tím, že umožňuje rychlejší zahřátí katalyzátoru.
Těleso turbíny je integrováno do sběrného potrubí, což je efektivní řešení, se kterým má Volvo dobrou zkušenost již z minulosti. Rozdíl spočívá v tom, že nové sběrné potrubí a těleso turbíny jsou namísto z litiny vyrobeny z ocelového plechu. Plech je lehčí a kompaktnější, a navíc díky dodatečné izolační vrstvě toto řešení vytváří méně tepla. Díky tomu se teplota spalin udržuje na vysoké hodnotě a spalování je účinnější.
Sběrné potrubí vyrobené z plechu pochopitelně není nic nového, dosud však bylo využíváno pouze v kombinaci s odlévaným tělesem turbíny. Nová, plně integrovaná jednotka turbodmychadla vyrobená výhradně z ocelového plechu představuje světovou inovaci, kterou si společnost Volvo nechala patentovat.
Tato inovativní technologie umožnila optimální vytvarování výfukového potrubí tak, aby bylo umožněno optimální proudění vzduchu, a aby bylo dosaženo maximálního pulzního účinku pro co nejvyšší účinnost turbodmychadla. Dynamika pulzu může být tedy využita na maximum, což motoru umožňuje dosahovat vysokého výkonu v širokém rozmezí otáček. To se projevuje okamžitou reakcí motoru a dynamickou akcelerací při nízkých i při vysokých otáčkách. „Vysoký výkon je pro mnoho zákazníků důležitý. U tohoto moderního a účinného hnacího ústrojí se však díky nové technologii zároveň podařilo dosáhnout významného snížení spotřeby paliva a emisí“ říká Magnus Jonsson. „Volvo S80 s tímto motorem a s automatickou převodovkou spotřebuje pouze 8,3 litru paliva na 100 kilometrů.“
Efektivní přímé vstřikování přispívá k rychlé aktivaci turbodmychadla
Nový motor je vybaven přímým vstřikováním paliva. Vstřikovače jsou pro přesně řízené vstřikování paliva do každého válce vybaveny sedmi otvory. Jsou umístěny na boku. Systém přímého vstřikování umožňuje rychlé naplnění spalovacího prostoru, účinné spalování a nízké emise. Díky rychlému plnění se turbodmychadlo rychleji roztáčí, což přispívá k lepší dynamice od nízkých otáček. To následně zajišťuje pružnou akceleraci bez nutnosti častého řazení. Přímé vstřikování také přispívá k rychlému a stabilnímu spalování při vyšším zatížení motoru, a tedy k jeho hladšímu chodu i při prudkém sešlápnutí plynového pedálu. Systém vstřikování dodává společnost Bosch.
Proměnlivé časování sacích i výfukových ventilů
Nový motor GTDi značky Volvo je vybaven proměnlivým časováním sacích i výfukových ventilů. Doby otevření sacích i výfukových ventilů mohou být upraveny tak, aby byl optimalizován jejich přesah a zajištěna správná rychlost plnění spalovacího prostoru bez ohledu na otáčky motoru. Tím je zajištěna maximální efektivita procesu spalování v celém rozmezí otáček, a tedy i pružná akcelerace při jakékoli rychlosti.
Systém časování ventilů je konvenčního lopatkového typu. Otáčení vnitřního a vnějšího rotoru je regulováno hydraulickým tlakem motorového oleje. Otevíráním a zavíráním regulačních ventilů v olejovém systému se tlak oleje a jeho průtok systémem řízení ventilů mění tak, aby bylo dosaženo požadované úhlové odchylky mezi vnitřním a vnějším rotorem. Regulační ventily pro řízení tlaku oleje jsou ovládány softwarem řídicí jednotky motoru na základě informací z čidel zaznamenávajících polohu vačkových hřídelí.
„Kombinací přímého vstřikování a proměnlivého časování ventilů s naším novým patentovaným řešením turbodmychadla se nám podařilo vytvořit motor s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi, aniž by to mělo negativní dopad na výkon nebo jízdní vlastnosti,“ říká Magnus Jonsson. „Vytvořili jsme motor, který je stejně účinný při jízdě ve městě i po dálnici. A vzhledem k tomu, že konstrukční řešení vychází ze stávajících motorů, můžeme tuto úspornou alternativu nabídnout co největšímu počtu zákazníků za přiměřenou cenu.“
V kombinaci s převodovkou Powershift nebo s manuální převodovkou
Motor bude nabízen v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou Volvo Powershift nebo se šestistupňovou manuální převodovkou. Tato nová šestistupňová automatická dvouspojková převodovka nabízí účinnost a jízdní dynamiku manuální převodovky spolu s jednoduchostí ovládání kvalitní automatické převodovky. Aktivace spojek je koordinována tak, aby při řazení nedocházelo k žádným ztrátám točivého momentu. Tím je zajištěn trvalý přenos síly typický pro běžnou automatickou převodovku při zachování výhod manuální převodovky.
Specifikace motoru:
Označení motoru | 2.0 GTDi |
Typ motoru | čtyřválcový přeplňovaný benzínový motor |
Zdvihový objem | 1999 cm3 |
Vrtání | 87,5 mm |
Zdvih | 83,1 mm |
Kompresní poměr | 10:1 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Ventilový rozvod | DOHC |
Maximální výkon | 149 kW (203 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment | 300 Nm / 1750-4000 ot./min., krátkodobě 320 Nm |
Tlak turbodmychadla | 90 kPa |
Emisní norma | Euro 5, J-ULEV |
Technické parametry modelů s novým motorem:
Výkony a spotřeba (man./auto.) | Volvo S80 | Volvo V70 | Volvo XC60 |
Zrychlení 0-100 km/h, s | 7,9/8,5 | 8,3/8,9 | 9,6 (automatická převodovka) |
Spotřeba paliva l/100 km | 7,9/8,3 | 8,1/8,4 | 8,6 (automatická převodovka) |
Emise, gramy CO2 | 184/193 | 189/195 | 199 (automatická převodovka) |
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.